Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek  (läst 5109 gånger)

Utloggad Mang3

Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« skrivet: 9 juli 2009 kl. 13:42:16 »
Helo!

Har varit en flitig besökare här en längre tid men tyvärr ingen contributor.
Har en Hyousung 450 från 07 som nu gått ca 80 mil.

Pga stöld mm. byttes denna till en annan beggad maskin via försäkringen och tyvärr har service osv inte gjorts som det sig bör. Dels pga. mina egna problem med skilsmässa och annat och att jag bara sporadiskt ibland bränt 10 mil för att man måste åka av sig lite...milen ökar snabbt ibland!

Har nu lite mer fritid än jag väntat mig och tänkte kolla två saker:

1. Ventilspel
2. Förgasarbestyckning

1.
Har koll på vad ventilspelet ska vara och jag har tagit bort allt för att komma åt och kontrollera.
Som det ser ut får jag inte ens in en 0.10 bladmått så det behövs justeras, frågan är bara hur.
Någon som gjort detta förut på denna maskin? Nån som har en servicemanual? Länkarna som fanns förut funkar inte längre...

2.
Förgasarbestyckningen tänkte jag kolla att den stämmer. Kör med moddat utblås (borrad med massa hål) för en hyfsad ljudnivå och jag fick av ÅF strypning borttagen.
Det jag INTE visste vid köp var att det skulle ha bytts trottel och munstycke.
Jag vill därför kolla om min trottel är ostrypt eller strypt, den har just nu endast två små hål bredvid trottelnålens hål - är detta den ostrypta eller den strypta som bör läggas igen hålen på?

En annan sak är ju munstycket, hur kommer jag lättast åt detta? Visst jag kan meka vidare och lära mig lite bästa vägen fram själv men alltid lättare när någon gjort det tidigare.

Tack på förhand!
____________
Hyosung 450

Utloggad Devil

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #1 skrivet: 9 juli 2009 kl. 14:58:27 »
Tjenare!
Gratulerar till ett bra val av hjuling :)
Tror du kan ha en ostrypt trottel på plats i din maskin redan. Du hittar en bild på en Strypt trottel i min tråd projekttråd "projekt hyosung" om du vill hjämföra.
Munstyckena hittar du om du tar loss flottörhuset och vänder på förgasaren . tre st mässingsmunstycken hittar du där.
Den nålen går ner i är huvudmunstycket. den reglerar soppan från mellan till toppregistret tillsammans med nålen.
Kan vara ide att bestycka upp mellanregistret oxå om den går magert. Tyvärr vet ja inte va d ska va för storlek på munstyckena, men det kan kanske någon hjälpa till med här på forumet..?!
Förresten. passa på att byta ut skruvarna på förgasaren när du endå håller på. usel kvalitet på stjärnskruvarna fick ja erfara när ja höll på :)
Lycka till!! //Dev
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Mang3

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #2 skrivet: 9 juli 2009 kl. 17:47:36 »
Kul! Alltid roligt att se en exakt likadan hojj.

Kollade min trottel nu och de övre två hålen är limmade.
Endast de två bredvid trottelnålen finns.

När det gäller munstycken så ska jag testa att vända upponer på fuggen för att se hur man kan komma åt.
Hur ställer man om nålen på denna? Har inte fattat riktigt hur nålen sitter fast.
Just ifall att man vill testa och köra några rundor när man ombestyckar.
____________
Hyosung 450

Utloggad Devil

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #3 skrivet: 9 juli 2009 kl. 20:49:45 »
Limmade!? D va som fan.. trodde d flesta använde avstrypningskittet ja... hade ett elende att hitta ett lim som kunde limma plasten i trotteln...
Men då kanske du ska kolla upp storlekarna på munstyckena oxå.. Tyvärr kan ja inte riktigt hjälpa dig där.. drog ur orginalmunstycket men d va omärkt..?? så ja vet inte va för storlek det är faktiskt. chansar en så länge på att soppan kommer räcka med orginal + dial-a-jet monterat. :) Har ännu inte kunnat prova eftersom ja håller på att försöka skaka fram ett nytt kopplingshandtag just nu.
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Tedde89

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #4 skrivet: 9 juli 2009 kl. 22:38:22 »
 OT

har du inte fixat ett nytt kopplingshandtag än  :D ?
skulle det tagit så lång tid hade jag kunnat köpa ett till dig och sedan postat det till dig :)
en gång i tiden hade jag en Goes 450x som va vacker
Kör nu på två hjul Honda CB600 -09 white pearl

Utloggad Devil

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #5 skrivet: 9 juli 2009 kl. 23:04:53 »
OT

har du inte fixat ett nytt kopplingshandtag än  :D ?
skulle det tagit så lång tid hade jag kunnat köpa ett till dig och sedan postat det till dig :)

Hahahha! :) njaa, det underlättar inte när lev tydligen har semesterstängt....??! å när åf inte behagar ta reda på det, höra av sig eller ens svara i telefon när man ringer 3-12ggr /dag, i 2veckors tid...!!
Är d bara jag som råkar ut för sånt här...???

Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad Mang3

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2009 kl. 16:22:17 »
Som det ser ut så har jag noll spel på ventilerna så jag undrar om någon justerat, något speciellt man ska tänka på som shims osv och när man isåfall behöver ta av kammarna osv.
Alla tips mottages tacksamt!

____________
Hyosung 450

Utloggad Mang3

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2009 kl. 21:18:24 »
Hmm ok...nu har jag nog lyckats hajja galoppen litegrann.
Var inte helt enkelt när man inte mekat dohc innan, bara Honda MT5 och lite andra små tvåtaktsmaskiner.

Veven sattes i TDC, först i fel TDC dvs. när kammarna "pekade mot varandra".
Här fanns det inget ventilspel, båda kammarna låg ju dikt mot ventil (vilket de bör göra i det här läget???)
Plockade bort kam och kollade shims osv men kom sedan på mig själv litegrann när jag surfade runt och såg att kammarna pekade bort från varandra på några bilder från ventilspelskoll. Rätta mig gärna om jag fortfarande är ute och snurrar!

Satte tillbaka grejjerna och rullade ett nytt varv till TDC så kammarna "pekar ifrån varandra" så jag kunde kontrollera spelet.

Råkade tappa kedjan ur handen när jag höll på med kammarna så de kan ha kuggats om... så nu behöver jag lite hjälp att tänka rätt!

Kolven står i TDC och kammarna ska peka bort från varandra. (det TDC läget, vet inte om det kallas compression TDC).
Nu har jag kammarna så att deras - markeringar som sitter på kamaxelarna är i linje med toppen på båda kammar.

Det står då E resp I på kamdreven rakt upp i förhållande till lutning på cylinderloppet (konstigt beskrivet).
Detta med kamkedjespännaren i.

Nån som har minnesbilder kvar från en liknande operation som kan hjälpa mig få lite säkerhet i detta???

När jag vet att detta är rätt återstår bara kontroll på rätt sätt och ev. byte av något shims som behöver vara lite mindre högt.

TACK på förhand :)




____________
Hyosung 450

Utloggad Mang3

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2009 kl. 22:46:52 »
Ok, lite fel info ovan. Det där med att E och I pekar rakt upp på kamdreven var inte rätt...annars så!
Som det ser ut är det cirka 0.30 mm på EX och 0,20 på IN när nu allt är åtdraget, behövdes nog ingen justering. Kollade bara shims på IN och där hade jag ett par shims på 268 och 272...


Nu passade jag ju på att kolla munstycken i förknasaren, det var ju det jag egentligen skulle göra.
Hade 155 på stora munstycket, detta är standard va? Troligen har dem bara lött igen trotteln för att ta bort strypningen och inte mer än så... har för mig jag sett 160 eller liknande ingår i trottelkitet.

De andra två munstyckena var 42.5 och 45 som det ser ut. Ingen aning vilket som är vilket :)
Skulle vilja ha lite mer kräm i mellanregistret och funderar hårt på att bara sätta dit ett dial-a-jet istället för att bestycka upp. Erfarenheter? Tips? Bilder på dial-installation?
____________
Hyosung 450

Utloggad andretti

dial a jet monterng
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2010 kl. 13:53:36 »
Ok, lite fel info ovan. Det där med att E och I pekar rakt upp på kamdreven var inte rätt...annars så!
Som det ser ut är det cirka 0.30 mm på EX och 0,20 på IN när nu allt är åtdraget, behövdes nog ingen justering. Kollade bara shims på IN och där hade jag ett par shims på 268 och 272...


Nu passade jag ju på att kolla munstycken i förknasaren, det var ju det jag egentligen skulle göra.
Hade 155 på stora munstycket, detta är standard va? Troligen har dem bara lött igen trotteln för att ta bort strypningen och inte mer än så... har för mig jag sett 160 eller liknande ingår i trottelkitet.

De andra två munstyckena var 42.5 och 45 som det ser ut. Ingen aning vilket som är vilket :)
Skulle vilja ha lite mer kräm i mellanregistret och funderar hårt på att bara sätta dit ett dial-a-jet istället för att bestycka upp. Erfarenheter? Tips? Bilder på dial-installation?

Utloggad tros-kaffe

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2010 kl. 16:27:12 »
om det är till någon hjälp.
HYOSUNG 450TE

Utloggad Devil

SV: Hjälp med lite ventilspel och förgasarmek
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2010 kl. 17:28:35 »
Tja tros-kaffe!
Är hämtat hämtat ur verkstadshandbok eller instruktionsbok d där? Mycket utförligare än va ja har i instruktionsbok från 07 iaf  ()p Mycket Nice
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

 


Online just nu.

167 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, PeterDer, Ek1und,
Flest online idag: 196. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme