ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Varför K&N
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Varför K&N  (läst 3419 gånger)

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
Varför K&N
« skrivet: 27 februari 2006 kl. 22:15:55 »
Har tillbringat kvällen på forum och kommit fram till att alla hojjåkare verkar avguda K&N luftfilter,, Har själv ganska dåliga erfarenheter av dom  då det gäller reningseffektivitet även vid BETYDLIGT kortare rengörings(och inoljning självklart) intervaller .

Frågan blir således varför hojjåkare gillar dom? är det någonting jag har missat som uppväger småpartiklar i insuget??

Dåliga komentarer å taffliga skämt kan ni lämna utanför jag tackar däremot för seriösa svar..

Thomas (med fyrkantiga ögon å mardrömmar om bestyckningar)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Varför K&N
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2006 kl. 22:36:37 »
Saken är nog den att åker En med KN så åker "alla" med KN. "Det sägs vara ett bra filter så jag åker med det". Eller något i den stilen. Men det är ett bra allroundfilter som tål många tvättar innan det går sönder och dammupptagningsförmågan är ju relativt bra.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Varför K&N
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2006 kl. 22:37:43 »
Hej du, hoppas jag kan bringa lite klarhet åt dig i frågan.

K&N har ett par fördelar och jag har använt det i ett par olika bilar.

Den stora fördelen är just lufttransporten som ökar, mer luft och mer bränsle = mer effekt. (Men det visste du redan)

Det andra är att du kan tvätta filtret, förhoppningsvis billigare i längden.

Det tredje är just det som du tänker på skiten, smutsen, dammet.
Ett rätt oljat K&N ev med ett Outerwears renar bättre än ett vanligt skumgummi eller pappersfilter därför blir det skitigare fortare.
Luftmängden som passerar ett K&N är högre än tex skumgummifiltret och mängden smuts som kan passera ökar. Sammantaget så får du renare luft som inte "skaver" i motorn MEN kortare intervaller.

Sammantaget så kommer din motor att må bättre, ger mer effekt (med rätt bestyckning) men med lite tätare filterrengöring.

Hoppas du är med på noterna.
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Varför K&N
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2006 kl. 22:41:52 »
Citat från: "Mr2t"
och dammupptagningsförmågan är ju relativt bra.



Citat från: "Outlander"
med ett Outerwears renar bättre
.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Varför K&N
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006 kl. 22:49:16 »
Mr2T, vi skrev nog samtidigt :wink:
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Varför K&N
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2006 kl. 06:28:23 »
Citat från: "Outlander"
Mr2T, vi skrev nog samtidigt :wink:


Absolut inte, det ä sextio sekunder mellan inläggen. *blink*
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
Varför K&N
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2006 kl. 07:45:37 »
Jag ägde tidigare en peugeot 505 turbo som va rätt vässad (runt 300 hk) använde k&n på den UTAN Överdrag Vilket inte ska behövas på en personbil i vanlig trafik, att det sätter igen fortare förstår jag men oljan verkar "sugas" ur filtret fortare  än vad  tillverkaren anger vilket får en att fundera.
Vid ett par tillfällen bytte jag med täta intervaller (under 200 mil)vilket är B E T Y D L I G T  :) Under tillverkarens rekomendationer, men ändå kunde man känna att det va små små partiklar i  insugningsröret..
Jag är ganska ny på hojjar,  på bilen får man ju en oljehinna i insuget men jag vet inte en hojj kanske Backpulserna "spolar" rent mer så man inte märker "smågrus"..
Hur ser tex en kolv ut närman har kört mycket brukar ju synas om det har gått småskit genom motorn..

Thomas (med funderingarna)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Varför K&N
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2006 kl. 11:35:27 »
Dina sista partiklar borde lösas med ett Outerwears, rekomenderas om det är mycket, grusbus tex.
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
Varför K&N
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006 kl. 20:51:30 »
Jag har aldrig sett ett överdrag någon gång, (men vet vad det är å iden med det)men det känns som att det borde sättas igen dubbelt så fort som filtret..
Stryper inte ett sånt överdrag man minskar ju markant ner "filterytan"
Hur lortigt blir ett överdrag om man gör i Dammiga miljöer??
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Varför K&N
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2006 kl. 21:37:54 »
Förstår hur du tänker men överdraget är det som skall ta första "smällen" och därefter tar filtret vid och gör det de skall.

Kan låta som kaka på kaka men funkar, "påsen" stoppar micron stora partiklar men du har fortfarande ett mycket bättre flöde på luften än ett pappersfilter.

Hellre, tvätta alt skaka av påsen än att fixa filtret för ofta.
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
Varför K&N
« Svar #10 skrivet: 1 mars 2006 kl. 07:50:01 »
Men om nu "påsen" stoppar micron stora partiklar varför i huvud taget ha Det övriga filtret??
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Varför K&N
« Svar #11 skrivet: 1 mars 2006 kl. 14:06:18 »
Ja, vad ska jag säga.... tvåstegsfiltrering kanske :D

I vilket fall så är tanken med K&N att ge högsta flöde men på ett så rent sätt som möjligt.

Påsen tar hand om första skiten, filtret tar hand om resten som slipper igenom.
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Varför K&N
 


Online just nu.

662 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 666. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info