Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Cross växla Ltz  (läst 2705 gånger)

Utloggad pek

Cross växla Ltz
« skrivet: 27 februari 2009 kl. 22:09:40 »
Jag hörde att man ej bör crosssväxla med en ltz?
Jag har själv kört både enduro och cross i många år,men aldrig hört om något liknande.
Är det för klena drev i suzuki? Eller är det bara snack?
Vore kul om någon kunde reda ut denna fråga!  ()p
Can-am 650Xt - 08.
Ktm 250 EXC-F -07 *Såld*
Arctic cat 650 H1 - 07 *Såld*
Grizzly 600 - 99 *Såld*
Ltz 400 - 06 *Såld*

Utloggad Motoya

SV: Cross växla Ltz
« Svar #1 skrivet: 2 mars 2009 kl. 19:02:09 »
Snack!  ()p Går hur bra som helst för mig att bara slänga i växlarna, ibland är jag för snäll emot växelspaken så växlarna hoppar ur. Hänt några gånger

Utloggad gurra-g

SV: Cross växla Ltz
« Svar #2 skrivet: 2 mars 2009 kl. 19:05:21 »
Dogtänderna på dreven slits väl mer, eller?
Har fräst om såna på jobbet åt crossåkare,
pga att växlarna hoppade ur.
Dinli får äver.

Utloggad Motoya

SV: Cross växla Ltz
« Svar #3 skrivet: 2 mars 2009 kl. 19:19:40 »
gurra-g. Då vet jag vem man ska kontakta :)

crossväxla gör man ju bara om man har bråttom, alla vet ju att det sliter mycket mer på dreven än när man använder kopplingen.

Utloggad thewho

SV: Cross växla Ltz
« Svar #4 skrivet: 2 mars 2009 kl. 20:03:14 »
Dogtänderna på dreven slits väl mer, eller?
Har fräst om såna på jobbet åt crossåkare,
pga att växlarna hoppade ur.

Hur har du gjort då? Bild?

Utloggad SkoGsvilden_

SV: Cross växla Ltz
« Svar #5 skrivet: 2 mars 2009 kl. 20:04:00 »
Crossväxla gör man när man får kramp i fingrarna anars äre bättre å köra m kopplingen.. tar typ 2 tiondelar extra per växling när man kopplar..  :D ingen större skiillnad..  :P // Olle
Åker: Yamaha YFZ 450R 2009 med lite smått och gott i tillbehörsväg.

If Quadcross was easy it would be called motocross..

http://perssonquadracing.cybersite.se/startsida.html

Utloggad pek

SV: Cross växla Ltz
« Svar #6 skrivet: 2 mars 2009 kl. 20:09:11 »
Ok, då blev man lite klokare. Tack för alla kloka svar.  ()p
Can-am 650Xt - 08.
Ktm 250 EXC-F -07 *Såld*
Arctic cat 650 H1 - 07 *Såld*
Grizzly 600 - 99 *Såld*
Ltz 400 - 06 *Såld*

Utloggad gurra-g

SV: Cross växla Ltz
« Svar #7 skrivet: 2 mars 2009 kl. 20:32:11 »
Dogtänderna på dreven slits väl mer, eller?
Har fräst om såna på jobbet åt crossåkare,
pga att växlarna hoppade ur.

Hur har du gjort då? Bild?
Dom ville ha tänderna som sitter på drevet omfrästa så det
blev skarpa kanter. Dessutom så skulle flankerna luta lite,
så dreven inte kunde glida ut varandra lika lätt.

Det var en del bök med att få vinkeln rätt.
Dinli får äver.

Utloggad TAZ™

SV: Cross växla Ltz
« Svar #8 skrivet: 2 mars 2009 kl. 22:32:17 »
har aldrig testat att crossväxla, sitter ju lixom i ryggmärgen att nypa koplingen när man växlar så vet inte om jag skulle klara av att crossväxla :P dock händer de att när jag kör på banan så landar jag på växelspaken efter ett hopp o trampar i en lägre växel, de är iriterande. ännu mer iriterande är dom gånger jag på ramphopp råkat trampa i 1 an på väg fram till rampen o inte hunnit bromsa eller växla up igen utan hoppat på 1 an. gasar man fult så går det med näppe få up fart nog på 1 an för att hoppa lite över 12meter, men de är otrevligt, men man får en go adrenalinkick :D (dock var de med 450)
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad teppas

SV: Cross växla Ltz
« Svar #9 skrivet: 5 mars 2009 kl. 09:55:07 »
Jag ha då cross växlat med min Z400 och de har då gått skit bra ^-^
Men de händer inte så ofta att man gör de!
smc cbw250 -05 såld!
Ltz400 -vit -06 såld!
Hotcams steg 1                       
Yoshimura-helsystem       
KN filter                        
xeonljus                         
Rev-Max 2 Tändbox 
Bigbore 453cc, 96mm       
Keihin FCR39 
Topp planad o portad!
Hotrod vevparti

Utloggad Micke Ax

SV: Cross växla Ltz
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2009 kl. 19:47:49 »
Crossväxla när du växlar upp, och använd koppling när du växlar ner.

edit:stavfel
« Senast ändrad: 20 oktober 2009 kl. 14:22:21 av Micke Ax »
Kawasaki KFX400-03 Såld
Suzuki LTZ400 -07 Såld
KTM XC525 -10

Utloggad Riche

SV: Cross växla Ltz
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2009 kl. 20:02:30 »
Har snart tävlat i 25 år i motocross och jag anser att det är skit snack det folk säger att man vinner på att cross växla det enda som händer är att man riskerar att rasa lådan och det ger inga poäng eller resultat.
Men det är ju vad jag tycker

 


Online just nu.

181 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
JussiN, Fraggler, MSP, Diesel Nordlöf,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme