Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Lera och trasig koppling....  (lĂ€st 4191 gĂ„nger)

Utloggad Pv544

Lera och trasig koppling....
« skrivet: 22 november 2009 kl. 20:30:08 »



Var ute och Äkte med en kompis idag pÄ ett militÀromrÄde, hamnade i lite lera en vÀnda. NÀstan upp till framlyset med lera som vÀrst, och det lutade lite otrevligt. Men vi kopplade pÄ kompisens wire till min dragkrok och backade vi loss ur skiten.

Dom Ă€r ju rĂ€tt höga pĂ„ backvĂ€xeln, tror inte min koppling gillade det alls. Började lĂ„ta lite illa efter det dĂ€r. Och sen nĂ€r vi skulle över en bĂ€ck sĂ„ lyckades jag göra ett försök pĂ„ högvĂ€xeln  :banghead: ....(höll pĂ„ att backa och greja, och sĂ„ fick jag i fel vĂ€xel sen).
DÄ blev det slut, den kopplar inte ur alls nu. SÄ man fick skicka i lÄgvÀxeln med lite vÄld eller försöka starta i nerförsbacke.
Nu var det som tur inte sÄ lÄngt hem till kompisen dÀr min vagn vÀntade. SÄ det blev ju ingen katastrof.
Men jÀklar vad lera den kastade upp pÄ mig nÀr jag skickade i backen!

SĂ„ imorgon ska jag försöka skruva isĂ€r den och bestĂ€lla grejer, sĂ„ man kan Ă„ka snart igen. Tur man har tvĂ„ hjulingar!  ()p

Tror det Àr denna som gÄtt sönder:
http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=749

Kanske man ska passa pÄ att testa plocka nÄgra vikter, eller köpa nya lÀttare.

Hade man haft garaget ledigt (volvon stÄr dÀr pÄ pallbockar) sÄ hade man ju kunnat skruva lite mer, bytt munstycken och kanske pillat med avgasröret.

Finns det nÄgot man bör tÀnka pÄ nÀr man skruvar med variatorn eller kopplingen?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #1 skrivet: 22 november 2009 kl. 22:59:37 »
Tjena!

Det var ingen rolig grej att rÄka ut för, tur i oturen sÄ Àr det varken jÀttedyrt eller jÀttekrÄngligt.

Det Àr kopplingen du lÀnkar till som du slitit ned till metallen och lite till, sen har den fastnat i trumman.

Du behöver alltsÄ en ny trumma ocksÄ. (ca 410:-)

Det finns inte nÄtt speciellt att tÀnka pÄ nÀr du pillar med vikterna, vikterna ska inte ligga i fett men det finns fett runt om dom.

MVH / Benny
Detta konto anvÀnds inte av Trech AB lÀngre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #2 skrivet: 23 november 2009 kl. 14:01:56 »
Försökte fÄ loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har vÀl för dÄlig maskin...
Finns det nÄgot bra sÀtt att lÄsa dom (remskivorna, kopplingen) sÄ dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slÄr för lite för att kunna fÄ loss muttrarna nÀr hela skiten följer med litegrann.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #3 skrivet: 23 november 2009 kl. 14:21:59 »
Det kan vara knepigt ibland, jag har inga andra tips Àn att du försöker hÄlla i pÄ nÄtt vis.

I vÀrsta fall fÄr du kapa bort buttrarna och byta dom, kostar inte mÄnga kr st.
Samma fram och bak.

MVH / Benny
Detta konto anvÀnds inte av Trech AB lÀngre.

KONKURS 2013

Utloggad buffelhorn

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #4 skrivet: 23 november 2009 kl. 16:21:16 »
Faktiskt sÄ kan du hÄlla fast med hÀnderna, eller en kompis och köra med mutterdragaren ()p
:DVLinhai 300 4x4. SĂ„ld!
Vill ha en Kawasaki.
Har fĂ„tt min Cf Moto BE. Äntligen :) 11 02 03
Kanske köper min kawasaki i sommar.
Det blev en gpz 900 r.
Och en suzuki Hayabusa:)

Utloggad Blizzter

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #5 skrivet: 26 november 2009 kl. 19:33:11 »
Försökte fÄ loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har vÀl för dÄlig maskin...
Finns det nÄgot bra sÀtt att lÄsa dom (remskivorna, kopplingen) sÄ dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slÄr för lite för att kunna fÄ loss muttrarna nÀr hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som Àr pÄ tok för slö, anvÀnder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med sÄ att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag anvÀnt mÄnga gÄnger, ta en kraftig flat skruvmejsel och hÄll den hyffsat nÀra kanten pÄ (inte sÄ att du skadar muttern) pÄ den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar rÀcka med ett till tvÄ slag sedan Àr det loss. Fungerar Àven pÄ muttrar som blivit runda men dÄ fÄr man slipa ett litet spÄr i dom först sÄ att man inte halkar med skruvmejseln. GÄr Àven bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om nÄgon hÄller i samtidigt sÄ att grejorna inte snurrar. Hoppas det gÄr bra.

/Blizzter

Utloggad Pv544

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #6 skrivet: 26 november 2009 kl. 23:50:48 »
Försökte fÄ loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har vÀl för dÄlig maskin...
Finns det nÄgot bra sÀtt att lÄsa dom (remskivorna, kopplingen) sÄ dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slÄr för lite för att kunna fÄ loss muttrarna nÀr hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som Àr pÄ tok för slö, anvÀnder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med sÄ att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag anvÀnt mÄnga gÄnger, ta en kraftig flat skruvmejsel och hÄll den hyffsat nÀra kanten pÄ (inte sÄ att du skadar muttern) pÄ den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar rÀcka med ett till tvÄ slag sedan Àr det loss. Fungerar Àven pÄ muttrar som blivit runda men dÄ fÄr man slipa ett litet spÄr i dom först sÄ att man inte halkar med skruvmejseln. GÄr Àven bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om nÄgon hÄller i samtidigt sÄ att grejorna inte snurrar. Hoppas det gÄr bra.

/Blizzter

Tack för tipset!
Ska försöka testa det imorgon!
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #7 skrivet: 27 november 2009 kl. 12:48:55 »
Jag bankade och slog pĂ„ muttrarna, och till slut sĂ„ fick jag loss dom. Nya ska införskaffas för dom blev inte vackra... SĂ„ tack för tipset Blizzter!  ()p

Kopplingen och trumman mÄste ju bytas.
Kollade Àven pÄ skivorna till variatorn fram, dom Àr inte helt jÀmna utan att dom Àr mer slitna pÄ vissa stÀllen. SÄ det Àr ju lite som vÀxlar nÀr man kör.
Ska kolla med Trech om priset pÄ dom. (kollade pÄ deras webkatalog nu, yttre frÀmre skivan: 837:-, nja.... ) Kanske man kan svarva om dom? Eller sÄ fÄr man köra som det Àr.

Öppnade Ă€ven vid vikterna för att kolla hur det sĂ„g ut dĂ€r, och om man skulle plocka ur nĂ„gra vikter alt köpa en sats med lĂ€ttare vikter.
Mycket fett dÀr inne! Och endast FYRA vikter!
DÄ borde vÀl rimligtvis den ha tagit vÀldigt högt i varven? Men jag tycker den har gÄtt i ingrepp rÀtt tidigt... Skumt!

Det var opassande att den gick sönder nu, har lite ved att köra hem och min mxu (2wd) bara slirar. Och jag har veden liggandes vid en Ă„ker. SĂ„ nu luktar jag  inte godis efter att stĂ„tt i den geggan en stund!
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #8 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:33:23 »
Najs att du fick loss dom  ()p

Skivan fram behöver du inte byta, alla skivor blir sÄdana med tiden, inget du mÀrker av.

Oavsett antal vikter sÄ börjar den alltid driva vid samma varvtal, skillnaden blir hur snabbt den vÀxlar ut.

Alla variatorer med rullvikter driver direkt och det kan inte pÄverkas, endast variatorer med fjÀder i primÀren gÄr att justera.

Jag kan tidigast fÄ fram en koppling + trumma och muttrar till mitten av nÀsta vecka.
Betalar du i förskott kan jag fÄ dom skickade direkt till dig, det Àr absolut snabbaste jag kan göra. Du har dom dÄ onsdag senast.

MVH / benny
Detta konto anvÀnds inte av Trech AB lÀngre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #9 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:42:40 »
Jag har mailat dig Benny!
GÄr bra att förskottsbetala, skriv i mailet pris och nummer sÄ fixar jag det.

Vad tycker du om vikterna dÄ?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #10 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:53:32 »
Jag har mailat tillbaka :)

Att vikterna Àr lite slitna spelar ingen roll.

/Benny
Detta konto anvÀnds inte av Trech AB lÀngre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #11 skrivet: 13 december 2009 kl. 10:55:23 »
Nu Àr maskinen Àntligen ihopskruvad igen. Har dock bara smÄkört lite med kÀrra efter Àn. SÄ jag kan inte avgöra om det blev nÄgon större skillnad.
Det var dÄ lite lera/smuts inne vid variatorn. Och sÄ hade jag endast 4 vikter i!

Men nu har jag nya grejer och sÄ sitter det 4 orginal och 4 lÀttare vikter frÄn Trech.
En bra hjulklapp till mig sjÀlv!

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

 


Online just nu.

190 gÀster, 1 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsbonne
Flest online idag: 206. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme