Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: aldrig haft en atv förut vad ska man köpa?  (läst 5802 gånger)

Utloggad nnh

aldrig haft en atv förut vad ska man köpa?
« skrivet: 17 maj 2009 kl. 22:17:05 »
Har blivit väldigt sugen på ha något att leka med på sommaren då man har skotern om vintern.
Har alltid kört skoter så länge jag kan minnas men tänkte köpa mig en quad / atv nu för att ha på sommarhalvåret och köra med.
Säger man atv eller quad? vad är skillnaden?

Hade tänkt köpa mig en atv som mest kommer köras på asfalt men även ibland lite i skogen efter skoterleder samt skogsvägar lite hopp och lek sådär.

Vad ska man köpa för något? hade tänkt mig max 60 000. En yzf 450 är det en bra maskin att börja med? pallar den med både vägkörning lek och hopp i skogen å kanske efter en crossbana? eller ska man satsa på en raptor 660? skiljer det mycket mellan kubik antalet?
Vill ju gärna ha en lätt och kvick atv. inte något tungt as.
Fast mestadels kommer jag köra asfalt blir nog lite i skogen bara...typ 70-80 % asfalt resten hopp och lek.
Blir nog säkert en 200 mil per säsong...precis som med skotern, om inte mer....milen far fort iväg efter asfalten :)

lite frågar jag gärna vill ha besvarade:

Atvn jag ska köpa måste vara vägreggad antar jag för att ha nummerplåt och få köras på B kort på väg?
Hur fort går en atv som max?
Vad accar den 0-100 km/h?
Hur mycket tar en atv ifall man ligger och kör typ 10 mil? 1 liter per mil eller?
Har vissa atvs större tank än andra?
Är alla atvs manuell växlade och har tumgas?
Hänger man på en Can am spyder med en atv?
Vad menas med nerfbars, killswitch som ofta står i blocket annonser?
Vad kan det kosta köpa nya lite mindre grovmönstrade däck och fälg till en atv?
måste man verkligen byta olja å filter var 5e timma?
Även sett att det står ostrypt på vissa atv annonser, är alla atvs strypta från fabrik?
Dum fråga kanske men driver de flesta atvs på alla fyra hjulen?

Sen tycker jag bakaxeln ser väldigt vek ut på alla atvs?
Jag väger 100 kg, kanske nån atv som har lite hårdare shimsade dämpare?

Tacksam för svar och tips på vad man bör köpa för atv.
« Senast ändrad: 17 maj 2009 kl. 23:23:12 av nnh »

Utloggad Mackan_450

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 1752
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • KVICKSUND Sveriges eget Dubai
    • Visa profil
SV: aldrig haft en atv förut vad ska man köpa?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2009 kl. 22:19:00 »
atv kallas oftast en 4x4 quad är en bakhjulsdriven maskin om jag vore dig skulle jag prov köra en kawa 450 går riktigt bra lätt pigg o bra dämpare http://www.blocket.se/sodermanland/Kawasaki_KFX_450R_KFX450R_quad_21180475.htm?ca=12&w=1&last=1 här är ett exempel skulle tro att dom flesta quadar ligger runt litern/mil
men som sagt prova flera om du inte känner dig riktigt säker.
Finns ju även polaris predator 500 o polaris outlaw som e riktigt fina maskiner

Utloggad degklumpen

« Svar #2 skrivet: 17 maj 2009 kl. 23:52:20 »
Har blivit väldigt sugen på ha något att leka med på sommaren då man har skotern om vintern.
Har alltid kört skoter så länge jag kan minnas men tänkte köpa mig en quad / atv nu för att ha på sommarhalvåret och köra med.
Säger man atv eller quad? vad är skillnaden?

Hade tänkt köpa mig en atv som mest kommer köras på asfalt men även ibland lite i skogen efter skoterleder samt skogsvägar lite hopp och lek sådär.

Vad ska man köpa för något? hade tänkt mig max 60 000. En yzf 450 är det en bra maskin att börja med?

japp,har haft en sån och den går riktigt fint.
lätt,smidig och att hoppa med den är lätt vanebildande :D
den är ganska liten dock,men jag är inte så stor heller....

pallar den med både vägkörning lek och hopp i skogen å kanske efter en crossbana?

jodå,inga problem där inte,det du kan tänka på är att det är en 450cc,serviceintervallerna är ganska korta om du ska köra på väg,crossbana mm.
iofs så väger det upp att yfz.an är en så trevlig maskin men det kan bli lite dyrt om man kör mycket.

eller ska man satsa på en raptor 660? skiljer det mycket mellan kubik antalet?

660:in gåt bra den med,det är föregångaren till raptor 700,den är stor om man jämför med yfz.an,men å andra sidan så är ju alla inte lika långa eller väger lite mycket.
jag har inte helt koll på cc-antalet men har för mej att yfz fram till 04-05 har ca 380cc eller nåt!?(kan det stämma,rätta gärna nån)
den "riktiga"450cc kom lite senare,när kommer jag inte ihåg....

Vill ju gärna ha en lätt och kvick atv. inte något tungt as.
Fast mestadels kommer jag köra asfalt blir nog lite i skogen bara...typ 70-80 % asfalt resten hopp och lek.
Blir nog säkert en 200 mil per säsong...precis som med skotern, om inte mer....milen far fort iväg efter asfalten :)

sikta på en raptor 700 om du ska åka mest väg,längre serviceintrevaller,riktigt vrid i motorn,toppar runt 130 ungefär(drevad,ostrypt)eller en ltz400,den håller fint och funkar bra i slänter mm.

lite frågar jag gärna vill ha besvarade:

Atvn jag ska köpa måste vara vägreggad antar jag för att ha nummerplåt och få köras på B kort på väg?

japp

Hur fort går en atv som max?

110-160 beroende på sort och drevning,quaddarna är snabbare(yfz,ltr,raptor700mm) och lättare,atv toppar väl runt 120+(brute force,renegade mm)

Vad accar den 0-100 km/h?
beror lite på hur den är drevad men typ 6-8 sec tror jag...

Hur mycket tar en atv ifall man ligger och kör typ 10 mil? 1 liter per mil eller?

mellan 0.6-1l,sen börjar man trimma åsådär och då drar den ännu mer.......

Har vissa atvs större tank än andra?

japp igen

Är alla atvs manuell växlade och har tumgas?

näpp,finns 2 sorter,CVT(remdrift)och kedja...
tumgas monteras som original,rull kan man sätta dit om man vill

Hänger man på en Can am spyder med en atv?

näää.....

Vad menas med nerfbars, killswitch som ofta står i blocket annonser?

nerfbars är bågarna vid fötterna,monteras som skydd på maskiner som körs på bana för att man inte ska fastna i varandra..
killswitch är en dödarknapp med spiralsladd,faller du av så stannar maskinen

Vad kan det kosta köpa nya lite mindre grovmönstrade däck och fälg till en atv?

allt från runt 500/däck till jättedyyyrt

måste man verkligen byta olja å filter var 5e timma?

ja och nej,beror helt på maskinen och hur du kör...
rena crossmaskiner bör servas oftare eftersom dom plågas hårdare

Även sett att det står ostrypt på vissa atv annonser, är alla atvs strypta från fabrik?

japp,om dom är vägreggade

Dum fråga kanske men driver de flesta atvs på alla fyra hjulen?

nja,det finns ju dom som har permanent 4hjulsdrift och dom som har i/urkopplingsbar 4*4

Sen tycker jag bakaxeln ser väldigt vek ut på alla atvs?

men den håller,sen kan man ju byta till värre grejor om man vill

Jag väger 100 kg, kanske nån atv som har lite hårdare shimsade dämpare?

man kan ju ställa dämparna,dom flesta är väl inställda för runt 75-85kg tror jag...

Tacksam för svar och tips på vad man bör köpa för atv.

det som står här är det ingen idé att läsa,förresten är det hemligt......

Utloggad degklumpen

« Svar #3 skrivet: 17 maj 2009 kl. 23:56:57 »
oj va långt det blev :o :o :o :o :o

Utloggad nnh

« Svar #4 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:01:57 »
Så att ha en yfz 450 som mestadels väg atv är helt fel??
http://www.blocket.se/hassleholm/Yamaha_YFZ_450_Vagreg_21659569.htm?ca=2&w=3
tycker jag ser rätt vägpreppad ut, fast man blir väldigt less köra lite längre sträckor typ 3-5 mil med en sån där yfz 450??

Finns det inga alternativ till en raptor 700? tycker inte alls dom är snygga?
LTR 450 läste jag i en annan tråd att ni på forumet ansåg vara den mest färdiga cross atvn om man ska köra på väg för den är bredare å lägre än andra?

Vad händer om man har en vägreggad atv och plockar bort strypningen?
« Senast ändrad: 18 maj 2009 kl. 00:07:06 av nnh »

Utloggad degklumpen

« Svar #5 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:10:04 »
alltså......fel är väl att ta i men den varvar rätt friskt i 90-100,om du inte har nåt emot det så är det ju lugnt.
sen har den en ganska framåtlutad sittställning så att köra långt med den tror jag blir rätt jobbigt.
honda 700,polaris 500,eller kawa700 kanske kan vara nåt?
kawan har cvt och v-twinmotor...mullra göött :headbang:

rent lagligt så är det inte....öh,lagligt kan man säga,sen så tror jag inte att garantin gäller heller..

Utloggad degklumpen

« Svar #6 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:15:10 »
honda trx 700
kawa700

Utloggad nnh

« Svar #7 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:19:45 »
alltså......fel är väl att ta i men den varvar rätt friskt i 90-100,om du inte har nåt emot det så är det ju lugnt.
sen har den en ganska framåtlutad sittställning så att köra långt med den tror jag blir rätt jobbigt.
honda 700,polaris 500,eller kawa700 kanske kan vara nåt?
kawan har cvt och v-twinmotor...mullra göött :headbang:

rent lagligt så är det inte....öh,lagligt kan man säga,sen så tror jag inte att garantin gäller heller..

hmm men man kan ju dreva yfz 450in och höja styret med en styrhöjare sen byta till gat däck...får man inte en rätt rolig maskin då?

sen kanske ta bort strypningen...för annars tror jag inte jag är så impad av accet...hur många hk har en yfz 450 utan strypning?

Utloggad Hydro

« Svar #8 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:20:42 »
Man brukar skilja på atv och quad... och du frågar om atv men skriver sen ändå mest om quads... :whip:

Atv brukar man kalla dem som oftast har fyrhjulsdrift, och kan utrustas med snöplog, vedvagn, mm, mm...
Och quad kallas de som är lite lättare och har endast bakhjulsdrift, oftast med stel axel dessutom.

En atv har oftast kardandrift, och någon form av automatisk transmission, tex CVT eller hydrostat.

Medan en quad oftast har vanlig manuell mc-växellåda och kedjedrift... och crossmaskinerna du nämner (YFZ, LTR osv) saknar back.
Någon crossmodell har back förvisso, men de är alla byggda för banan... alltså lätta, hetsiga och med rätt kass komfort.

Några få quads har delad bakaxel (Polaris Outlaw och Honda TRX 700XX) och skall du åka mycket i ojämn terräng kanske dessa skall få en extra koll.

Mig veterligen ändrades för övrigt YFZ:ans slagvolym vid något tillfälle ja, men inte så mycket som nämns här... snarare mellan 439cc till 449cc genom en strokning på nån millimeter.

Det som händer med en vägreggad quad som strypningarna plockas bort på är att den då går riktigt.
Med strypningarna så hostar och fräser de mest, och tror inte det är särskilt många som köper en maskin över 250cc och låter strypningarna vara kvar.

En quad brukar för övrigt ha typ 12 liters tank, medan en atv brukar ha runt 20...
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad degklumpen

« Svar #9 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:24:32 »
jorå,klart man kan modda lite som du säger,men ju mer du drevar desto slöare blir den.
fast den går fortare.......
hk kommer jag inte ihåg men det räcker till iallafall,fast som sagt....efter ett tag så vill man trimma :(veryangry):

Utloggad nnh

« Svar #10 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:26:56 »
väldigt kluven nu om vad man ska köpa =/ vill ju inte behöva serva varje gång. tex om man varit ute på en 10 mila tripp med kompisarna som har hoj.

Fast samtidigt vill man ha en snygg quad som går svänga av asfalten å leka i skogen med och hoppa lite i naturen.
Sen vill man ju ha en quad som går hårt efter vägen...lätt och snabbt acc.

Utloggad degklumpen

« Svar #11 skrivet: 18 maj 2009 kl. 00:28:31 »
kan vara som du säger hydrolift,skillnad var det iallafall ()p
bra du nämnde det där med back förresten,det missade jag helt :rtfm:

Online just nu.

86 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Svenssonphilip
Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
Import, sjöfrakter, förtullningar