Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: renovering av bakaxel  (lĂ€st 1974 gĂ„nger)

Utloggad holmmanne

renovering av bakaxel
« skrivet: 15 augusti 2009 kl. 20:42:52 »
har en suzuki ltr 450 -07 som jag mÄste fixa bakaxeln pÄ. vet att jag beöver nya lager iaf, 4 stycken. Àr det nÄgot mer som man ska/behöver byta i samband med det? eftersom det Àr min första quad och aldrig har skruvat med bakaxel förut sÄ vet jag inte hur det ska se ut nÀr det Àr sjyst och helt. (lagren pÄ driv-sidan var riktigt dÄliga sÄ jag ser inte ens hur det ska se ut nÀr det Àr ok.) + att grejen som lagrerna sitter i kanske ocksÄ Àr sliten, hur ska den se ut nÀr den Àr som den ska?

Àr det momentum som gÀller nÀr jag ska ha lagrerna, eller finns det nÄgot annat stÀlle som har de och som kanske har billigare pris?

 :dntknow: :dntknow: :dntknow:

tacksam för svar.
mvh/ holmmanne.
Suzuki 450 LTR -07

Utloggad Narmasilℱ

SV: renovering av bakaxel
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2009 kl. 21:06:43 »
Det enda som slits Àr just lagren och nÄgra packboxar som brukar sitta dÀr, ser vÀl kanske lite olika ut pÄ maskin till maskin men som regel Àr det nog sÄ.
Grejen som lagrena sitter i (Carrier) slits inte sÄ lÀnge du inte har trasat sönder nÄgot lager sÄ det har skurit sig sÄ det blir mÀrken osv... det ser du nog.

Var du fĂ„r tag pĂ„ lager till just LTR vet jag inte tyvĂ€rr, Prova mĂ€t dom eller hitta mĂ„tten pĂ„ internet och hör med Momentum. Vissa sĂ€ger dom hittar till t.ex Raptor 700 (som jag har)  men jag fick dĂ„ inte tag i genom dom  :dntknow:

Jag köpte hela Carriern ny frĂ„n USA med lager redan ipressade sĂ„ slapp jag det ocksĂ„... Mest för att jag rĂ„kade knĂ€cka carriern nĂ€r jag pressade ur lagrena  :(  kostade mig $160 (ca 2000kr med frakt och tull). DĂ„ Ă€re bara att slĂ€nga den gamla pĂ„ tippen och smĂ€cka i den andra fort och lĂ€tt.
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad holmmanne

SV: renovering av bakaxel
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2009 kl. 20:55:27 »
okej okej.
lagrerna som satt pÄ driv sidan var vÀl ÄtgÄngna och hade trasat sönder, sÄ lagerbanan satt fast i carrier'n. men har tagit ur alla lager och packboxarna + lagerbanan som va pÄ driv sidan.
fixade till carrier'n, tror inte att det ska vara nÄgon fara med den. men jag vet ju inte hur skadad den ska vara för att den ska rÀknas som skot och inte funka som den ska. (?)

jo har börjat kolla runt lite pÄ priser pÄ lagrerna idag och kolla vilka som kan tÀnkas ha dem osv.. momentum har precis sÄdana lager men skulle gÀrna hitta nÄn med bÀttre pris. (?) Àr det ÄterförsÀljare som gÀller nÀr jag ska ha packboxar?
2000kr var bra billigt för carrier'n, med alla lager och packboxar. ungefÀr vad bara lagrerna och packboxarna kommer gÄ pÄ verkar det som. hur lÄng tid tog det för dig att fÄ hem grejerna frÄn usa nÀr du bestÀllde? vart bestÀllde du ifrÄn? verkar mer vÀrt att bestÀlla hela paketet för de priset, dÄ har man allt nytt ocksÄ.
Suzuki 450 LTR -07

Utloggad Narmasilℱ

SV: renovering av bakaxel
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2009 kl. 22:32:05 »
Tja assĂ„ för att carriern ska kunna bli skrot fĂ„r den antingen bli oval pĂ„ nĂ„gon konstig vĂ€nster eller riktigt djupa repor, dom gĂ„r oftast att svetsa och svarva till sĂ„ dom blir fina igen sĂ„ carriern brukar sĂ€llan "dö".  Bara lagrena passar bra i dĂ€r sĂ„ Ă€r det ingen fara.

Jag köpte frĂ„n Tqsatv.com   dom sĂ€ljer dock bara Raptor, YFZ och KFX450 prylar. HĂ€r kan du dock fĂ„ lager av en av dom största pĂ„ ATV grejer i USA http://www.rockymountainatv.com/productDetail.do?&navType=type&webTypeId=106&navTitle=Bearings&webCatId=14&prodFamilyId=571#vehicleSelect

Kollade lite snabbt och dom hade inte HEL carrier med lager redan isatt... finns nog att hitta om du letar lite. Hittar du nĂ„gon sĂ„ hör gĂ€rna runt lite sĂ„ att det Ă€r pĂ„litlig firma... har sjĂ€lv blivit blĂ„st pĂ„ 3st SET med raptor lager... runt 1000kr kosta det mig  :dntknow:  men TQS och Rockymountain Ă€r vĂ€l beryktade sĂ„  :whip:

i Sverige kostar lager till Raptorn runt 1100kr eller liknande som billigast, Jag bestÀllde sjÀlv frÄn sverige men det tog lite tid och sÄ raserade jag axeln sÄ dÄ bestÀllde jag allt frÄn USA istÀllet..

Brukar gĂ„ pĂ„ 1-2 veckor för det mesta. BestĂ€ller du nĂ„tt litet brukar det allt gĂ„ snabbare (som lager)  Jag har dock fĂ„tt vĂ€nta i 3 veckor nu ca. Har strulat sig lite med USPS  :dntknow:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)


Utloggad Narmasilℱ

SV: renovering av bakaxel
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2009 kl. 22:35:47 »
hehe jopp skulle precis till att posta den  ;D

Kostar ju ungefĂ€r 500kr mer Ă€n att köpa bara lagrena... men dĂ„ Ă€r det idiotsĂ€kert att det blir bra och lĂ€ttare Ă€r det.   Bara smĂ€cka carriern i swingen och sen köra genom axeln. Annars ska du stĂ„ och pressa lager osv.

sĂ„ sover du gott sen ocksĂ„  ()p
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad ers

SV: renovering av bakaxel
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2009 kl. 22:36:34 »
Hehehe... ;)

MÄste vara ett vÀldigt bra pris med tanke pÄ dollarpriset just nu...
KTM EXC 400 -10

Utloggad Narmasilℱ

SV: renovering av bakaxel
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2009 kl. 22:38:00 »
mjo det Àr runt 900kr för Carriern med lager..... Sen frakt och tull pÄ det... du landar nog pÄ runt 1500kr
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad holmmanne

SV: renovering av bakaxel
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2009 kl. 10:29:26 »
fin fint..  :)
har lite brÄdis att fÄ ihop den nÀmligen. (blir snart farsa sÄ vill hinna Äka sÄ mycket som möjligt innan de, kan hÀnda att de blir lite snÄlt med tid till de nÀr den lille kommer.) + att jag hade tÀnkt fÄ upp lite flÄs innan 5kampen den 12:e.
sÄ vart fÄr jag tag i packboxar i sverige dÄ?
vart finns det lager för under ca 400kr/st?
Suzuki 450 LTR -07

Utloggad Narmasilℱ

SV: renovering av bakaxel
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2009 kl. 13:15:52 »
Vet tyvĂ€rr inte var man fĂ„r tag pĂ„ suzuki grejer fort och gott..... eller över huvudtaget för den delen  :dntknow:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad holmmanne

SV: renovering av bakaxel
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2009 kl. 15:50:14 »
ok, tack Ă€ndĂ„ för allt.  ()p
nĂ„gon annan som vet vart jag fĂ„r tag i packboxar?  ???
Suzuki 450 LTR -07

Utloggad ers

SV: renovering av bakaxel
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2009 kl. 17:10:07 »
Testat att ring din lokala Suzuki handlare ??

Tror Àven att om du mailar Ebay sÀljaren sÄ kan han med största sannolikhet skicka carriern med UPS eller liknande. DÄ tar det ca 2-3dagar för leveransen, dock till ett högre pris.
« Senast Ă€ndrad: 22 augusti 2009 kl. 17:12:39 av ers »
KTM EXC 400 -10

 


Online just nu.

187 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Lillen285, Delarossa,
Flest online idag: 212. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme