Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?  (läst 4855 gånger)

Utloggad *2STROKE*

Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
« skrivet: 26 januari 2009 kl. 15:01:36 »
är det svårt att byta kolv på fym typhoon? eller är det bara ventilerna som är svåra? :dntknow:
(är en 14 åring på landet)           
                        mvh//jan :)
« Senast ändrad: 27 januari 2009 kl. 06:49:29 av Rickard Marklund »
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

Utloggad Edholm

SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009 kl. 21:51:16 »
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad *2STROKE*

SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009 kl. 22:47:58 »
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
tack så jätte mkt för svaret :) :) :)
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

 


Online just nu.

255 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, Kiita, harryolenius,
Flest online idag: 301. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man måste ha höga varv innan den börjar röra på sig, att dra en liten släpvagn i uppförsbacke är bara att glömma. Är det kopplingen det är fel på? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet någon om en kabel matta från en polaris predator 500 passar på en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: Skål!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme