Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Sym Trackrunner  (lĂ€st 1691 gĂ„nger)

Utloggad krack

Sym Trackrunner
« skrivet: 6 april 2009 kl. 22:47:56 »
Jaha då har man gått å fastnat i fyrhjulingsträsket! Tänkte använda denna tråd för att berätta lite om mitt nya köp, typ som en fyrhjulings-dagbok :D

Körde fyrhjuling i lumpen så nu efter muck kunde jag inte låta bli att skaffa mig en egen. I det militära körde vi varsin Yamaha Big Bear, inte de snabbaste men tog sig fram som de skulle på de flesta platser. Kollade runt en del på nätet och diverse forum och fastnade tillslut för en på blocket, en Sym Trackrunner -05. Just denna befann sig Värmland så det blev en bra bit att köra, bor själv i centrala Stockholm. Som tur är jobbar man på OKQ8 så det blev till att låna ett släp för en billig peng.

Just denna maskin hade gått drygt 350mil och var i bra skick. Slutsumman landade på 14laxar så jag ska inte klaga med tanke på att en ny ligger på 39 000:- ()p Den förra ägaren hade bara använt den som pendlingsmaskin till jobbet.

Det första vi gjorde var att ta en sväng i de värmländska skogarna. Det gick hur bra som helst förutom en "incident" i lite för djup snö ;) Dessvärre var klockan ganska mycket så det blev inte så mycket körning den dagen...


Bland det första vi fick göra var att tanka både bilen å Symen. Det drar jue sjukt mycket mer soppa att ha ett släp efter :banghead:
Man kan skymta skönheten under släpvagnskåpan

« Senast Ă€ndrad: 6 april 2009 kl. 22:51:58 av krack »

Utloggad krack

SV: Sym Trackrunner
« Svar #1 skrivet: 6 april 2009 kl. 23:06:45 »
De senaste dagarna har jag nĂ€stan kört dagligen med Symen. Funkar perfekt hĂ€r i stan, drar lite, man slipper Ă„ka kommunalt plus att man slipper trĂ€ngselskatten. Sen att det Ă€r grymt roligt Ă€r ju inte helt fel.  Jag har tillochmed hunnit bli stoppad av farbror blĂ„. Den undrade vad fan jag höll pĂ„ med ;D jag hade iofs inte gjort nĂ„tt olagligt, den Ă€r bĂ„de skattad Ă„ försĂ€krad samt att jag Ă„kte laglydigt. Men det kanske inte var sĂ„ smart att Ă„ka kl. halv tre pĂ„ natten men jag kunde inte lĂ„ta bli, abstinensen var för stor ::)
Verkar dock inte som att polisen i stockholm Àr vana vid att se fyrhjulingar pÄ gatan.

Har Àven luftat upp dÀcken till 1,0 resp. 1,1 bar. KÀndes lite svampigt tidigare nÀr jag Äkte pÄ asfalt. Blev dock lite förbryllad av rekomendationerna. PÄ chasit stÄr det 3,8psi (0,27bar) medan det pÄ dÀcken stÄr 38psi(2,5bar). Det kÀnns som att hoppet dÀr emellan Àr ganska stort? Vad kör ni andra sym Àgare med?


Utloggad krack

SV: Sym Trackrunner
« Svar #2 skrivet: 6 april 2009 kl. 23:23:45 »
Har snart haft Symen i en vecka och den gÄr fortfarande som en klocka, startar varje gÄng. DÀremot var det en lampa under hastighetsmÀtaren som hade gÄtt.. trodde jag. Var lite knöligt att komma Ät den under alla kÄpor och sladdar. Det visade sig dock att den bara glappade lite, lite 5-56 fixade biffen. MÄste bara varna för att slÄ ihop polerna vid lamporna. Gjorde det misstaget med en död sÀkring som resultat ;) Var tydligen samma sÀkring som gick till tÀndningen ocksÄ, kunde nÀmligen inte starta maskinen efter det.

Passade Àven pÄ att kolla termostaten. LÀste i en annan trÄd att den brukade krÄngla och det verkar den göra pÄ min med. Kylarlampan börjar lysa nÀr man kör i lÄg hastighet eller i terrÀngen. Dvs. i lÄga hastigheter utan vinddrag. Trodde först att det var pumpen till kylarvÀtskan som hade lagt av eller flÀkten. Testade flÀkten genom att koppla ihop polerna och den funkade som den skulle. Det mÄste alltsÄ vara termostaten som inte ger nÄgon signal till flÀkten nÀr motorn bli för varmt. Ska skruva isÀr den senare och kolla om den kanske Àr skitig. Annars fÄr jag koppla en strömstÀllare direkt till flÀkten och manuellt sÀtta pÄ den nÀr det behövs.

« Senast Ă€ndrad: 8 april 2009 kl. 02:21:53 av krack »

Utloggad krack

SV: Sym Trackrunner
« Svar #3 skrivet: 8 april 2009 kl. 02:35:12 »
Idag blev det Ànnu en meckaromgÄng i det fina vÀdret. Bytte olja till 10w-40 (helsyntet) samt rengjorde oljefiltret. Den har gÄtt drygt 380mil sÄ det var nog dags för byte. Tog Àven bort samtliga kÄpor för att lÀttare se vad som döljde sig under. Gjorde Àven ett nytt försök med termostaten som krÄnglade. Det visade sig dock vara givaren till flÀkten som inte ville sÀtta igÄng nÀr det blir för hög temperatur. Skruvade loss den och testade motstÄndet mellan polerna nÀr jag hade den i kokande vatten, dvs 100grader.
Ingenting hÀnde, motstÄndet var oÀndligt, vilket tyder pÄ att den var trasig eller felinstÀlld. FlÀkten borde ju sjÀlvklart gÄ igÄng innan kylarvÀtskan börjar koka, eller?!
Testade Ă€ven senare med en vamluftspistol och dĂ„ knĂ€ppte den igĂ„ng, men dĂ„ var temperaturen betydligt högre. Verkar som att den Ă€r felkalibrerad för just denna motor, eller sĂ„ Ă€r den bara ovanligt seg. Var och kollade efter en ny givare men jag hittade dessvĂ€rre ingen. ÖvervĂ€ger nĂ€stan att dra en strömstĂ€llare direkt till flĂ€kten för att sköta manuellt.
 

Utloggad Henke-QL250

SV: Sym Trackrunner
« Svar #4 skrivet: 7 november 2009 kl. 22:29:02 »
Hej!

Fick du nÄgon ordning pÄ ditt temperaturproblem? Har samma problem med min Quadlander 250-06. Det konstiga med min Àr att lampan lyser nÀr jag gasar, men slocknar direkt jag slÀpper gasen, Àven nÀr jag stÄr still o gasar gör den sÄ.
Men nÀr jag varit i skogen ett tag o kört sÄ lyser den hela tiden. Men pÄ min gÄr flÀkten, vet ej om jag kan lita pÄ den dÀr lampan!

Mvh Henke
CFmoto 500 Black Edition-10
Kazuma Jaguar 500--- SĂ„ld
Dinli 450 SS-08---SĂ„ld
Sym Quadlander 250-06---SĂ„ld

 


Online just nu.

90 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 200. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    Idag kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme