Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Barn Quad & andra ATV's
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc (läst 27411 gånger)
memake
ATV Amatör
Antal inlägg: 10
Total likes: 0
memake
Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
skrivet:
18 juli 2009 kl. 23:26:26 »
Köpte en till grabben för ca 1 månad sen. Det fungerar lite knackigt. Jag är ingen hejare på motorer men man lär sig något nytt hela tiden. Den startar hyfsat lätt men själva gången är problemet. Det kan gå bra att köra en stund för att sedan dö vid fullt gas. Eller så låter det hackigt/ojämt när pojken trycker gasen i botten. Sen läste jag i manualen att man behöver ställa in tomgången ordentligt så jag började greja. Ibland känns det som man har lyckats men så småningeom resulterar det i samma problem. Låter lätt med två skruvar och kort beskrivning men det verkar vara väldigt känsligt för förändringar. Allting är original utom olja. jag köpte castrol 20w-50, allt enligt boken. Bränslekranen har tre läge, stängd, öppen och reserv. Vissa påstår att den ska stå i högsta läge dvs reserv. Jag har den någonstans mittemellan öppen och reserv. Jag ser att hälften av bränslefilter ligger och skvalpar i bränsle. Har inte öppnat och rengjort förgasaren, har inte bytt tändstift. har inte gjort något annat än mekat med tomgång. Vad behöver jag göra för att detta ska fungera normalt?
Anmäl till moderator
Loggat
KTMDanne
ATV Entusiast
Antal inlägg: 93
Total likes: 0
KTMDanne
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #1 skrivet:
20 juli 2009 kl. 09:44:17 »
Hej!
Aldrig kul när nya grejor strular.
Men det är tyvärr så med kina maskinerna att man måste greja lite för att det skall funka bra.
Saker som du bör kolla är:
1. Tändstiftet, orginalstiften är ingen höjdare och bör bytas ut till ett kvalitets stift.
2. Som det står i många andra trådar bör man plocka loss och blåsa ur tanken pga att dom borrar ur tanken efter den är gjuten och är sedan inte speciellt noga med att ta ur plastresterna.
3. Kolla så inte bensinslangen ligger klämd under tanken (det gjorde den på min grabbs.
4. Gå över alla kontakter på den så alla sitter ihop riktigt (det gjorde de inte på min grabbs)
5. Ventilerna/ventilspelet. Nu vet jag inte om kazuman har en loncin motor men det sitter det på min grabbs, dom var inte heller korrekt ställda. Jag har ställt dom som följande: insug: 0.05, utblås 0.07.
6. För att vara på den säkra sidan är det lika bra att göra rent förgasaren noggrant, dvs plocka ur munstyckena och blås rent hela förgasaren.
Hoppas detta kan hjälpa något.
MVH
//Danne
Anmäl till moderator
Loggat
aptor 700
qmax nerfs
goldspeed bumper
spacers
GYTR A-arms skydd
White Bros svingskydd
pro armour skidplate
renthal styre
Flame sox
pro Design killswitch
maxxis sulor
House styrstång
PCIII
LTE Duals
yzf-450 dämpare
GYTR filter kit
memake
ATV Amatör
Antal inlägg: 10
Total likes: 0
memake
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #2 skrivet:
20 juli 2009 kl. 13:05:48 »
Tack för svaret!
Ska inhandla stiftet idag men bör inte bränslefilter stoppa allt skräp från att komma in i förgasaren? Bränsleslangen verkar inte vara klämd men jag ska kolla en gång till. Även kontakter.
Nu till det svåraste...ventiler. Jag är ingen hejare på motorer men det låter lite invecklat. Har lyckats hitta en hyfsad beskrivning av proceduren
http://forums.atvconnection.com/messageview.cfm?catid=10&threadid=472068&highlight_key=y&keyword1=50&keyword2=carb
Måste överväga noga om jag ska ge mig på det själv.
Anmäl till moderator
Loggat
Fortare
ATV Entusiast
Antal inlägg: 128
Total likes: 1
Fortare
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #3 skrivet:
21 juli 2009 kl. 08:47:46 »
Här är en kanonbra film om hur man går tillväga! Den i filmen är en hondamotor, men är exakt likadan som Loncinmotorerna. hur som helst set man hur man ska göra.
Anmäl till moderator
Loggat
Wildcat 500cc, Loncin 90cc, Kazuma 50cc, Dinli Dino 50cc, Lifan 125st, whizzrunner 150cc
memake
ATV Amatör
Antal inlägg: 10
Total likes: 0
memake
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #4 skrivet:
21 juli 2009 kl. 10:49:25 »
Wow, vilken bra länk
. Ser skitenkelt ut. Tackar
Anmäl till moderator
Loggat
memake
ATV Amatör
Antal inlägg: 10
Total likes: 0
memake
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #5 skrivet:
2 augusti 2009 kl. 20:09:46 »
Man börjar bli riktigt less på det här skruvandet. Varför kan inte saker fungera när man väl har betalat dyra pengar? S**t också!! Jag bytte tändstift och grejade lite till med blandskruven och tomgång skruven. Sen körde pojken tills han fick ont i tummen. Inga problem alls. Skönt tänkte jag. Äntligen har man hittat rätt. Ventilerna har jag inte gjort något åt än. VÄntar in i det sista med det. För övrigt så tycker jag att den går riktigt bra när det väl går.
Idag fyllde jag på lite bensin och det var inga problem att starta och pojken gjorde några varv men efter en kort stund så stannade skiten vid gas pådrag. Va fan är det som händer?? Ska man behöva skruva efter varje åk? Ska man inte kunna ställa in tomgågngen en gång för alla?
Det är ALDRIG problem att starta den. Jag vill gärna poängtera detta.
Kan någon vara sjysst och förklara bland- och tomgångsskruvens funktion? Om blandskruven är helt öppen? Vad innebär det?
Anmäl till moderator
Loggat
KTMDanne
ATV Entusiast
Antal inlägg: 93
Total likes: 0
KTMDanne
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #6 skrivet:
4 augusti 2009 kl. 22:28:53 »
Inget kul när det strular.
På förgasaren har du generellt 2st skruvar som du kan justera.
En fjäderbelastad skruv (tomgången) och en luftskruv.
Luftskruven skall generellt stå 1.5-2 varv ut från HELT inskruvad. Skruva dock bara skruven till det tar stopp, vrid den inte hårt då riskerar du att skada skruven bara (när du skruvar in skruven helt).
Läcker förgasaren någon bensin?
När den dör "möööar" den innan den dör eller bluddrar den.
Går den bättre om du kör den med choke på?
En grej som jag efter mycket huvudkli insåg på grabbens hoj var att slangen mellan tank och förgasare låg klämd vilket resulterade i att den bara gick på tomgång.
Hoppas det hjälpte något.
//Danne
Anmäl till moderator
Loggat
aptor 700
qmax nerfs
goldspeed bumper
spacers
GYTR A-arms skydd
White Bros svingskydd
pro armour skidplate
renthal styre
Flame sox
pro Design killswitch
maxxis sulor
House styrstång
PCIII
LTE Duals
yzf-450 dämpare
GYTR filter kit
memake
ATV Amatör
Antal inlägg: 10
Total likes: 0
memake
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #7 skrivet:
5 augusti 2009 kl. 22:32:30 »
Nej, verkligen inte. Den dagen var jag asförbannad
. Pojken sitter där och har inte kul med sin nya leksak. Men det var den dagen, tack o lov
. Jag ställde lite frågor på ett amerikanskt forum och läste en del trådar både här och där. Det visade sig att orskaken till mina problem kan ha varit för hårt åtdragen tanklock. Eller rättare sagt dåligt ventilerad. När den sitter lösare så fungerar det nästan perfekt. Jag ser att bränsle flöde är bättre. Behållaren som innehåller bränslefiltret är nästan helt fylld. Dessförinnan var den halv fylld eller mindre. Tanklocket har två små hål i gummit på undersidan.
Det som är lite störande är att atv:n "spottar" och "smäller" när grabben gasar på lite hårdare och håller den intryckt under en sträcka. Jag har känsla att någon form av justering krävs för att det ska låta jämnt. Luftskruven? Först hade jag den 2 hela varv ut. Nu är det 1 och 3/4 varv ut men jag märker ingen skillnad på "spottandet"
Anmäl till moderator
Loggat
KTMDanne
ATV Entusiast
Antal inlägg: 93
Total likes: 0
KTMDanne
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #8 skrivet:
6 augusti 2009 kl. 19:03:01 »
Antar att du har den lite strypt på tumgasen?
Isåfall går den snålt eller fett på mellanregistret. Det justerar du genom att flytta clipset på nålen.
På min grabbs finns det 5 positioner, standard var på mitten. Jag flyttade ner clipset ett steg på nålen så blev jag av med det problemet.
Vet inte hur duktigt du är på motorer men nålen sitter i trotteln som i sin tur sitter i förgasaren. För att få loss förgasaren är det enklast att ta av all plast och tanken först.
Good Luck
//Danne
Anmäl till moderator
Loggat
aptor 700
qmax nerfs
goldspeed bumper
spacers
GYTR A-arms skydd
White Bros svingskydd
pro armour skidplate
renthal styre
Flame sox
pro Design killswitch
maxxis sulor
House styrstång
PCIII
LTE Duals
yzf-450 dämpare
GYTR filter kit
janbanantvå
Gäst
janbanantvå
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #9 skrivet:
29 december 2012 kl. 13:45:50 »
Hej.
JAg har oxå köpt en FAlcon 90.
Den funkade klockrent i 20 minuter, sen var det precis som du beskriver.
Efter att ha mekat en eftermiddag med förgasaren utan framgång kom jag fram till att det är tändningen som strular.
Det kommer bara gnista sporadiskt. Har testat med annat stift, tänspole och tändmodul men utan att få gnista kontinueligt.
Nu väntar jag på nytt tändningslås och ny tändplatta till motorn som enligt Jula ska vara det enda som finns kvar att göra.
Anmäl till moderator
Loggat
Pelle_jkpg
Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
ATV Guru
Antal inlägg: 8570
Total likes: 107
Pelle_jkpg
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #10 skrivet:
29 december 2012 kl. 15:39:56 »
Har ni kollat tändhatten?
Ibland blir det oxid i kabelnanslutningen.
Så skruva av tändhatten klipp av 1 cm och skruva tillbaka.
Det har hjälpt mig några gånger när det varit taskig gnista.
Anmäl till moderator
Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400
outlaw1
Quad amatör
ATV Amatör
Antal inlägg: 75
Total likes: 0
Kön:
Quad
outlaw1
SV: Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
«
Svar #11 skrivet:
28 april 2014 kl. 10:42:24 »
Köpte mig en falco´n 90 till lillkillen i förra veckan.
gick över och bytte olja,stift,bränslefilter,bränsleslangg direkt på den samt gick över lite bultar.
Justerade in förgasaren i ca 30 minuter.
nu går den klockrent och fint.
Provat snart alla lägen på skruven till gashandtaget och det rullar på som sjutton.
I helgen tog vi en lättare skogsväg och körde på..efter 5 minuter sticker pojken iväg in i skogen och bara skrattar.
Så nu hr jag en 5 åring som älskar skogarna mer o mer..jäkla tur att dom inte klara stock och sten.. men förövrigt en rejäl och bra maskin verkar det vara än så länge.
Verkar som att vissa haft problem med sina men jag tror det är som så mycket annat.
Lägger man ned tiden innan uppstart på dem så håller dom bättre.
Att kineserna sedan använder någon form av silikonslang till bränslet blir jag inte klok på,eller skämtet till tändstift som satt i.
Nä lite riktig slang och ett NGK stift verkar vara medicinen.
«
Senast ändrad: 28 april 2014 kl. 10:44:35 av outlaw1
»
Anmäl till moderator
Loggat
Kymco Maxxer 300 -06
Kazuma Falcon 90-14
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Barn Quad & andra ATV's
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Behöver råd/tips kring kazuma mini falcon 90cc
Online just nu.
331 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen
,
Loke
,
Thelberg
,
Flest online idag:
372
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info