ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: 20 hk vs olika cc?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: 20 hk vs olika cc?  (läst 6178 gånger)

Utloggad Rocklets

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Rocklets
20 hk vs olika cc?
« skrivet: 24 mars 2009 kl. 17:07:18 »
Efter att jag nu blivit varse gränsen med 20hk för vägreggade Quads börjar jag fundera;

Någon nämnde att det där med att köra pluggat inte alltid är så bra för motorn, vilket ger lite extra vatten på kvarnen. Om jag förstått rätt ligger en 300-350cc omkring 20hk utan plugg (eller är det tom 250cc?)? En 450cc+ ligger 35hk++, men i vägreggat format är de strypta till 20 hk.

Går då inte en styrpt 450cc och en ostrypt 20hk masking ungefär lika? Vad skiljer dem åt? Blir det ett sjuhelvetes drag upp till 80km/h med 450cc sen bluddrar det?

Slutligen, om man inte har intentionen att "trimma" sin quad över de laglika 20 hk, är det värt att gå på en 350cc+?

Tänker även på 500, 660 och 700 (+ allt annat som filk kör)
« Senast ändrad: 24 mars 2009 kl. 17:52:52 av Rocklets »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad TAZ™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3376
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TAZ™
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2009 kl. 17:39:33 »
teoretiskt borde de väl vara den maskin som är lättast gå bäst om man ska hålla sig innom dom 20hk, och oftast är väl mindre maskin=mindre vikt. men sen kan du ju tänka på att chassiet skiljer sig en hel del med, dämpare o så är ju bra mycke bättre på 450 maskinerna än ex 350. och sen är ju 450 maskinerna även mer annpasade för bana och köras hårt och kräver mycket service medans 350 ofta har en motor som är mer byggd för nöjes åkning o inte kräver i närheten av lika mycke skötsel som 450. Så tänk inte bara på HK o cc när du väljer hoj, mycke mer skillnader än bara motorn
Anmäl till moderator   Loggat
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad poperor

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
    • Visa profil
poperor
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2009 kl. 21:23:16 »
Min Linhai 300 har 20hk original, om jag jämför med en strypt Dinli 700 så måste jag nog påstå att Dinlin går bra mycket bättre. Den är väl om jag förstår det rätt "trottelstrypt", dvs en klack i trottellocket hindrar dig från att ge full gas och då få full effekt. Denna typ av strypning, gissar jag med mina ringa motorkunskaper, borde vara bättre för motorn än andra strypningar i form av pluggar i insug och avgas. Det kan ju rimligtvis inte vara skadligt för en motor att INTE gå på full gas. Däremot är självklart strypningarna av ondo eftersom motorkaraktären är anpassad för full effekt. Dvs. vridmomenttoppen kanske ligger högre upp i varv än den skulle ha gjort om motorn var gjord från början att ha 20 hk. Bara min teori.

Per
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad beavlon

  • Kan allt, vet allt men minns inget!
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 350
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Störst kör först......
    • Visa profil
beavlon
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2009 kl. 21:57:12 »
kazuman min är vägreggad o strypt på samma sätt fast annorlunda    :DV
En metall klack på sidan om förgasaren där vajern går ner mot gasreglage axeln!
Den är strypt men om detta då betyder att den utvecklar 20hk vid max gas med klack och 33hk utan klack??? men så är det iaf  :)

Så detta är inget som påverkar motorn dåligt, bara att du 10-15% av gasmöjligheten spärrad, dvs spjället kan inte öppna för fullt!
Angående motorstorleken så har du ju ett helt annat vrid i motorn på mer cc (kubiK) än lite, så det blir ju en fråga vad du ska ha den till samt hur fort du vill kunna färdas från 0-??

Jag arbetar mycket med min o skulle för all världen inte byta ner mig från 500cc.....
Känner inte behov av större heller då den drar så lite bränsle jämfört med många andra som polarna har!

En pluggning resulterar i ett helt annat register på maskinen, vilket också kan resultera i tex plugg i avgassystem, igensotning osv!
Smaken är som baken o tur är väl det     :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic Cat MudPro 1000 turbo -13
Allroad 80cc

Utloggad blink

  • Ktm 525 xc
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 326
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
blink
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2009 kl. 22:13:59 »
finns de ens någon här på forumet som kör med strypningarna?
förutom de som kanske precis blivit ägare av ett fordon och är oroliga över garantier...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad outlaw500

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Total likes: 0
    • Visa profil
outlaw500
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2009 kl. 11:06:03 »
nej det är nog tveksamt att det är någon som har dom kvar ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2009 kl. 13:13:40 »
fick inte ens prova min med strypningarna kvar....skulle iofs vara intressant att testa en strypt maskin, men inget jag skulle åka med nån längre stund.

reglerna för effekten suger Rööööv!  :knupple:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rocklets

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Rocklets
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2009 kl. 14:22:37 »
Citat från: AtvNerd skrivet 25 mars 2009 kl. 13:13:40
fick inte ens prova min med strypningarna kvar....skulle iofs vara intressant att testa en strypt maskin, men inget jag skulle åka med nån längre stund.

reglerna för effekten suger Rööööv!  :knupple:

Kan inte annat än att hålla med då hojar som Haiabuza (eller vad f-n den heter rullar på vägarna). Förstår bara inte varför det skall vara reglerad motorstyrka?! Eftersom fordonet kräver A eller B kort, torde man väl rent logiskt få köra vilken motorstyrka man vill. Antingen är det oreglerad styrka + Körkort, eller reglerad styrka, men INGET kort.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: 20 hk vs olika cc?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2009 kl. 14:42:59 »
Citat från: Rocklets skrivet 24 mars 2009 kl. 17:07:18
Efter att jag nu blivit varse gränsen med 20hk för vägreggade Quads börjar jag fundera;

Någon nämnde att det där med att köra pluggat inte alltid är så bra för motorn, vilket ger lite extra vatten på kvarnen. Om jag förstått rätt ligger en 300-350cc omkring 20hk utan plugg (eller är det tom 250cc?)? En 450cc+ ligger 35hk++, men i vägreggat format är de strypta till 20 hk.

Går då inte en styrpt 450cc och en ostrypt 20hk masking ungefär lika? Vad skiljer dem åt? Blir det ett sjuhelvetes drag upp till 80km/h med 450cc sen bluddrar det?

Slutligen, om man inte har intentionen att "trimma" sin quad över de laglika 20 hk, är det värt att gå på en 350cc+?

Tänker även på 500, 660 och 700 (+ allt annat som filk kör)

Köp en stor på en gång hur många har inte börjat med en liten och vill ha större efter en vecka. Man förlorar bara en massa jävla pengar på att byta upp sig.
Du frågade vad som skiljer strypt 450 å ostrypt 250 och varför dom inte går lika.Det är stor skillnad i vridmoment och en 250 är mycket tyngre. Dom i 250cc klassen väger ca 210kg (Kymco å Dinli) En Raptor 700 ca 176kg om man inte kollar på en dinli 450 för den är tung.
Om man tar en 250cc så är dom byggda med låg effekt redan ifrån fabrik för att klara 20hk. Bara att kolla på en enduromaskin i 250cc så är det säkert det dubbla man plockar ur dom effektmässigt.
Är du orolig för Polisen om du kör ostrypt så sitter det en skruv vid tummgasen om Polisen stoppar dej så är det bara att skruva in skruven och du har bara halvgas. Många är strypta med den skruven ha den lite halvlös bara.
Tänk på att om du ska ut på större vägar och åka så får man ligga på fullgas hela tiden för att följa trafikryttmen med en 250cc. Inte kul när stora lastbilar kör om en man vinglar som fan av vinddraget.
När ja köpte min första quad en 270cc så ångrade ja mej på andra turen med den att ja inte köpte en större på en gång.
Blev mycket det här.
Så mitt råd köp en stor på en gång och bli nöjd direkt å spar pengar 8)
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: 20 hk vs olika cc?
 


Online just nu.

527 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 590. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info