Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Söker instruktionsbok till LT-F4WD. 1986.  (läst 2255 gånger)

Utloggad Jan-E.

Söker instruktionsbok till LT-F4WD. 1986.
« skrivet: 31 juli 2009 kl. 23:24:40 »
Hoj! Jag har nyligen (som sagt var på annat ställe här) inköpt en hyfsad beg SUZUKI LT-F4WD från 1986. ATV:erna från SUZUKI tycks ha varit sig ganska lika utformade under många år där "i början" av deras existens. Den jag nu köpt är rejält byggd, & trots sina år är det nästan bara utvändiga plasthöljet/utsidan som gått sönder/sprickor här & där + några drivaxel-damasker. (finns billiga universal som passar!).
Nu till riktiga PROBLEMET.
Förre ägaren har tappat bort instruktionsboken som var med maskinen :dntknow:
Av misstag åkte den med en låda till tippen tror jag, SUCK!!!! :(
Vet någon här om de finns att ladda hem, eller har någon ev en sådan att sälja så är jag högst intresserad.
Alltså: Sökes! Instruktionsbok till 250 cc SUZUKI fyrhjuling av typ LT-F4WD (typiska gamla standard röd & blåa fyrhjulingen/klassiker nu).  MVH / Jan-E.

Utloggad Thullen

SV: Söker instruktionsbok till LT-F4WD. 1986.
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2009 kl. 23:34:07 »
Har för mig att det inte var så mycket till instruktionsbok med dessa maskiner.
Jag har kört en  sån de senaste 6 åren och även meckat med det mesta på den.
Har även en verkstadshandbok till den och ja har för mig att jag scannade den någon gång, Får kolla det.
Annars är det nått du funderar på så fråga på bara, ja tror jag har rätt bra koll på denna maskin.
Har även lite delar om du skulle behöva nått.
Mvh. Thullen

Utloggad Jan-E.

« Svar #2 skrivet: 1 augusti 2009 kl. 00:50:54 »
Tack för Ditt svar, "Thullen". Bra om Du ev kan finna den där scanningen, på den info som nu ändå ev var med LT-F4WD masknen.

Kul att "höra" att flera har dylika lite "klassiska" maskiner. Pratade så sent som förrgår med folk på närmaste MC-verkstaden om mitt inköp, och de sade där att "får man ordning på en sådan där Suzuki ATV, så har man maskin "för hela livet"!, då de är så rejält gjorda, & befriade från modernt besparings-iver"!!!  (Låter ju positivt ()p).
Jag fick "nyss" hem komplett bromscylinder, vänster fram, för den gamla hade rostat ihop med hårt anliggande broms som följd. Förre ägaren körde på ändå, då ju motorn är så stark att det knappt märktes!!. Jag tyckte väl att den stannade väl tvärt efter gasavdrag då vid demonstrationen/prov & "affärs"-tillfället ???.

Kort fråga så här i "all hast":
Smörjs bakdiffen av oljan ifrån motorn (motoroljan) eller är det ett separat oljerum map bakdiffen?  MVH / Jan-E.   

Utloggad Thullen

« Svar #3 skrivet: 1 augusti 2009 kl. 01:14:53 »
Hej.
Ja jag hade en till förra fredagen då ja sålde den.
Jo bakdiff smörjs av oljan i motor/vxlllåda

Bara att fråga på.
Mvh. Thullen

Utloggad Jan-E.

« Svar #4 skrivet: 2 augusti 2009 kl. 06:54:16 »
Toppentack för info om bakdiffens olje/smörj-"rum". Då slutar jag att leta efter separata "pluggar" för detta  :).
Frågor igen!
Fråga 1)Vilket fett är att rekomendera ute i driv/hjulaxlarna för de splines som finns där & som normalt skall ha gummidamasker som skydd (min maskin får nu nya damasker. (- Också "trevligt "att det finns sådana till denna 23 åriga SUZUKI ATV!).
Fråga 2) Är yttre drivknutarna fram av sådan där sk Rzeppa-typ?
(( Volvo Valparna fram har tex sådana. Jag har en sådan 9033, radiovalp från 1969, och dess framknutar är just av Rzeppa-typ, med flera kulbanor runt om med spår osv. Valparna har en sk filtpackning & inte damasker. Det ser ut (på "Valparna") som på de flesta traktorer som även har framhjulsdrift, med den typiska "stålbulan" innåt på/från framhjulen sett, men då med filtpackning som skydd/tätning mot smuts.
Tycker mig ana liknande konstruktion även på SUZUKIN, där via skadorna/hålen i de ännu ej bytta gummidamaskerna.))
Fråga 3) Vilket smörjfett är att rekomendera i dessa yttre framhjulsknutar?
((Man använder molybdensulfidfett i valp-Rzeppa-knutarna. Finns tex på BILTEMA))
Är det bra med detta (om det nu ev är rätt tänkt) fett även till splinesen i drivaxlarna till hjulen?
Där i yttersplines "ytterhylsdelen/arna, innerst, lurar jag f.ö. på att montera trycksmörj-nipplar för att lättare kunna trycka in fett då & då.   MVH / jan-E.

Utloggad Thullen

« Svar #5 skrivet: 2 augusti 2009 kl. 12:28:09 »
Har inte kolla på knutarna av Rzeppa-typ, På Suzukin är en stjärnformad sak som sitter på axeln och sedan 5 eller 6st kulor i en bana. Men det kommer du att se när du plockar isär det.
Fettet du menar kommer att blir bra till det mesta.
Att montera fettnipplar är alldrig fel tycker jag.
Mvh. Thullen

Utloggad Micke_c

« Svar #6 skrivet: 3 augusti 2009 kl. 20:44:15 »
Tjena.

Jag köpte en handbok från clymer hos roffes MC på nätet.
Den kostade ca 500 kr. Den visar hur du tar isär allt.

Splinsen i bakre drivaxlarna rekomenderar jag att du fettar in och sen trär en avklippt cykelslang över som damask.
Funkar finfint. Tänk bara på hur yttre och inre knut står i förhållande till varandra innan du delar axeln. Den yttre och inre knuten skall vara förskjutna ett kvarts varv för att det inte ska bli axelvibrationer!!!

Ett tips är att knutkorsen bak är lika som en Toyota Starlet. Orginal komplett axel kostar ca 3000kr styck!!! (det säljs inte några knutkors separat)
Försök få tag i de UTAN fettnippel. Dom tål mer stryk.
(Bakre inre knutarna brukar bli klappa med tiden.)

Tips 2
Tänk på att bara använda motorolja som är avsedd för vätskekoppling. (typ MC olja eller ren mineralolja) Annars blir den att slira på kopplingen. = dyrt, lite krångligt och onödigt.

Tips 3
Det finns yttre främre knutar att köpa i en katalog som heter ALLRIGHT. Ca 1000kr st.
(orginal komplett axel = ca 4000kr styck)

Micke.

Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Jan-E.

« Svar #7 skrivet: 6 augusti 2009 kl. 01:00:12 »
Hej! & "Dunder-tack" för alla bra tips. "Thullen" och "Micke_c"  ()p
Ska kika på detta med (LT-F4WD) manual hos Roffes MC, & se om sådan kan finnas där nu med.
Så en leverantör som heter ALLRIGHT ska ha yttre främre (Rzeppa ?!)-knutar. Intessant! Jag har ej full "pejl" på hur det är med dem just nu, men säkert kommer bytesbehov en dag.
Fråga) Finns ALLRIGHT:s sortiment i Sverige eller....?

Mekandet ligger lite nere just nu, då Pappa dog igår, tisd 4/8 kl 12.45.
Jag är något stum/blockerad+mysko & ej "happy", en chock som heter duga (lung-"haveri"). Har varit med & vakat + mekat med syre-pådrag/koll av oxygenvärde (jag försökte hålla det på 84, i pappa) och det var svårt (mellan kl 03 till ca 08 då syrran tog över). Gick hem för att sova (för att orka mixtra med syret natten till idag) och väcktes då av tel, från lassarettet att pappa dött ca 12.45 (alltså tisdag 4:e)!! Fort dit med hans finkostym som "de" kläddee honom med. Blev fin & med blommor i handen. Vi var verkliga bästisar & han hjälpte mig med allt sedan min födsel i princip (i 49 år!!!). Vet Ni vad?! Tips! Var rädd om Era föräldar & träffa dem så ofta Ni hinner/kan & orkar. Fråga dem om händelser/släktkopplingar/sådant som är svårt kolla utan dem. Bry Er ej om det "gnisslar" i detaljer/relation tillfälligtvis. Ta nytt bättre spår/utväg då allt gnissel egentligen är bagatellartat, jmf med att allt tar slut plötsligt. Gnissel i relation är "fjutt" mot att förälder "kolavippar". Det är en värstingerfarenhet & verkligen ödesdigert+tungt. Hej! Vi "höres"/ Jan-E.  :cry:   

Utloggad Micke_c

« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2009 kl. 18:34:08 »
Hej igen.
Tråkigt med din pappa. :(

Här är en bra sida med spräng skisser på allt...

http://216.37.204.203/Suzuki_OEM/SuzukiATV.asp

Välj din årsmodell och typ och sen kan du se hur allt ser ut. Även artikelnummer på varje liten pryl.

Det är mycket riktigt en vanlig stålkuleknut med fett och gummidamask som yttre knut. (rzeppa, eller CV som den vanligen kallas. (Constant Velocity) Den trivs utmärkt med vanligt drivknutsfett. (CV joint grease)

Äldre modeller har en knut med knutkors som inre knut. (polhems knut)
Nyare har en CV knut som inre också.

Micke.
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Jan-E.

« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2009 kl. 10:59:31 »
Jättetack för varma tankar ang farsan K-A. Börjar komma förbi den värsta biten av chock tror jag, men "det" verkar komma i "skov", ännu.
Det går mer & mer upp för en att allt ska/måste gå ändå, utan pappas existens & stöd. (( Han var f.ö. RAID(år71-75/snöskoter/Sachsmotor)fantast & ej speciellt impad av allt modernt överframtungt i nutidens skotervärld. Föredrog hjulboggie som ej bränns (som glidboggie kan göra vid snöbrist!)  på/över ibland tex 7-8 km snöfattig Grövelsjö.))

Hur som helst:
SUZUKI fundering igen. F.ö, Tack ånyo för alla URBRA tekniska & andra info.tips. ang LT-F4WD + allmänt om fyrhjulingteknik. Toppen!!

Fundering!) Varför finns en svart gummiblåsa i bromsoljehuset på styret? Den utgör även packning under locket uppåt som det verkar. Skall det vara olja i den gummiblåsan (formad precis som utrymmet åt alla håll i bromsoljehuset ). Eller skall den vara tom, och bromsolja enbart utanför samma blåsa? Svårt förstå poängen med denna gummiutfyllnad!?
MVH / Jan-E

Online just nu.

146 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PeterDer
Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme