Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: sym Quadlander 250  (lĂ€st 5006 gĂ„nger)

Utloggad sunnyswe

sym Quadlander 250
« skrivet: 5 juni 2009 kl. 13:22:59 »
Hej!
Jag har köpt en beg sym quadlander 250 -06.
Den har gĂ„tt 150mil dĂ„ jag köpte den och den hade dagen innan blivit ny servad av ÅF.
Jag sjÀlv har nu redan kört ca 80mil med den.
Nu börjar den att ge avgaspuffar nÀr man slÀpper frÄn full gas. Och har förstÄtt av andra inlÀgg att förgasaren begöver ses över, om jag förstÄtt allt rÀtt.
Men jag har fÄtt ett annat problem som jag skulle vilja frÄga er alla om.

Det hÀnder ibland nÀr jag har varit ute och kört en lÀngre tid och ligger pÄ full gas, sÄ hÀnder det att den börja hosta och börja dö. precis som att den inte fÄr nÄgon bensin och dör.
Och nÀr det hÀnder sÄ kan jag inte starta den pÄ en 10 till 15min och sen gÄr den bra igen en stund om jag ligger och dra den pÄ fullgas.
Men ligger jag och kör lungt efter att de har hÀnt sÄ Àr det bara att Äka.

Är det nĂ„gon hĂ€r som har rĂ„kat ut för samma sak och eller vet vad som kan vara för fel?????

MVH
En nybörjar men nöjd i övrigt med mitt köp.

Utloggad MrB

SV: sym Quadlander 250
« Svar #1 skrivet: 5 juni 2009 kl. 21:15:09 »
Nu Ă€r jag sjĂ€lv nybörjare... men  :D

"Avgaspuffar" kan bero pÄ att maskinen fÄr för lite bensin, det kanske Àven ocksÄ Àr knutet till att den dör om du ligger och pressar fullgas? om du drar igÄng han efter att den dött, dör den igen om du bara lÄter han stÄ pÄ tommgÄng/kör lungt med den, eller Àr det endast vid fullgaskörning?

Är det nĂ„got trim pĂ„ maskinen, effektrör? isf skall man vĂ€ll bestycka om förgasarn med större munstycken.

Lycka till!

Peace!

Utloggad SugBritt

SV: sym Quadlander 250
« Svar #2 skrivet: 6 juni 2009 kl. 19:03:19 »
Att den dör efter en stunds fullgaskörning Kan bero pÄ vacum i tanken, dvs smuts i backventilen som sitter i framkant pÄ tanken. Annars sÄ testa att köra med locket lite mindre Ätdraget ifall det blir bÀttre?

Att den skjuter avgassmÀllar tror jag kan bero pÄ lite olika anledningar.
Om den smÀller nÀr du slÀpper av inför tex en korsning (lÀgre varv) sÄ fÄr den för lite soppa i lÄgfartskretsen, testa att ratta IN luftskruven. Har sjÀlv en hjuling med en Sym 250cc motor som jag pillat pÄ en hel del ;) (aie magmax).

Om den skjuter vid jÀmngas eller vid högre varv (nÀr du slÀpper av)sÄ kan det vara behov av att justera ventilspelet alt. att den fÄr för lite vid maxgas, för mig blev det skott innan dom första 40milen men dessa upphörde dÄ den servades o ventilerna stÀlldes in.

//Janne
« Senast Ă€ndrad: 6 juni 2009 kl. 19:05:56 av Atv Avesta »




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se vĂ„ra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad sunnyswe

SV: sym Quadlander 250
« Svar #3 skrivet: 8 juni 2009 kl. 01:18:41 »
Hej!
Och ett stort tack till er bÄda för goda rÄd.
som sagt sÄ Àr det nÄgra Är sen man skruvade med sÄdana maskiner. SÄ man kan behöva alla tips man kan fÄ av er som Àr med uppdaterade pÄ dessa maskiner.
Fruga sÀger att de Àr 40Är krisen jag har kommit in i nu nÀr jag köpte min ATV.

Till Peace!
Den Àr ej trimmad sÄ att sÀga med mindre att jag har ökat tvÄ kuggar fram.
Och nej nÀr den har dött sÄ mÄste jag vÀnta en stund innan jag kan dra igÄng den igen, och dÄ gÄr den som den ska. Men den kan Àven dö om jag ligger i en jÀmn fart ex: 50km. SÄ det Àr inte bara vid full-gaskörning.

Till Janne!
Det blir smÀllar nÀr man slÀpper frÄn full gas och nÀr man ex ligger pÄ jÀmn gas vid ex 50km och slÀpper för att stanna.
Men jag ska kolla upp vad som gjordes nÀr den va pÄ service vid 150Mil.
Samt kolla de med vakumet som du nÀmnde, och ta en titt pÄ de med brÀnslet..

MVH
Lillen

Utloggad manneman

SV: sym Quadlander 250
« Svar #4 skrivet: 8 juni 2009 kl. 01:25:28 »
Det kan hÀnga pÄ att brÀnsle/luft blandningen Àr fel om du nu inte rört motorn. PÄ min har jag tex satt pÄ effektsystem och inte pluggat EGR ventilen sÄ den skjuter dÄ in syre i avgassystemet vilket fÄr till följd att det smÀller rÀtt bra nÀr jag slÀpper pÄ gasen.

Jag har dock medvetet gjort detta enligt devisen "loud pipes save lifes!"
men in alles sÄ Àr principen densamma.

Utloggad sunnyswe

SV: sym Quadlander 250
« Svar #5 skrivet: 8 juni 2009 kl. 01:48:53 »
Tack manneman
Ska kolla upp förgasaren under veckan.

Utloggad X-Rider 150

SV: sym Quadlander 250
« Svar #6 skrivet: 8 juni 2009 kl. 19:55:32 »
PÄ sidan av förgasaren sitter ett lock med 2 skruvar, dÀr innanför finns ett membran (air cut-off valve).
Detta membran har till uppgift att se till att det inte blir avgas smÀllar nÀr man slÀpper gasen. Membranet kanske Àr kass?
X-rider 150
Sym Quadlander
Smc Jow 302
E-ton vector 250
Odes 400 C

Utloggad sunnyswe

SV: sym Quadlander 250
« Svar #7 skrivet: 9 juni 2009 kl. 22:11:23 »

Tack X-Rider 150
Ska ta en titt pÄ det.


PÄ sidan av förgasaren sitter ett lock med 2 skruvar, dÀr innanför finns ett membran (air cut-off valve).
Detta membran har till uppgift att se till att det inte blir avgas smÀllar nÀr man slÀpper gasen. Membranet kanske Àr kass?

Utloggad sunnyswe

SV: sym Quadlander 250
« Svar #8 skrivet: 9 juni 2009 kl. 22:17:50 »
Hej
Jag har en frÄga till.
Min Quadlander gör 90km.
Jag har 17t fram och orginal bak.

Min frÄga Àr???
Är det lĂ€mpligt att dreva ner 4t bak för att öka pĂ„ topp farten?
Skulle vilja att den gör lite till sÄ man inte ligger pÄ fullgas runt 90km.

Taksam för era goda rÄd.
MVH Lillen

Utloggad manneman

SV: sym Quadlander 250
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2009 kl. 12:03:05 »
Man brukar sÀga att 1 kugg fram motsvarar 3,5 bak sÄ du kan nog gÄ ner 7 kugg bak vilket i ditt fall dÄ motsvarar 19T fram.
Du lÀr tappa lite acceleration samt att om han Àr motorsvag sÄ kan du riskera att han inte orkar varva ut pÄ sista vÀxeln.

Utloggad X-Rider 150

SV: sym Quadlander 250
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2009 kl. 20:43:31 »
Min Quadlander 250 jag hade, dÀr körde jag med 17t fram och 36t bak har jag för mig. Detta funkar bra för vÀg körning, men i terrÀngen blir den lite orkeslös.
X-rider 150
Sym Quadlander
Smc Jow 302
E-ton vector 250
Odes 400 C

Utloggad sunnyswe

SV: sym Quadlander 250
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2009 kl. 09:52:43 »
Tackar.
Nu har jag lite att gÄ pÄ.
FÄr skÀra ut nÄgra olika drev och testa mig fram, och se vad som gÄr bÀst.
Återkommer med ett resultat nĂ€r jag har testat mig fram lite.

Lillen

 


Online just nu.

139 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 192. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme