ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi  (läst 8577 gånger)

Utloggad idesprutan

  • Quad extreame
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
idesprutan
Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« skrivet: 14 september 2009 kl. 20:54:11 »
Jag har försökt att hitta lite mera info om att ta bort "pluggen" om det nu finns någon på min hoj.

Vart sitter den på en 07??

Hur tar man bort den??

Jag har även köpt en CDI box som ska ställa om tänd kurvan.

Jag har köpt en DYAL A JET eller vad den nu hette :) till förgasaren

Samt att jag kommer att ha ett hel sysytem på typ slip on

Tror då att det kommer att bli en trevlig maskin. :djump: :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
Kvalitet lönar sig alltid.

Utloggad simonarvestrand

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är bara att mosa på!
    • Visa profil
simonarvestrand
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #1 skrivet: 14 september 2009 kl. 21:45:12 »
kan verkligen cdiboxen ändra tändkurvan? är de inte så att den bara ökar maxvarven en del`?
Anmäl till moderator   Loggat
-------== CF 500 Allroad ITP Wide ==----------
----------{ Till Salu }--------------
--== Honda Accord Type-S -08 ==--

Utloggad HIGHSIDER

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 595
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Min enda drog är DINLI power
    • Visa profil
HIGHSIDER
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #2 skrivet: 14 september 2009 kl. 21:56:20 »
Den ändrar tändkurvan ocksså.
Med cdi box så blir du nöjd med bottenvridet skarru se  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 06
Duncan fatboy helsystem
procom cdi box
kn filter
maxxis vägdäck på Qmax fälg
sänkt fram o bak+spacers
crossdäck på ITP mm.
Dinli 350 08 gummans
Kazuma 90cc grabbens
ski-doo renegade 600HO 03a
chevrolet camaro v8 cab 94a
chevrolet kalos 04 spoiled bitch mobil

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #3 skrivet: 14 september 2009 kl. 23:12:58 »
Citat från: idesprutan skrivet 14 september 2009 kl. 20:54:11
Jag har försökt att hitta lite mera info om att ta bort "pluggen" om det nu finns någon på min hoj.

Vart sitter den på en 07??

Hur tar man bort den??

Jag har även köpt en CDI box som ska ställa om tänd kurvan.

Jag har köpt en DYAL A JET eller vad den nu hette :) till förgasaren

Samt att jag kommer att ha ett hel sysytem på typ slip on

Tror då att det kommer att bli en trevlig maskin. :djump: :djump:


Den sk kallade "pluggen" på en Dinli 450 är nog att du byter ut org munstycket till ett 160 munstycke.. det kan behövas ända upp till 180 så man får prova sig fram.. detta att byta huvudmunstycke samt borra bort en strypning i original ljuddämparen elr slipon är nog att "ta bort pluggen" (plus kn eller unifilter).

I ditt fall så borde Dial-a-jet samt slipon "ta bort pluggen". När man monterar Dial-a-jet så ska huvudmunstycket vara mindre än original som kanske är 137,5 i size? Eller om det är den storleken som man ska byta till? De märks när du ser sizen på det som sitter i på din. Dial-a-jeten kompenserar själv när motorn behöver mer sås (som när slipon monteras).

Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta med ombestyckning på Dinli, men försöker återge det jag snappat upp hittills och o jag har fel i något så får ni hojta - ni som vet ;)

Slip-on är förresten när man byter sista delen av avgassys - alltså ljuddämparen och en bit avgasrör som går in i avgassyset som kommer fr motorn. Helsys är när man byter hela vägen fr motorn till ett grövre sys ink ljuddämpare.

CDI-box har rykte om sig att sabba ventilerna men på sista tiden har jag hört en en del postitivt så jag vet inte längre om det är så (lite sugen själv faktiskt). Ska ge en hel del effekt iaf :) . Men ventilerna är lite känsliga på Dinli 450 så täta oljebyten samt täta ventilspelskontroller kan starkt rekommenderas oavsett vassare cdi-box elr inte.

Tror den kommer bli mkt trevlig när du vässat lite ;)

Mvh Joe


Edit: Ändrat lite efter Henkes beskrivning ang var de skulle borras i fuggen ()p
« Senast ändrad: 17 september 2009 kl. 16:40:50 av joeychandlerson »
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #4 skrivet: 15 september 2009 kl. 07:04:36 »
Kul projekt detta du håller på med. Själv håller man ju på med lite också men på annat sätt :D

Detta med "pluggen" på en dinli 450 är en skruv i tumgasen som hindrar att den går att gasa fullt.

Sedan kan man optimera mer om man känner för det.
En vanlig standard är ju detta.

Org avgassystem med bortplockad decibellplugg i änden.
160 huvudmunstycke
Nålen höjd ett till två lägen
Och detta med att man borrar bort en täckbricka under gasaren är till bränsleskruven, som justerar början på registret. Den borde ligga runt 2-3 varv ut (om man inte orkar vara jätte noga med att justera den, finns en del trådar hur man gör det under dinli)
Sedan plockar man bort org luftfiltret (som inte är en smart lösning med anslutningarna) och slänger på ett uni eller kn filter.

Då har du en bra början, sedan kan man optimera mer efter tid och ork och plånbok.
Lycka till  nu
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad jimbo

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jimbo
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #5 skrivet: 17 september 2009 kl. 01:47:26 »
du kan ställa fram förtändningen några grader(dvs. flytta tändmodulen bakåt), enkelt trimm! efter det kan du porta toppen fixa bigbore kit, E-85 konvertera.mm.
Anmäl till moderator   Loggat
Gasar till`s de rasar

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #6 skrivet: 17 september 2009 kl. 16:47:19 »
Citat från: jimbo skrivet 17 september 2009 kl. 01:47:26
du kan ställa fram förtändningen några grader(dvs. flytta tändmodulen bakåt), enkelt trimm! efter det kan du porta toppen fixa bigbore kit, E-85 konvertera.mm.

Gör det något för effekten att ställa fram förtändningen utan de andra modsen? Säg på en helt original maskin? Några nackdelar?

Mvh Joe
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad HIGHSIDER

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 595
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Min enda drog är DINLI power
    • Visa profil
HIGHSIDER
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #7 skrivet: 17 september 2009 kl. 22:39:54 »
Varför börja pilla med tändningen innan alla strypningar är borta?
Det ger alltid effekt att köra med lagom justerad förtändning,men detta är ju som att skita å hålla för när man ändå har strypningar kvar.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar med detta ;) ;) ;) ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 06
Duncan fatboy helsystem
procom cdi box
kn filter
maxxis vägdäck på Qmax fälg
sänkt fram o bak+spacers
crossdäck på ITP mm.
Dinli 350 08 gummans
Kazuma 90cc grabbens
ski-doo renegade 600HO 03a
chevrolet camaro v8 cab 94a
chevrolet kalos 04 spoiled bitch mobil

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #8 skrivet: 18 september 2009 kl. 14:15:39 »
Japp jag hajjar  ;D  ;D

När ja borrat ur dämparen så är min bara "avstrypt" med det vanliga som Dial-a-jet, öppet filter och öppnare utblås så det ska nog till lite extremare tuning som bigbore och högkompkolv för att det ska löna sig med att ställa fram förtändningen.

Mvh Joe
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad jimbo

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
jimbo
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #9 skrivet: 18 september 2009 kl. 14:21:44 »
du har börjat i rätt ände! med att avstrypa din maskin. nu kan du med gott samvete ändra förtändningen och få mer effekt i din maskin!

lycka till jimbo!
Anmäl till moderator   Loggat
Gasar till`s de rasar

Utloggad joeychandlerson

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1415
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
joeychandlerson
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #10 skrivet: 18 september 2009 kl. 14:49:30 »
Tack :)

Aha ok så då kan det vara läge nu snart när jag borrat ur blåset (inte borrat än.. funderar på att skaffa en originalburk till innan)  ()p

Hur gör man när man ställer fram förtändningen? Är det svårt för en som inte grejjat med sådant förut? Kan man sabba något i motorn om man gör fel?

Mvh Joe
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 SS -08 Såld (abstinens deluxe)

Dinli 450 Svart - 08 Såld

Smc 250 - 08 Såld

Ps Moto 200 - 08 Såld

SMC F-Kart 170cc - 10 X 2 Sålda

Utloggad HIGHSIDER

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 595
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Min enda drog är DINLI power
    • Visa profil
HIGHSIDER
SV: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
« Svar #11 skrivet: 18 september 2009 kl. 15:45:47 »
Detta är ju finmekanik vi snackar om,men du kan ställa förtändningen tills motorn hugger emot då du ska starta den,justera tillbaka litegranna så att den startar utan problem så har du max förtändning på din dinli  :headbang: :headbang: :headbang:
Å vad gäller att borra i ljuddämparen så e de bara att borra bort,inte behöver du ju slänga pengar på att skaffa en originaldämpare som ändå aldrig kommaer att användas,Gör en egen insats som du kan sätta dit å plocka bort i dämparen du har så sparar du ju en slant i stället  ()p ()p.

power to the people  :djump: :djump: :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 06
Duncan fatboy helsystem
procom cdi box
kn filter
maxxis vägdäck på Qmax fälg
sänkt fram o bak+spacers
crossdäck på ITP mm.
Dinli 350 08 gummans
Kazuma 90cc grabbens
ski-doo renegade 600HO 03a
chevrolet camaro v8 cab 94a
chevrolet kalos 04 spoiled bitch mobil

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ang trimmning av Dinli 450 07 att ta bort "pluggen" samt cdi
 


Online just nu.

578 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 688. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info