Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Växelproblem på 520  (läst 2091 gånger)

Utloggad peis06

Växelproblem på 520
« skrivet: 12 mars 2009 kl. 08:14:38 »
På min nya 520 har det uppstått ett bekymmer med växlarna.  :-\

Problemet är att jag inte kan få ur växel framåt, hur långt bak växelspaken än dras.
Växelstången går ju längs högersidan bak till en liten "låda" som sedan ska påverka två framåtgående små axlar som sedan via två "öron" går ned i växellådan. Är osäker på om den inre av dessa två  "pinnar/axlar" ska påverkas när man går mellan framåt-neutral-back, eller om denna enbart ska påverkas när man väljer lågväxel. Dessa två små axlar går ju att förlänga och förkorta och det verkar som att jag måste förkorta (i allafall den yttre) för att kunna komma till läget för neutral och back. Kanske har det lilla "örat" uppe på växellådan flyttat sig så att det är DÄR jag ska justera läget. Det kanske är det mest troliga? (Och isåfall är det väl bara att hoppas att inte splinsen skadats, om det nu ÄR splines där.)

Är den inre av de små axlarna/pinnarna inblandad vid växling mellan hög/back eller bara vid lågväxel framåt?
Har nån annan drabbats av samma/liknande fel? Tråkigt med fel på maskinen som bara gått 1,5 mil och där det är långt till verkstad.

Skulle någon kunna hjälpa mig genom att kika på en fungerande 520 hur det funkar vore jag oändligt tacksam.....
 :help:
Gammal man gör så gott han kan.......

Utloggad chris

SV: Växelproblem på 520
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2009 kl. 09:33:18 »
jag har samma problem med minn så de vorde bra om någon svara jag har svårt att få ur lågen me tror att de e kina skrot linhai

Utloggad Bjärkwen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 161
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hardox in my body
    • Visa profil
SV: Växelproblem på 520
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2009 kl. 18:44:43 »
På min nya 520 har det uppstått ett bekymmer med växlarna.  :-\

Problemet är att jag inte kan få ur växel framåt, hur långt bak växelspaken än dras.
Växelstången går ju längs högersidan bak till en liten "låda" som sedan ska påverka två framåtgående små axlar som sedan via två "öron" går ned i växellådan. Är osäker på om den inre av dessa två  "pinnar/axlar" ska påverkas när man går mellan framåt-neutral-back, eller om denna enbart ska påverkas när man väljer lågväxel. Dessa två små axlar går ju att förlänga och förkorta och det verkar som att jag måste förkorta (i allafall den yttre) för att kunna komma till läget för neutral och back. Kanske har det lilla "örat" uppe på växellådan flyttat sig så att det är DÄR jag ska justera läget. Det kanske är det mest troliga? (Och isåfall är det väl bara att hoppas att inte splinsen skadats, om det nu ÄR splines där.)

Är den inre av de små axlarna/pinnarna inblandad vid växling mellan hög/back eller bara vid lågväxel framåt?
Har nån annan drabbats av samma/liknande fel? Tråkigt med fel på maskinen som bara gått 1,5 mil och där det är långt till verkstad.

Skulle någon kunna hjälpa mig genom att kika på en fungerande 520 hur det funkar vore jag oändligt tacksam.....
 :help:

Går den växla om du slår av motorn?
Ski-doo Renegade 600 XP ´08
Volvo 945 LLt ´97
Linhai 520 4*4 ´09
Volvo 944 Turbo ´97
Vw Caddy 1,9 D ´00
Scania Ls 111 ´79

Utloggad peis06

SV: Växelproblem på 520
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2009 kl. 08:08:10 »
Nej, det går inte. Det KÄNNS som om det flyttades mellan olika växellägen, men växeln ligger kvar i. Jag har nu försökt att justera lite på de små axlar som sköter "växelöronen", och det har blivit mycket bättre, men det finns ändå svårigheter att växla maskinen. Har hållt på ganska länge med denna justering då jag måste starta motorn för att kolla hur växlarna går i. Har bränt mig flera gånger på grenröret när jag hållt på och det tar lång tid mellan justeringarna om man ska låta avgasröret svalna mellan varje justering.  :(  Skulle haft nån sorts asbestduk att lägga över röret så att man isolerade bort värmen.

Växelindikatorn (grön lampa för friläge, gul för backläge) verkar inte vara särskilt pålitlig och det är därför jag måste starta maskinen mellan varje försök för att köra ett par gånger framåt och ett par gånger bakåt för att känna om det blivit bättre eller sämre.

Det finns en liten "box" där själva växelspaken går in och som reglerar de små växelarmar som drar i /och skjuter på "öronen på lådan. Denna lilla box kontrollerade jag fastsättningen på och en av skruvarna satt löst. Jag trodde att den gängat ur sig lite, men det visade sig att det var gängpaj i svetsmuttern. Satte en nylcokmutter under svetsmuttern och drog ihop det. Men det gav ingen större effekt på växelproblematiken.
Gammal man gör så gott han kan.......

Utloggad chris

SV: Växelproblem på 520
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2009 kl. 06:27:40 »
hur har de gått går dinn bra anars jag har ingen tomgång

Utloggad Josse

SV: Växelproblem på 520
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2009 kl. 12:25:32 »
Hej!
Jag har ochså haft problem med växlingen. Tomgångsvarvet är känsligt - det går att justera med tomgångsskruven på vänster sida. In=högre varv, ut=lägre. Enligt manualen 15000 rp/m.
För c:a en månad sedan slutade växeln att fungera. Under sadeln hittade jag en burk där en arm från växelspaken slutade. Den var lös och efter att ha skruvat fast den har det fungerat.
Lycka till!

Utloggad Josse

SV: Växelproblem på 520
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2009 kl. 14:41:15 »
Hej igen!
Det blev fel varvtal, det skall naturligtvis vara 1500 rp/m
Sorry!

Utloggad chris

SV: Växelproblem på 520
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2009 kl. 17:10:06 »
ja den vet ja men kan få 3000 varv tomgång inte lägre för då dör den

 


Online just nu.

117 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 120. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd