Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: tips inför variatorbyte  (läst 1797 gånger)

Utloggad duschen

tips inför variatorbyte
« skrivet: 5 juli 2009 kl. 22:18:32 »
Hej! jag har precis köpt en defekt linhai 300 4x4 -08 och behöver lite hjälp.
Det går att få i backväxel men den rör sig inte när man gasar. I neutralläge indikerar inte grön lampa och högväxel ligger i. lågväxel får jag i men har inte kört så mycket(vet inte om det är låg). hög funkar. växellänkagen funkar som dom ska.

Jag har inga serviceställen i närheten som har tid i sommar heller. Enligt återförsäljaren är det bakre variatorn som är slut och jag ska beställa hem och byta själv. har lossat metallkåpan och plastkåpan. (hittade fina metallspån/kladd hela plastkåpan)

Jag vet att variatorn består av en trumma, fjädrar och vikter som slungas ut och greppar trumman.

Nu behöver jag lite info om fortsättningen. Vilka delar är det jag behöver byta och hur demonterar jag trumman? vilka grejer ska smörjas upp innan montering och isf med vad?

mvh Patrik

Utloggad Pv544

SV: tips inför variatorbyte
« Svar #1 skrivet: 5 juli 2009 kl. 22:43:59 »
http://www.linhai.se/filarkiv.asp
Därinne tror jag du hittar det du söker!  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad STENE

SV: tips inför variatorbyte
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2009 kl. 00:13:28 »
Det kan inte vara fel på variatorn som gör att backen inte funkar om det är så att den driver på hög/låg växel frammåt. Anledningen är att variatorn inte har något med växlarna att göra. Så det låter som om din växel låda är körd..  :-\
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad T

SV: tips inför variatorbyte
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2009 kl. 07:56:36 »
Hej!

Citera
Jag vet att variatorn består av en trumma, fjädrar och vikter som slungas ut och greppar trumman.
Nej, detta är kopplingen som du beskriver :)

Variatorn består i dom totalt 4 remskivorna och vikterna + remmen.

Vidare, som stene säger så har inte kopplingen något att göra med ditt egentliga fel.
Ditt egentliga fel är i växellådan och för mig låter det som att dina växelstag behöver justeras.
Det är relativt vanligt att när du lägger i backen så har det andra staget hängt sig och du har fortfarande kvar växel i framåt. (Därför lyser aldrig neutral)

Ta bort stagen från växelspaken, helt och hållet, och vrid på väljarna bak för hand.

Vidare behöver du byta koppling på den, vilket nog har uppkommit pga att den hängt sig i växellådan så nån har slitit ner kopplingen.

Använd muttermaskin för att ta bort trumman och sedan kopplingen.
Det är endast två muttrar. (Kåpan har du tagit bort redan)
Du ska inte smörja något alls i kopplingen, det är en torrkoppling och skall så förbli :)

Får du problem så tveka inte att ringa mig på 0171-46 70 00 (efter kl 14 i dagsläget)  ()p
Jag får fram delarna du behöver i ett nafs!

MVH / Benny
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad duschen

SV: tips inför variatorbyte
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009 kl. 19:39:29 »
hej! jag hann bara läsa pv544:s svar innan jag tog ledigt från meckandet.
mycket riktigt var det växellänkagen som glappade. det är åtgärdat och den går perfekt nu.

däremot har jag en oanvänd koppling över om någon är intresserad. köptes för 1712:- på silverstone MC.

 


Online just nu.

155 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tirill
Flest online idag: 169. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme