Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Kymco 300 - Sladdrig på väg  (läst 2493 gånger)

Utloggad Marcuq

Kymco 300 - Sladdrig på väg
« skrivet: 26 augusti 2009 kl. 13:01:59 »
Hej,

Farsan gick och köpte en Kymco 300 för ett tag sedan och han upplever att den är
Citera
Som ett vingummi på vägen
Han beskriver med skräcken i halsen hur fullständigt livsfarlig den är, det räcker att det lutar lite på vägen så är man dömd att köra i diket. Att gör på grusväg som har lite spår är absolut totalt livsfarligt, han säger att det räcker att komma över knölen i mitten det minsta och den drar genast över andra sidan.

Nu har farsan kört mycket motorcykel och tycker inte att man kan slappna av på samma sätt när man kör, dvs det går inte titta långt fram och välja ett spår som med motorcykel.

Själv upplever jag den inte alls som svårkörd, jag har dock aldrig kört motorcykel i någon större utsträckning för att kunna jämföra med det.

En anledning kanske är att det just nu sitter det lågtrycks däck på.

Har ATV proffsen i forumet några andra idéer?

Utloggad Motoya

SV: Kymco 300 - Sladdrig på väg
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2009 kl. 14:05:06 »
Kolla hur vinkeln på framhjulen är. Så de inte står helt åt skogen, sen pumpa däcken lite hårdare om den "bara" ska gå på väg. Då jag känner igen det fenomenet att man har stannat och kollat så bakhjuls lagren eller fälgen sitter löst. De ända tipset jag kan ge.

Utloggad adrian_vg

SV: Kymco 300 - Sladdrig på väg
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2012 kl. 15:27:47 »
Kolla hur vinkeln på framhjulen är. Så de inte står helt åt skogen, sen pumpa däcken lite hårdare om den "bara" ska gå på väg. Då jag känner igen det fenomenet att man har stannat och kollat så bakhjuls lagren eller fälgen sitter löst. De ända tipset jag kan ge.

Vad är lite hårdare? Min Shineray ska ha 45 kPa/ca 0,5 bar i däcken och jag kommer i princip att bara köra på asfalt nu i vinter.
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Flars

SV: Kymco 300 - Sladdrig på väg
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2012 kl. 19:26:37 »
0,8-1,0bar är lagom, testa först med 0,8 och känn hur den är då.

HS 400 -09 "Raptor 350"
Dinli 270 -06 "Frugans"
4-speed Monster 50cc -12 (Grabben Hugo 6år)
Access 450 SM -11 (Såld)
Kymco KXR 250 Sport -06 Såld

Utloggad adrian_vg

SV: Kymco 300 - Sladdrig på väg
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 08:49:53 »
0,8-1,0bar är lagom, testa först med 0,8 och känn hur den är då.

Toppen, tack!
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Pv544

SV: Kymco 300 - Sladdrig på väg
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 10:33:24 »
Nu är ju tråden 3 år gammal, så jag hoppas TS far har fått ordning på det där.
Men kan ju skriva lite ändå för att ge mitt intryck för framtida forumsökningar.

Jag köpte en mxu 300 som förstamaskin, och kom då ifrån en del motorcykelåkande.
Det är ju en väldig skillnad när man får fyra hjul, det blir spårigare och mer kastbenäget.
I början kändes det riktigt jobbigt, helst på grusväg. Maskinen är ju rätt smal, och det gör väl inte saken bättre.
Men man vande sig, och sen tyckte jag maskinen kändes riktigt bra.

Toe-in kan man ju försöka mäta, helst belastad. Står den väldigt fel så blir den ju orolig, men det är ju mest på asfalt man märker det.

Vill maskinen dra snett (mest på asfalt) så bör man ju kolla lufttrycket, framför allt i bakhjulen.
Mina bakdäck hade fabrikationsfel också, så där skiljde det 4cm i omkrets vid samma lufttryck. Fick nya sen och då blev det bra. Åkte nog oftast med 0.3-0.5 i dom.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

 


Online just nu.

133 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 183. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme