Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS  (läst 10298 gånger)

Utloggad JSvard

Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« skrivet: 1 oktober 2009 kl. 11:33:50 »
Tja, inte alls nån värstingmaskin, men nu är jag iaf ägare till en ny Allroad 300 Challenger IS.
(Jag har aldrig ägt nå't liknande, och gårdagens körande var grymt kul måste jag säga! Även om den nu blir "gårdsmaskin" på hemmaplan och ingen "mudracer")

Antar att det kan vara lite mer trix vi Allroad-ägare måste till med än märkes-ägarna... och undrar alltså om det är nå't man som oftast behöver göra med en ny sådan maskin, eller är det bara att tuta och köra till "inskolningen" är klar och första oljorna är bytta?
Hur sköter man den bäst?

.
Allroad 300 Callenger IS -09
Snöblad

Utloggad Umbert

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #1 skrivet: 1 oktober 2009 kl. 15:16:50 »
Grattis!  ()p

Det kan ju vara bra och ta det lugnt i början under inkörningen så allt får "gå till sig" - inte ligga på höga och samma varv de första timmarna. Det borde stå en del om inkörning/de första timmarna i din handbok.
Sen är det väl bara och tuta och köra  :) Håll koll på maskinen genom att skölja den ren efter skitig körning, (funkar ju som en "besiktning"). När du sköjer med slang håll koll så du inte spolar in vatten i CVT/luftburk om de sitter öppet. Om du kör mycket i skogen/lera kan tätare oljebyten vara en investering. Det viktigaste av allt, Ha kul!
Can-am Outlander 800
Dinli 700 Såld

Utloggad Loyden

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #2 skrivet: 31 december 2009 kl. 13:59:32 »
Här är en ägare till på en ny allroad 300, har aldrig kört någe dyligt förr bara mc.. etc.
Jag kommer att använda den till mycket plogning på vintrarna och blir det några problem så kommer det att skrivas i detta forum  :)
Hoppas att flera allroad ägare hittar hit så vi kan byta erfarenheter om maskinen.

mvh Loyden
Goes 520

Utloggad maxorn

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #3 skrivet: 2 januari 2010 kl. 08:28:16 »
grattis till din nya atv.tror inte att du kommer att ha så mycket bekymmer med den jag har en 07:a som gått ca 100 mil den används huvudsakligen till snöröjning och så.
blir det lite terräng körning på sommaren.
när det gäller inkörningen så är det väl oljebyte efter 10 mil framtill dess kan man vara försiktig men när det är gjort är det i princip bara att köra som vanligt som sagt undvik att ligga för länge på samma varvtal.
man behöver inte vara orolig för att anstränga ekipaget det finns dom som förespråkar väldig tuff inkörning.

så hur länge skall inkörningen då pågå? ingen aning det liksom ger sig själv du kommer att känna hur maskinen går lättare och mjukare allt eftersom dom första 40-60 milen.
något som jag upplevt på min och även på polarens maskin är att dom första gångerna man anstränger cvt i terrängen så kan den lukta bränt. vet inte om det kan bero på ovana eller att den behöver slitas in lite. hur som helst så har jag inte längre såna problem på min, den funkar kanon även vid relativt tuff terrängkörning. det gäller bara att inte fega för mycket på gasen så att cvt slår till ordenligt.

du kan ju även kolla på trådarna här i allroad avd. där kan du se hur du kopplar ur backspärren som kan driva en till vansinne,
gl// maxorn

Utloggad danger16

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #4 skrivet: 6 januari 2010 kl. 22:09:58 »
Har själv en allroad och är nöjd men det är nått jag undrar Har någon problem med växel indikatorn???? Grön och röd lampa på instrumentpanelen Lyser när växel ligger i vilket resulterar i att backspärren stänger maskinen....
Mvh Mikael
Det är Kul att Hjula i Snön

Utloggad JSvard

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2010 kl. 16:37:12 »
Har själv en allroad och är nöjd men det är nått jag undrar Har någon problem med växel indikatorn???? Grön och röd lampa på instrumentpanelen Lyser när växel ligger i vilket resulterar i att backspärren stänger maskinen....
Mvh Mikael

Tvärtom här, grön lampa lyser sällan, men inga problem med backspärr heller. Sen kan man ju koppla ur den. :)
Allroad 300 Callenger IS -09
Snöblad

Utloggad sam82

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #6 skrivet: 9 februari 2010 kl. 20:04:58 »
Tjenna!
Jag har ochså köpt en allroad 300 Challenger is. Får den eventuellt i morgon.
Ska bli skoj att åka ut och leka lite i snön.  :P
Allroad is 300 4x4.

Utloggad Cln

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #7 skrivet: 9 februari 2010 kl. 21:46:48 »
Hej allihop jag har också köpt en allroad challenger 300 is......snöröjningen är mycket roligare nu.

Christer
Kymco MXU 500i IRS 2013

Utloggad Loyden

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2010 kl. 11:13:12 »
Hejsan atv-ägare, jag har fått skruvat fast bromsskivorna och locktitat skruvarna, så hörs det någe konstigt när ni åker på en ny maskin kolla vad det är. Har snackat med försäljaren och han har kollat med importören och det har varit personalomsättning på fabriken vilket kan göra att några exemplar slinker igenom med lösa skruvar.

Annars är jag väldigt nöjd, och jag har också känt av bränd doft med det verkar vara avgassystemet som behövde brännas ur :)

Hur kopplar man bort backspärren? den är J-igt irriterande :o

Tacksam för hjälp

mvh Loyden
Goes 520

Utloggad maxorn

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2010 kl. 14:34:43 »
Citera
detta att den tjyvstannar bakåt beror på backspärren.
Det är bara att koppla ur denna så är du av med problemet.
Det sitter en mindre box under "huven" fram, från den boxen går det ut TRE kablar, TVÅ går till ett kontaktstycke och en GRÅ går ensam. Den gråa kan du dela på i en kabelsko./quote]

Utloggad Loyden

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2010 kl. 14:43:24 »
Den ska jag hem & klippa  ()p
Goes 520

Utloggad Pierre82

SV: Ny ägare till en Allroad 300 Challenger IS
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2010 kl. 15:19:31 »
så nu har jag också köpt mig en atv  ()p  en rolling 400 4x4 detta blir min 1 atv ska mest ha den för att ploga med tänkte jag men förhoppningsvis ha lite kul i skogen också  ()p
jag får den levererad i morgon hoppas det är något att ha nu  ()p  man är ganska så förväntansfull så att säga jag hoppas att en 400cc är en bra 1 maskin
Rolley 400cc 4x4 -07

 


Online just nu.

189 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
qbtq, Beangan, CFM,
Flest online idag: 194. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme