Smc är visst strypta. Det går väldigt bra att byta munstycke i förgasare för att få ut högre effekt. Sedan så tar katalysatorn ca 10-20 % effekt.Även sitter det inte någon sorts kåpa för luft filtret som många tar bort.Samt original avgasburken stryper smc´rna.Det sitter en strypning skruv i tum gasen. Bara att öppna och sedan så lossar du muttern som håller skruven. Sedan skruvar du ut skruven så att du kan gasa fult. Skruva sedan fast muttern igenSök på forumet finns massor med nyttig läsning.Lycka till.Ps. "Chinapuff" en motor med 250-300 kubik med 20hk sedan tar du en motor med 500 kubik som har ca 50hk. Ds.
Till att börja med har ju SMC 250 inte 250cc utan 236cc och 300 har 274cc medan SMC 500 verkligen har 499cc. Så att den har 40-50hk är väl inte omöjligt...Sen att det sitter en skruv som stoppar tumgasen så du inte kan gasa fullt ser jag väl inte som en strypning i den bemärkelsen Kåpan som du nämner är väl locket till luftburken den ser jag väl inte heller som en strypning, utan en luftburk.Polarn kör en helt orginal SMC 300 och jag däremot kör en likadan men med ett helsystem ifrån Q-Max samt borrat hål i luftburken och stoppat i större lågfart och högfarts munstycken i förgasaren. Skillnaden är inte så stor faktiskt.Men vi fick lite snö här nu och då behöver man ju inte ha så mycket HK för att ha kul!
Nä SMC är ju byggd för att överensstämma med gällande regler i Europa Avstrypning är ett begrepp som missbrukas ganska ofta när man menar modifiera för att få mer kraft alt. få motorn att jobba bättre. Trimning börjar väl någonstans med kolvbyte, kambyte, portning och borrning och inte med nåt fjolligt bte av avgas eller munstycken