Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?  (läst 4439 gånger)

Utloggad *2STROKE*

Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
« skrivet: 26 januari 2009 kl. 15:01:36 »
är det svårt att byta kolv på fym typhoon? eller är det bara ventilerna som är svåra? :dntknow:
(är en 14 åring på landet)           
                        mvh//jan :)
« Senast ändrad: 27 januari 2009 kl. 06:49:29 av Rickard Marklund »
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

Utloggad Edholm

SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009 kl. 21:51:16 »
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad *2STROKE*

SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009 kl. 22:47:58 »
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
tack så jätte mkt för svaret :) :) :)
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

 


Online just nu.

166 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
lasse, monster, Anta1, dannefox123,
Flest online idag: 211. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme