Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!  (lĂ€st 5747 gĂ„nger)

Utloggad manneman

Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« skrivet: 7 juni 2009 kl. 17:01:18 »

MÄnga kommer fram pÄ stan och frÄgar exakt hur jag gjort för att fÄ till mitt supermotobygge och det Àr kul nÀr min maskin vÀcker mer uppmÀrksamhet Àn maskiner som kostar 5-10 gÄnger mer.

Men min maskin kan bli din maskin om du offrar lite tid och nÄgra kronor.
Jag ska i denna trÄd gÄ in pÄ vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ och vilka detaljer som Àr behövda men utesluter extra utrustning.

Det kan lÄta vÀldigt enkelt nÀr man ser till de saker jag anvÀnt men vÀgen dit har kostat en rejÀl vurpa och massor med laborerande.

Vill ni lÀsa om hela bygget med övriga detaljer sÄ gör det i projekt trÄden:
http://badboy.forum24.se/badboy-about105.html

Recept:

1 st Badboy (Ej Shineray dÄ det inte Àr samma maskin)

SÄ hÀr sÄg den ut original. Nja nÀstan iaf, stagen till gokartlÄdorna var budgetnerfs frÄn början ;)

Och den vÀghÄllningen den hade dÄ vet vi ju alla vad vi tycker om...

Geometrin!
Geometrin pÄ vÄra BBs Àr totalfel! Allt lutar framÄt och det gör att castern blir felaktig och dÀrför vinglar maskinen omkring pÄ vÀgen.
Kineserna har helt enkelt gjort en rövare genom att sÀtta en pÄ tok för hög bakdÀmpare för att maskinen ska se större ut.

FEL
Enligt översta skissen visar jag hur det Àr original var ni ser det lilla strecket som illustrerar castervinkeln som dÄ tippar framÄt.

RÄTT
Enligt nedersta skissen visar jag hur det ska se ut. FrÀmre delen av ramen tippar bakÄt och dÀrmed Àven castervinkeln.

2 bilder att jÀmföra med.
FEL 350 mm bakdÀmpare.

RÄTT 280 mm bakdĂ€mpare.

Vill man bara ha proper vÀghÄllning sÄ rÀcker detta lÀnge!

Vill man bygga en gokart med styre sÄ krÀver det liiiiiiiite mer. ;)

Jag passar pĂ„ att nĂ€mna sĂ„ hĂ€r i förbifarten att jag har haft som arbete Ă„ren 2001-2005 att skruva med instĂ€llningar för Hans Karinen som körde en sĂ„dan hĂ€r i STCC och RS klassen sĂ„ man Ă€r vĂ€l ingen duvunge i Ă€mnet direkt.  ::)

Vi gjorde Àven en sejour i Tyska GT eins!

http://www.gt-eins.de/Berichte2005/Prototypen/scc13.html

8)  8)  8)

Men mÄlet med mitt lilla projekt frÄn början var att skapa en kul maskin som var billig i drift och reservdelar för att sedermera starta en klass för dessa maskiner. Tanken var att de skulle framföras pÄ folkracebanor med slÀtt underlag, tyvÀrr satte ekonomin stopp för tillfÀllet men drömmen lever kvar.

SĂ€nkning fram

För att sÀnka fram behöver du bygga en ram av fyrkantsstÄl i enligt följande ritning:

För att sÀnka bak behöver du bygga 2 vinklar enligt följande ritning:

Bak behöver du införskaffa en DÀmpare som motsvarar den gamla med kraftig fjÀder annars kommer dÀmparen att slÄ igenom. Jag valde den hÀr pÄ www.swebike.se som Àr i stort sett identisk med originaldÀmparen men med lÀngd 260 mm

För att ytterligare fÄ tillbaka castern bör du svetsa om de övre A-armarna sÄ att kullederna hamnar 20mm lÀngre bak frÄn sin originalplats samt vinkla kullederna nÄgot bakÄt. En lÀtt böjning pÄ den bakre delen Àr att rekommendera för att du ska fÄ till vinkeln enligt följande bild:

Det fÀrdiga resultatet blir enligt dessa bilder:

Nu har du nÀstintill obegrÀnsade möjligheter att sÀnka maskinen fram och bak för att laborera med instÀllningar. Den uppsÀttning jag har nu Àr den jag trivs bÀst med.

Maskinen Ă€r nu sĂ€nkt 27 cm frĂ„n originalet!  :o

Utan propert fÀste blir det ingen kul maskin, jag körde med Maxxis 255/60-175/70 innan och de var inget jag planerat att behÄlla, dessutom Àr det för bra fÀste i MaxxisdÀcken vilket gör att maskinen blir svÄrkörd och spÄrar en hel del.

Jag fick tag i Artrax fastrax istÀllet och de passar superbra till den hÀr maskinen och min körstil. Jag vill kunna styra upp baken med gasen utan att tappa för mycket fÀste och det kan jag nu.

Och bussningar till A-armarna hittade jag via Radical motorsport men jag rekommenderar dig att vÀnda dig till Kontima för nya bussningar och ersÀtta övre kullederna med Mercedes 190 dito frÄn Biltema, lager hittar du hos alla SKF ÄterförsÀljare, sök runt lite hÀr pÄ forumet sÄ hittar du vad du söker, lite fÄr du jobba sjÀlv! ;)

Vad gÀller breddning sÄ laborerade jag med bultspacers frÄn www.atvhuset.se jag anvÀnde först 65 mm fram per sida och 38 mm bak men det spÄrade och levde för mycket dÄ han blev för bred.
BÀsta uppsÀttningen blev att anvÀnda 38 mm bak och att vÀnda pÄ fÀlgarna fram sÄ kallad "bonnbreddning".

Det gÄr Àven att sÀnka han ett snÀpp fram enligt nÀsta bild men dÄ blev geometrin fel sÄ det rekommenderas inte utan uppsÀttningen efter Àr bÀst.

Nu nÀr han Àr sÄ sÀnkt kommer kedjan att ta i ramen sÄ dÄ borrar du ett nytt 13 mm hÄl 35 mm upp och 10 mm bak jÀmfört med det gamla.

Castern har jag dragit in sÄ mycket det gÄr enligt bild:

Och toe-in Àr 2 mm! MÀt pÄ fÀlgen mot en central punkt pÄ maskinen ex bromsbulten.

Med sÀnkning och andra dÀcksprofiler Àn original sÄ Àndrar sig utvÀxlingen och jag kör med 15/38 om jag ska busa i stan och har dÄ en toppfart pÄ ca 90 km/h.

Ska jag ut pÄ lÄngtur pÄ landsvÀg blir det 17/38.

UtvÀxlingen styrs ju lite av hur mycket pulver du har i motorn sÄ Àr motorn helt original sÄ kommer han inte att orka varva ut pÄ 4:an!
Min toppar runt 120 km/h med 17/38. Ska man upp i de farterna sÄ Àr styrdÀmpare ett mÄste annars hugger den i styrningen hela tiden dÄ den Àr överstyrd och sticker gÀrna Ät alla hÄll. Med styrdÀmpare blir du av med de tendenserna.

NÀr du Àr klar ska du ha denna geometrin pÄ maskinen, jÀmför gÀrna med din egen.

VĂ€ghĂ„llningen Ă€r minst sagt brutal och hĂ€nger du med och burkar sĂ„ svĂ€nger maskinen som en gokart genom 90 graders böjar i 50-60 knyck! Burkar du dĂ„ligt sĂ„ fortsĂ€tter maskinen genom kurvan utan dig sĂ„ hĂ„ll i styret!  :lol: 

FjÀdringsvÀgen ligger pÄ ca 3-4 cm men Àven om jag pressat han extremt över bÄde fartgupp och i kurvor sÄ har han aldrig skrapat i backen! Det Àr dock viktigt att du spÀnner ner dÀmparna enligt bilderna samt flyttar ut framdÀmparna i det yttre fÀstet.

Vad gÀller gokartsidorna sÄ Àr det mest en plojgrej frÄn min sida för att referera hojen till just en gokart! LÄdorna bestÀller du pÄ Caroli karting i Bjuv eller nÄgon annan som sÀljer delar till gokarts. Nerfarna bygger du enligt följande bild och sedan lÀgger du ett byggbeslag inne i lÄdan och ett under fyrkantsprofilen och spÀnner ihop de med M6, brickor och nylockmutter.

Lycka till med ditt bygge och kom ihÄg att den skitmaskin du betalat en spottstyver för blir en extrem gatmaskin för ett par tusenlappar till!

Utloggad __MATTE

SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« Svar #1 skrivet: 8 juni 2009 kl. 21:13:20 »
har motorn fÄtt sig nÄ?? :djump:
LTZ 400

Utloggad manneman

« Svar #2 skrivet: 8 juni 2009 kl. 21:25:56 »
Hehehe :DV

Klart den har!  :sunny:

Det mest utom CDI utan varvstopp...vilket sköt den förra motorn...

Med annan kuggning lÀr han gÄ upp i 140 km/h!
Jag kör mest hemmavid nu dock sÄ dÄ finns det ingen mening med en kuggning pÄ 17/32 vilket gör han betydligt slöare i accet, dock sÄ fungerar det i praktiken! Det finns en tomte till hÀr nere i SkÄneland som har provat, dock med mindre lyckat resultat.
Men sÄ lÀnge man vet vad det beror pÄ sÄ fortsÀtter man.
« Senast Ă€ndrad: 8 juni 2009 kl. 21:30:46 av manneman »

Utloggad idesprutan

« Svar #3 skrivet: 2 oktober 2009 kl. 08:23:37 »
Riktigt trevligt stuk samt frÀck :djump: :djump:

Tack för alla tips med vÀghÄllnings trix, ska kolla igenom hela min ocksÄ ()p ()p
Kvalitet lönar sig alltid.

Utloggad manneman

« Svar #4 skrivet: 2 oktober 2009 kl. 17:02:44 »
YouÂŽre welcome! ()p

Online just nu.

200 gÀster, 5 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kricka, Jimi74, soffroad, Norrbyman, M4ngek4lle,
Flest online idag: 231. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme