Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Service fråga hyosung te 450  (läst 5981 gånger)

Utloggad Lightbringer

Service fråga hyosung te 450
« skrivet: 15 oktober 2009 kl. 15:43:16 »
Har suttit och kollat lite i service manualen och hittar ingenting om olja till växellådan?
Tänkte om det går på samma olja som till motorn, annars vad ska det vara för olja?
Vart tömmer och fyller man om det är separata oljor?

Min verkar trilskas med friläget lite, ställde in kopplingen men är inte helt nöjd ännu..
Drar man lite upp från 1,an så lägger den i 2,an oftast, om man stampar till lite snabbare till 1,an från 2,an så går friläget in..
Kanske ska vara så?

Utloggad degklumpen

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 15:53:05 »
olja för våtkoppling borde det väl vara om du har manuell låda,vilket du har.
det som står här är det ingen idé att läsa,förresten är det hemligt......

Utloggad Lightbringer

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 17:24:33 »
Bara det att jag hittar inget om det i service manualen.. endast motoroljan är beskriven vad jag sett.
Har dock hittat en möjlig påfyllning på vänster sida av motorn men ingenstans man kan tömma, vet inte heller om det är nån påfyllning jag hittat :)

Utloggad tros-kaffe

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 19:42:31 »
Nr 4 och 5 är till oljepåfyllning.
A:et på bild 2 är en grovsil som sitter under motorn, har den bara gått 66 mil så kan det vara bra att ta bort den och rengöra.
det lär nog vara en del metallspån där.
HYOSUNG 450TE

Utloggad Lightbringer

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 20:01:47 »
Tack för fint svar, men tyvärr var det fel, det jag sökte är vars man fyller och tömmer oljan till växellådan (om det är någon speciell olja till den).

Ägaren innan har bytt olja nyligt då borde han väl haft lös silen när han tömde den?

Kom att tänka på en sak när jag läste den där sidan igen..
Varför ska man fylla olja i både tanken och motorn?, hur mycket ska man fylla i varje hål? eller tar man bara 2.5 liter (utan oljefilter) och fyller dit vars det ryms?

//Björn
« Senast ändrad: 15 oktober 2009 kl. 20:06:53 av Lightbringer »

Utloggad Devil

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 20:29:41 »
Hej Björn.
Som svar på din fråga, så kan du inte få ett mycket bättre svar än att, JA, det är SAMMA olja för motor och växellåda, och nej, du kunde inte ha fått ett mycke bättre svar än du fick från tros-kaffe...
Använd bara bra olja anpassad för motorcykelmotorer när du byter. Den är anpassad för både motor, växellåda och koppling i ett. Om du är osäker så fråga i butiken där du köper oljan. Å kom i håg att skaffa nytt oljefilter oxå. :)

Mvh Dev

Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad tros-kaffe

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 20:31:12 »
Det är samma olja och du tömmer den på 2:an och 3:an

det är viktigt att det är "JASO MA" tillsatt i oljan, det är för våtkoppling så det inte ska slira.
« Senast ändrad: 15 oktober 2009 kl. 20:33:50 av tros-kaffe »
HYOSUNG 450TE

Utloggad Lightbringer

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2009 kl. 20:40:22 »
okej, får nog ta och byta oljan igen för säkerhets skull..
Handlar ju bara om 2.5-3 liter så det är ju inte hela världen :)

Utloggad Lightbringer

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2009 kl. 18:43:02 »
Har bytt olja, var inga spån i silen men nu får jag i friläget utan problem.

Utloggad Devil

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2009 kl. 16:05:32 »
Vilken olja vart det? :)
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Lightbringer

SV: Service fråga hyosung te 450
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2009 kl. 16:25:52 »
ska kolla nästa gång jag är i garaget.

 


Online just nu.

160 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 172. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme