Eftersom jag själv inte har kört mc innan jag skaffa quad utan bara 50cc Italjet och 80cc Honda cross (på den tiden Skara sommarland fortfarande var ett enda stort grustag) så är jag dåligt insatt i detaljer.Varför styrdämpare? Vad fyller den för funktion?
Citat från: "sunfire"Eftersom jag själv inte har kört mc innan jag skaffa quad utan bara 50cc Italjet och 80cc Honda cross (på den tiden Skara sommarland fortfarande var ett enda stort grustag) så är jag dåligt insatt i detaljer.Varför styrdämpare? Vad fyller den för funktion?Vid högre hastigheter så tenderar det att slå väldigt hårt i styret, speciellt på knutiga crossbanor, det kan slå så hårt att man faktiskt kan bryta handlederna om det vill sej riktigt illa. Styrdämpare sitter ofta standardmonterade på nya motorcyklar som tex Yamaha R1 för att dämpa nervositeten i styrningen och för att förhindra att hojen börjar wobbla fram och tillbaka. Jag vet inte ens om det behövs på min Raptor men tyckte det var lika bra att göra det bekvämt för sej direkt. Här har du några exempel: http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&q=steering+damper&spell=1