ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Bashan/Badboy (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!  (läst 6236 gånger)

Utloggad manneman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges Badboy GURU No1
    • Visa profil
    • http://badboy.forum24.se
manneman
Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« skrivet: 7 juni 2009 kl. 17:01:18 »
  • Citera


Många kommer fram på stan och frågar exakt hur jag gjort för att få till mitt supermotobygge och det är kul när min maskin väcker mer uppmärksamhet än maskiner som kostar 5-10 gånger mer.

Men min maskin kan bli din maskin om du offrar lite tid och några kronor.
Jag ska i denna tråd gå in på vad som är viktigt att tänka på och vilka detaljer som är behövda men utesluter extra utrustning.

Det kan låta väldigt enkelt när man ser till de saker jag använt men vägen dit har kostat en rejäl vurpa och massor med laborerande.

Vill ni läsa om hela bygget med övriga detaljer så gör det i projekt tråden:
http://badboy.forum24.se/badboy-about105.html

Recept:

1 st Badboy (Ej Shineray då det inte är samma maskin)

Så här såg den ut original. Nja nästan iaf, stagen till gokartlådorna var budgetnerfs från början ;)



Och den väghållningen den hade då vet vi ju alla vad vi tycker om...

Geometrin!
Geometrin på våra BBs är totalfel! Allt lutar framåt och det gör att castern blir felaktig och därför vinglar maskinen omkring på vägen.
Kineserna har helt enkelt gjort en rövare genom att sätta en på tok för hög bakdämpare för att maskinen ska se större ut.



FEL
Enligt översta skissen visar jag hur det är original var ni ser det lilla strecket som illustrerar castervinkeln som då tippar framåt.

RÄTT
Enligt nedersta skissen visar jag hur det ska se ut. Främre delen av ramen tippar bakåt och därmed även castervinkeln.

2 bilder att jämföra med.
FEL 350 mm bakdämpare.


RÄTT 280 mm bakdämpare.


Vill man bara ha proper väghållning så räcker detta länge!

Vill man bygga en gokart med styre så kräver det liiiiiiiite mer. ;)

Jag passar på att nämna så här i förbifarten att jag har haft som arbete åren 2001-2005 att skruva med inställningar för Hans Karinen som körde en sådan här i STCC och RS klassen så man är väl ingen duvunge i ämnet direkt.  ::)



Vi gjorde även en sejour i Tyska GT eins!



http://www.gt-eins.de/Berichte2005/Prototypen/scc13.html

 8)  8)  8)

Men målet med mitt lilla projekt från början var att skapa en kul maskin som var billig i drift och reservdelar för att sedermera starta en klass för dessa maskiner. Tanken var att de skulle framföras på folkracebanor med slätt underlag, tyvärr satte ekonomin stopp för tillfället men drömmen lever kvar.

Sänkning fram

För att sänka fram behöver du bygga en ram av fyrkantsstål i enligt följande ritning:



För att sänka bak behöver du bygga 2 vinklar enligt följande ritning:



Bak behöver du införskaffa en Dämpare som motsvarar den gamla med kraftig fjäder annars kommer dämparen att slå igenom. Jag valde den här på www.swebike.se som är i stort sett identisk med originaldämparen men med längd 260 mm



För att ytterligare få tillbaka castern bör du svetsa om de övre A-armarna så att kullederna hamnar 20mm längre bak från sin originalplats samt vinkla kullederna något bakåt. En lätt böjning på den bakre delen är att rekommendera för att du ska få till vinkeln enligt följande bild:





Det färdiga resultatet blir enligt dessa bilder:










Nu har du nästintill obegränsade möjligheter att sänka maskinen fram och bak för att laborera med inställningar. Den uppsättning jag har nu är den jag trivs bäst med.

Maskinen är nu sänkt 27 cm från originalet!  :o

Utan propert fäste blir det ingen kul maskin, jag körde med Maxxis 255/60-175/70 innan och de var inget jag planerat att behålla, dessutom är det för bra fäste i Maxxisdäcken vilket gör att maskinen blir svårkörd och spårar en hel del.

Jag fick tag i Artrax fastrax istället och de passar superbra till den här maskinen och min körstil. Jag vill kunna styra upp baken med gasen utan att tappa för mycket fäste och det kan jag nu.



Och bussningar till A-armarna hittade jag via Radical motorsport men jag rekommenderar dig att vända dig till Kontima för nya bussningar och ersätta övre kullederna med Mercedes 190 dito från Biltema, lager hittar du hos alla SKF återförsäljare, sök runt lite här på forumet så hittar du vad du söker, lite får du jobba själv! ;)

Vad gäller breddning så laborerade jag med bultspacers från www.atvhuset.se jag använde först 65 mm fram per sida och 38 mm bak men det spårade och levde för mycket då han blev för bred.
Bästa uppsättningen blev att använda 38 mm bak och att vända på fälgarna fram så kallad "bonnbreddning".

Det går även att sänka han ett snäpp fram enligt nästa bild men då blev geometrin fel så det rekommenderas inte utan uppsättningen efter är bäst.





Nu när han är så sänkt kommer kedjan att ta i ramen så då borrar du ett nytt 13 mm hål 35 mm upp och 10 mm bak jämfört med det gamla.



Castern har jag dragit in så mycket det går enligt bild:



Och toe-in är 2 mm! Mät på fälgen mot en central punkt på maskinen ex bromsbulten.

Med sänkning och andra däcksprofiler än original så ändrar sig utväxlingen och jag kör med 15/38 om jag ska busa i stan och har då en toppfart på ca 90 km/h.

Ska jag ut på långtur på landsväg blir det 17/38.

Utväxlingen styrs ju lite av hur mycket pulver du har i motorn så är motorn helt original så kommer han inte att orka varva ut på 4:an!
Min toppar runt 120 km/h med 17/38. Ska man upp i de farterna så är styrdämpare ett måste annars hugger den i styrningen hela tiden då den är överstyrd och sticker gärna åt alla håll. Med styrdämpare blir du av med de tendenserna.

När du är klar ska du ha denna geometrin på maskinen, jämför gärna med din egen.



Väghållningen är minst sagt brutal och hänger du med och burkar så svänger maskinen som en gokart genom 90 graders böjar i 50-60 knyck! Burkar du dåligt så fortsätter maskinen genom kurvan utan dig så håll i styret!  :lol: 

Fjädringsvägen ligger på ca 3-4 cm men även om jag pressat han extremt över både fartgupp och i kurvor så har han aldrig skrapat i backen! Det är dock viktigt att du spänner ner dämparna enligt bilderna samt flyttar ut framdämparna i det yttre fästet.

Vad gäller gokartsidorna så är det mest en plojgrej från min sida för att referera hojen till just en gokart! Lådorna beställer du på Caroli karting i Bjuv eller någon annan som säljer delar till gokarts. Nerfarna bygger du enligt följande bild och sedan lägger du ett byggbeslag inne i lådan och ett under fyrkantsprofilen och spänner ihop de med M6, brickor och nylockmutter.





Lycka till med ditt bygge och kom ihåg att den skitmaskin du betalat en spottstyver för blir en extrem gatmaskin för ett par tusenlappar till!

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad __MATTE

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
__MATTE
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« Svar #1 skrivet: 8 juni 2009 kl. 21:13:20 »
  • Citera
har motorn fått sig nå?? :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ 400

Utloggad manneman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges Badboy GURU No1
    • Visa profil
    • http://badboy.forum24.se
manneman
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« Svar #2 skrivet: 8 juni 2009 kl. 21:25:56 »
  • Citera
Hehehe :DV

Klart den har!  :sunny:

Det mest utom CDI utan varvstopp...vilket sköt den förra motorn...

Med annan kuggning lär han gå upp i 140 km/h!
Jag kör mest hemmavid nu dock så då finns det ingen mening med en kuggning på 17/32 vilket gör han betydligt slöare i accet, dock så fungerar det i praktiken! Det finns en tomte till här nere i Skåneland som har provat, dock med mindre lyckat resultat.
Men så länge man vet vad det beror på så fortsätter man.
« Senast ändrad: 8 juni 2009 kl. 21:30:46 av manneman »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad idesprutan

  • Quad extreame
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.compact-living.com
idesprutan
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« Svar #3 skrivet: 2 oktober 2009 kl. 08:23:37 »
  • Citera
Riktigt trevligt stuk samt fräck :djump: :djump:

Tack för alla tips med väghållnings trix, ska kolla igenom hela min också ()p ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Kvalitet lönar sig alltid.

Utloggad manneman

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges Badboy GURU No1
    • Visa profil
    • http://badboy.forum24.se
manneman
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« Svar #4 skrivet: 2 oktober 2009 kl. 17:02:44 »
  • Citera
You´re welcome! ()p
Anmäl till moderator   Loggat

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Bashan/Badboy (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
 


Online just nu.

85 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Stefanma
Flest online idag: 140. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID