Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Bashan/Badboy
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur du bygger en supermoto av en Badboy! (läst 8712 gånger)
manneman
ATV Pro
Antal inlägg: 299
Total likes: 1
Kön:
Sveriges Badboy GURU No1
manneman
Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
«
skrivet:
7 juni 2009 kl. 17:01:18 »
Många kommer fram på stan och frågar exakt hur jag gjort för att få till mitt supermotobygge och det är kul när min maskin väcker mer uppmärksamhet än maskiner som kostar 5-10 gånger mer.
Men min maskin kan bli din maskin om du offrar lite tid och några kronor.
Jag ska i denna tråd gå in på vad som är viktigt att tänka på och vilka detaljer som är behövda men utesluter extra utrustning.
Det kan låta väldigt enkelt när man ser till de saker jag använt men vägen dit har kostat en rejäl vurpa och massor med laborerande.
Vill ni läsa om hela bygget med övriga detaljer så gör det i projekt tråden:
http://badboy.forum24.se/badboy-about105.html
Recept:
1 st Badboy (Ej Shineray då det inte är samma maskin)
Så här såg den ut original. Nja nästan iaf, stagen till gokartlådorna var budgetnerfs från början
Och den väghållningen den hade då vet vi ju alla vad vi tycker om...
Geometrin!
Geometrin på våra BBs är totalfel! Allt lutar framåt och det gör att castern blir felaktig och därför vinglar maskinen omkring på vägen.
Kineserna har helt enkelt gjort en rövare genom att sätta en på tok för hög bakdämpare för att maskinen ska se större ut.
FEL
Enligt översta skissen visar jag hur det är original var ni ser det lilla strecket som illustrerar castervinkeln som då tippar framåt.
RÄTT
Enligt nedersta skissen visar jag hur det ska se ut. Främre delen av ramen tippar bakåt och därmed även castervinkeln.
2 bilder att jämföra med.
FEL
350 mm bakdämpare.
RÄTT
280 mm bakdämpare.
Vill man bara ha proper väghållning så räcker detta länge!
Vill man bygga en gokart med styre så kräver det liiiiiiiite mer.
Jag passar på att nämna så här i förbifarten att jag har haft som arbete åren 2001-2005 att skruva med inställningar för Hans Karinen som körde en sådan här i STCC och RS klassen så man är väl ingen duvunge i ämnet direkt. :
Vi gjorde även en sejour i Tyska GT eins!
http://www.gt-eins.de/Berichte2005/Prototypen/scc13.html
Men målet med mitt lilla projekt från början var att skapa en kul maskin som var billig i drift och reservdelar för att sedermera starta en klass för dessa maskiner. Tanken var att de skulle framföras på folkracebanor med slätt underlag, tyvärr satte ekonomin stopp för tillfället men drömmen lever kvar.
Sänkning fram
För att sänka fram behöver du bygga en ram av fyrkantsstål i enligt följande ritning:
För att sänka bak behöver du bygga
2
vinklar enligt följande ritning:
Bak behöver du införskaffa en Dämpare som motsvarar den gamla med kraftig fjäder annars kommer dämparen att slå igenom. Jag valde den här på
www.swebike.se
som är i stort sett identisk med originaldämparen
men
med längd
260 mm
För att ytterligare få tillbaka castern bör du svetsa om de övre A-armarna så att kullederna hamnar 20mm längre bak från sin originalplats samt vinkla kullederna något bakåt. En lätt böjning på den bakre delen är att rekommendera för att du ska få till vinkeln enligt följande bild:
Det färdiga resultatet blir enligt dessa bilder:
Nu har du nästintill obegränsade möjligheter att sänka maskinen fram och bak för att laborera med inställningar. Den uppsättning jag har nu är den jag trivs bäst med.
Maskinen är nu sänkt 27 cm från originalet!
Utan propert fäste blir det ingen kul maskin, jag körde med Maxxis 255/60-175/70 innan och de var inget jag planerat att behålla, dessutom är det för bra fäste i Maxxisdäcken vilket gör att maskinen blir svårkörd och spårar en hel del.
Jag fick tag i Artrax fastrax istället och de passar superbra till den här maskinen och min körstil. Jag vill kunna styra upp baken med gasen utan att tappa för mycket fäste och det kan jag nu.
Och bussningar till A-armarna hittade jag via Radical motorsport men jag rekommenderar dig att vända dig till Kontima för nya bussningar och ersätta övre kullederna med Mercedes 190 dito från Biltema, lager hittar du hos alla SKF återförsäljare, sök runt lite här på forumet så hittar du vad du söker, lite får du jobba själv!
Vad gäller breddning så laborerade jag med bultspacers från
www.atvhuset.se
jag använde först 65 mm fram per sida och 38 mm bak men det spårade och levde för mycket då han blev för bred.
Bästa uppsättningen blev att använda 38 mm bak och att vända på fälgarna fram så kallad "bonnbreddning".
Det går även att sänka han ett snäpp fram enligt nästa bild men då blev geometrin fel så det rekommenderas inte utan uppsättningen efter är bäst.
Nu när han är så sänkt kommer
kedjan
att ta i ramen så då borrar du ett nytt 13 mm hål 35 mm upp och 10 mm bak jämfört med det gamla.
Castern har jag dragit in så mycket det går enligt bild:
Och toe-in är 2 mm! Mät på fälgen mot en central punkt på maskinen ex bromsbulten.
Med sänkning och andra däcksprofiler än original så ändrar sig utväxlingen och jag kör med 15/38 om jag ska busa i stan och har då en toppfart på ca 90 km/h.
Ska jag ut på långtur på landsväg blir det 17/38.
Utväxlingen styrs ju lite av hur mycket pulver du har i motorn så är motorn helt original så kommer han inte att orka varva ut på 4:an!
Min
toppar runt 120 km/h med 17/38. Ska man upp i de farterna så är styrdämpare ett måste annars hugger den i styrningen hela tiden då den är överstyrd och sticker gärna åt alla håll. Med styrdämpare blir du av med de tendenserna.
När du är klar ska du ha denna geometrin på maskinen, jämför gärna med din egen.
Väghållningen är minst sagt brutal och hänger du med och burkar så svänger maskinen som en gokart genom 90 graders böjar i 50-60 knyck! Burkar du dåligt så fortsätter maskinen genom kurvan utan dig så håll i styret!
Fjädringsvägen ligger på ca 3-4 cm men även om jag pressat han extremt över både fartgupp och i kurvor så har han
aldrig
skrapat i backen! Det är dock viktigt att du spänner ner dämparna enligt bilderna samt flyttar ut framdämparna i det yttre fästet.
Vad gäller gokartsidorna så är det mest en plojgrej från min sida för att referera hojen till just en gokart! Lådorna beställer du på Caroli karting i Bjuv eller någon annan som säljer delar till gokarts. Nerfarna bygger du enligt följande bild och sedan lägger du ett byggbeslag inne i lådan och ett under fyrkantsprofilen och spänner ihop de med M6, brickor och nylockmutter.
Lycka till med ditt bygge och kom ihåg att den skitmaskin du betalat en spottstyver för blir en extrem gatmaskin för ett par tusenlappar till!
Anmäl till moderator
Loggat
__MATTE
ATV Entusiast
Antal inlägg: 82
Total likes: 0
Kön:
__MATTE
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
«
Svar #1 skrivet:
8 juni 2009 kl. 21:13:20 »
har motorn fått sig nå??
Anmäl till moderator
Loggat
LTZ 400
manneman
ATV Pro
Antal inlägg: 299
Total likes: 1
Kön:
Sveriges Badboy GURU No1
manneman
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
«
Svar #2 skrivet:
8 juni 2009 kl. 21:25:56 »
Hehehe
Klart den har!
Det mest utom CDI utan varvstopp...vilket sköt den förra motorn...
Med annan kuggning lär han gå upp i 140 km/h!
Jag kör mest hemmavid nu dock så då finns det ingen mening med en kuggning på 17/32 vilket gör han betydligt slöare i accet, dock så fungerar det i praktiken! Det finns en tomte till här nere i Skåneland som har provat, dock med mindre lyckat resultat.
Men så länge man vet vad det beror på så fortsätter man.
«
Senast ändrad: 8 juni 2009 kl. 21:30:46 av manneman
»
Anmäl till moderator
Loggat
idesprutan
Quad extreame
ATV Amatör
Antal inlägg: 44
Total likes: 0
Kön:
idesprutan
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
«
Svar #3 skrivet:
2 oktober 2009 kl. 08:23:37 »
Riktigt trevligt stuk samt fräck
Tack för alla tips med väghållnings trix, ska kolla igenom hela min också
Anmäl till moderator
Loggat
Kvalitet lönar sig alltid.
manneman
ATV Pro
Antal inlägg: 299
Total likes: 1
Kön:
Sveriges Badboy GURU No1
manneman
SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
«
Svar #4 skrivet:
2 oktober 2009 kl. 17:02:44 »
You´re welcome!
Anmäl till moderator
Loggat
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Bashan/Badboy
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Online just nu.
868 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
gaviksbo
,
Breeelin
,
Flest online idag:
869
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info