ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lera och trasig koppling....
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Lera och trasig koppling....  (läst 6029 gånger)

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
Lera och trasig koppling....
« skrivet: 22 november 2009 kl. 20:30:08 »



Var ute och åkte med en kompis idag på ett militärområde, hamnade i lite lera en vända. Nästan upp till framlyset med lera som värst, och det lutade lite otrevligt. Men vi kopplade på kompisens wire till min dragkrok och backade vi loss ur skiten.

Dom är ju rätt höga på backväxeln, tror inte min koppling gillade det alls. Började låta lite illa efter det där. Och sen när vi skulle över en bäck så lyckades jag göra ett försök på högväxeln  :banghead: ....(höll på att backa och greja, och så fick jag i fel växel sen).
Då blev det slut, den kopplar inte ur alls nu. Så man fick skicka i lågväxeln med lite våld eller försöka starta i nerförsbacke.
Nu var det som tur inte så långt hem till kompisen där min vagn väntade. Så det blev ju ingen katastrof.
Men jäklar vad lera den kastade upp på mig när jag skickade i backen!

Så imorgon ska jag försöka skruva isär den och beställa grejer, så man kan åka snart igen. Tur man har två hjulingar!  ()p

Tror det är denna som gått sönder:
http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=749

Kanske man ska passa på att testa plocka några vikter, eller köpa nya lättare.

Hade man haft garaget ledigt (volvon står där på pallbockar) så hade man ju kunnat skruva lite mer, bytt munstycken och kanske pillat med avgasröret.

Finns det något man bör tänka på när man skruvar med variatorn eller kopplingen?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #1 skrivet: 22 november 2009 kl. 22:59:37 »
Tjena!

Det var ingen rolig grej att råka ut för, tur i oturen så är det varken jättedyrt eller jättekrångligt.

Det är kopplingen du länkar till som du slitit ned till metallen och lite till, sen har den fastnat i trumman.

Du behöver alltså en ny trumma också. (ca 410:-)

Det finns inte nått speciellt att tänka på när du pillar med vikterna, vikterna ska inte ligga i fett men det finns fett runt om dom.

MVH / Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #2 skrivet: 23 november 2009 kl. 14:01:56 »
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #3 skrivet: 23 november 2009 kl. 14:21:59 »
Det kan vara knepigt ibland, jag har inga andra tips än att du försöker hålla i på nått vis.

I värsta fall får du kapa bort buttrarna och byta dom, kostar inte många kr st.
Samma fram och bak.

MVH / Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad buffelhorn

  • Buffelhorn
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 745
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Min Linhai 300 4x4. Såld!
    • Visa profil
buffelhorn
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #4 skrivet: 23 november 2009 kl. 16:21:16 »
Faktiskt så kan du hålla fast med händerna, eller en kompis och köra med mutterdragaren ()p
Anmäl till moderator   Loggat
:DVLinhai 300 4x4. Såld!
Vill ha en Kawasaki.
Har fått min Cf Moto BE. Äntligen :) 11 02 03
Kanske köper min kawasaki i sommar.
Det blev en gpz 900 r.
Och en suzuki Hayabusa:)

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #5 skrivet: 26 november 2009 kl. 19:33:11 »
Citat från: Pv544 skrivet 23 november 2009 kl. 14:01:56
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som är på tok för slö, använder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med så att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag använt många gånger, ta en kraftig flat skruvmejsel och håll den hyffsat nära kanten på (inte så att du skadar muttern) på den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar räcka med ett till två slag sedan är det loss. Fungerar även på muttrar som blivit runda men då får man slipa ett litet spår i dom först så att man inte halkar med skruvmejseln. Går även bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om någon håller i samtidigt så att grejorna inte snurrar. Hoppas det går bra.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #6 skrivet: 26 november 2009 kl. 23:50:48 »
Citat från: Blizzter skrivet 26 november 2009 kl. 19:33:11
Citat från: Pv544 skrivet 23 november 2009 kl. 14:01:56
Försökte få loss muttrarna idag med muttermaskin. Ville inte! Har väl för dålig maskin...
Finns det något bra sätt att låsa dom (remskivorna, kopplingen) så dom inte följer med i slagen i maskinen?
Tror min maskin slår för lite för att kunna få loss muttrarna när hela skiten följer med litegrann.


Jag har en elektrisk muttermaskin som är på tok för slö, använder den bara för montering av muttrar och för att hissa domkraften till bilen med så att man slipper veva. :)

Finns dock ett mycket gammalt knep som jag använt många gånger, ta en kraftig flat skruvmejsel och håll den hyffsat nära kanten på (inte så att du skadar muttern) på den sidan du "skruvar av", sedan dunkar du till med en hammare, brukar räcka med ett till två slag sedan är det loss. Fungerar även på muttrar som blivit runda men då får man slipa ett litet spår i dom först så att man inte halkar med skruvmejseln. Går även bra med en huggmejsel men den bör inte vara för vass eftersom det kan skada muttern, kan vara bra om någon håller i samtidigt så att grejorna inte snurrar. Hoppas det går bra.

/Blizzter

Tack för tipset!
Ska försöka testa det imorgon!
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #7 skrivet: 27 november 2009 kl. 12:48:55 »
Jag bankade och slog på muttrarna, och till slut så fick jag loss dom. Nya ska införskaffas för dom blev inte vackra... Så tack för tipset Blizzter!  ()p

Kopplingen och trumman måste ju bytas.
Kollade även på skivorna till variatorn fram, dom är inte helt jämna utan att dom är mer slitna på vissa ställen. Så det är ju lite som växlar när man kör.
Ska kolla med Trech om priset på dom. (kollade på deras webkatalog nu, yttre främre skivan: 837:-, nja.... ) Kanske man kan svarva om dom? Eller så får man köra som det är.

Öppnade även vid vikterna för att kolla hur det såg ut där, och om man skulle plocka ur några vikter alt köpa en sats med lättare vikter.
Mycket fett där inne! Och endast FYRA vikter!
Då borde väl rimligtvis den ha tagit väldigt högt i varven? Men jag tycker den har gått i ingrepp rätt tidigt... Skumt!

Det var opassande att den gick sönder nu, har lite ved att köra hem och min mxu (2wd) bara slirar. Och jag har veden liggandes vid en åker. Så nu luktar jag  inte godis efter att stått i den geggan en stund!
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #8 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:33:23 »
Najs att du fick loss dom  ()p

Skivan fram behöver du inte byta, alla skivor blir sådana med tiden, inget du märker av.

Oavsett antal vikter så börjar den alltid driva vid samma varvtal, skillnaden blir hur snabbt den växlar ut.

Alla variatorer med rullvikter driver direkt och det kan inte påverkas, endast variatorer med fjäder i primären går att justera.

Jag kan tidigast få fram en koppling + trumma och muttrar till mitten av nästa vecka.
Betalar du i förskott kan jag få dom skickade direkt till dig, det är absolut snabbaste jag kan göra. Du har dom då onsdag senast.

MVH / benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #9 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:42:40 »
Jag har mailat dig Benny!
Går bra att förskottsbetala, skriv i mailet pris och nummer så fixar jag det.

Vad tycker du om vikterna då?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #10 skrivet: 27 november 2009 kl. 13:53:32 »
Jag har mailat tillbaka :)

Att vikterna är lite slitna spelar ingen roll.

/Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Lera och trasig koppling....
« Svar #11 skrivet: 13 december 2009 kl. 10:55:23 »
Nu är maskinen äntligen ihopskruvad igen. Har dock bara småkört lite med kärra efter än. Så jag kan inte avgöra om det blev någon större skillnad.
Det var då lite lera/smuts inne vid variatorn. Och så hade jag endast 4 vikter i!

Men nu har jag nya grejer och så sitter det 4 orginal och 4 lättare vikter från Trech.
En bra hjulklapp till mig själv!

Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lera och trasig koppling....
 


Online just nu.

662 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 679. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info