Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....  (läst 5216 gånger)

Utloggad Terho

Jag är ny här för att jag har fått lite intresse för ATV :)

Letade efter en billig maskin och börja med men valet var svårt, tänkte runt 10000 för en beggad 200 cc kina maskin.... Efter någar dagar fick jag nys om en Suzuki National Motor Extreme 300cc 2007 som stog i byn som de var något fel på men jag kollade upp det och åkte och kollade på den och mycket riktigt var det ett skummt fel! Den slår gnistor och motorn snurrar som den ska men den vägrar starta, dom har rengjort förgasaren och testat med start spray men nej en poff har dom fått fram som max, dom hadde köpt den för 16000 icke fungerande och då hadde den gått ca 10 mil och nu ett år senare ska jag köpa den av dom och försöka mig på att få den och starta för felet måste vara simpelt! Ska kolla tändingen om den slår rätt som dom inte har gjort osv men frågan är vad kan de vara för fel tro CDi boxen?? Vad ska jag leta efter och vart kan jag hitat reservdelar till den om de skulle behövas? Jag gav 8000 Kr för den nu och de känns mer värt än för en kines maskin.... Eller är det en skit maskin?



Mvh Terho.

Utloggad Hydro

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2009 kl. 23:52:08 »
Om det är en skitmaskin eller ej har jag ingen aning om... däremot verkar den vara tillverkad i Kina, av National motor.

Är den reggad?
Står den som Suzuki i regbeviset då?

Står det Suzuki någonstans på maskinen?

Här finns lite mer info om tillverkaren:
http://www.alibaba.com/member/yingangmotorcycle/aboutus.html

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Terho

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2009 kl. 01:08:38 »
Om det är en skitmaskin eller ej har jag ingen aning om... däremot verkar den vara tillverkad i Kina, av National motor.

Är den reggad?
Står den som Suzuki i regbeviset då?

Står det Suzuki någonstans på maskinen?

Här finns lite mer info om tillverkaren:
http://www.alibaba.com/member/yingangmotorcycle/aboutus.html


Nej det gör juh inte det så troligen är det en national motors med en suzuki motor men gör inget ;) Ska vara en bra maskin har jag läst men vart får man tag på reservdelar tro?

Mvh Terho.

Utloggad Hydro

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2009 kl. 08:37:01 »
Möjligtvis en kopia av en Suzukimotor...

Om du får reda på vilken, så säljer ju KGK Suzuki i Sverige, och de kan säkert fixa reservdelar.

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Terho

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2009 kl. 00:44:58 »
Möjligtvis en kopia av en Suzukimotor...

Om du får reda på vilken, så säljer ju KGK Suzuki i Sverige, och de kan säkert fixa reservdelar.



Okej :) Kan vara så! Okej ska kolla med dom om dom vet vad de är för motor....

Iaf har den startat var nå mupp med solenoiden ibland slår den ibland inte, känns som det är ett jordfel runt den på något sätt.... Fast jag fått igång motorn och släpper startknappen forsätter startmotorn och sen när jag stänger av den på nyckeln forsätter startmotorn, lite läskigt, något kan juh gå sönder.... Den måste haka upp sig på något sätt? Vart får jag tag på en ny?

Mvh Terho.

Utloggad Terho

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #5 skrivet: 9 juli 2009 kl. 00:28:31 »
Har ringt runt en massa men inte hittat på nå delar till motorn.... Märkte att kopplingen tar dåligt med så de behövs nya lameller  :(veryangry): Motorn heter 172FMM.... Om jag inte hittar på någon koppling så måste jag börja kolla andra lameller från andra motorer om de passar.... Sökt på ATVn jag har och de finns på nätet men hittar inga reservdelar till dom :S Bara maskinen.... *Urk*


Mvh Terho.

Utloggad Kenth

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #6 skrivet: 9 juli 2009 kl. 01:28:12 »
Dålig koppling 10 mil? Kan det vara så att det är oljan i motorn som ställer till det? Har dom hällt i fel olja? Startrelät kanske hänger upp sig? Gör rent alla anslutningar som du ser och prova! Ett relä måste passa från flera maskiner! Jag kan ju vara ute och cykla men något måste jag väl skriva hehe... Om det är en kopia av en Suzukimotor så borde orginal delarna passa men inte alltid. Satt och forskade lite på nätet kan det vara Suzuki type “Loncin” engine? Då lär du hitta allt om du googlar på Loncin 300.  Hoppas du får ordning på den.
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com

Utloggad Terho

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #7 skrivet: 9 juli 2009 kl. 11:01:44 »
Dålig koppling 10 mil? Kan det vara så att det är oljan i motorn som ställer till det? Har dom hällt i fel olja? Startrelät kanske hänger upp sig? Gör rent alla anslutningar som du ser och prova! Ett relä måste passa från flera maskiner! Jag kan ju vara ute och cykla men något måste jag väl skriva hehe... Om det är en kopia av en Suzukimotor så borde orginal delarna passa men inte alltid. Satt och forskade lite på nätet kan det vara Suzuki type “Loncin” engine? Då lär du hitta allt om du googlar på Loncin 300.  Hoppas du får ordning på den.

Fick igång hastighets mätaren och den har gått 152 mil tydligen.... Starten har jag fixat, var solenoiden ()p nu är de bara kopplingen som är *urk*

Står 10-40 Olja så jag köpte oks dyraste och hällde i men tagit ner lamellerna och 2 st är väldigt slutna :(

Motorerna är väldigt väldigt lika!!!! Vem säljer delar till dom i Sverige?

Mvh Terho.

Utloggad krille

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #8 skrivet: 9 juli 2009 kl. 11:17:57 »
väldigt viktigt ha speciell MC olja eftersom lamellerna ligger i oljebadet. för inte är det väl torrlameller? då spelar ju motoroljan mindre roll, bara den är bra. :D
POLARIS 700 Efi offroad i uppsala,björklinge-skogen, åker gärna i skog och mark så det stänker lera å bark.
Polaris 700 efi camo -06 (2011-
Massey Fergusson/Arctic Cat 400 -04 såld. (2006-2010)
Yamaha Big Bear -89 såld. (2003-2006)
LandRover86"-68,RangeRover-76, LandRover109"-69,LandRover80"-62

Utloggad Terho

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #9 skrivet: 9 juli 2009 kl. 11:31:41 »
väldigt viktigt ha speciell MC olja eftersom lamellerna ligger i oljebadet. för inte är det väl torrlameller? då spelar ju motoroljan mindre roll, bara den är bra. :D

Dom ligger i oljebadet.... Nåja jag har väl haft fel olja isf men stog 10w-40 på oljekorken.... vad ska jag ha för olja då?

Mvh Terho.

Utloggad Hydro

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #10 skrivet: 9 juli 2009 kl. 11:48:43 »
väldigt viktigt ha speciell MC olja eftersom lamellerna ligger i oljebadet. för inte är det väl torrlameller? då spelar ju motoroljan mindre roll, bara den är bra. :D

Där står det väl rätt utförligt?

Alltså, MC-olja.

Inte vanlig bilmotorolja.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Kenth

SV: Ny här! och har köpt mig en ATV :) Men har lite problem....
« Svar #11 skrivet: 9 juli 2009 kl. 14:18:58 »
Kolla med www.trech.se Benny eller Mika dom är kanonbra! Verkar som om ATV Sweden har samarbete med Loncin men jag kan ha fel men är det så så får Trech säkert fram delarna!
När du köper olja vän dig till en MC - ATV butik och fråga efter olja till våtkoppling så du inte får fel för då går det fort att förstöra en koppling.
Vet inte vilken del av landet du bor i men det kan ju finnas lokala handlare annars!
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com

 


Online just nu.

167 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
korn509, ÖrjanL, MSP, Diabolo,
Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme