Jag var och servade en maskin igår, och väntade på plats, fast pris 1700 kr + material.Tog 2 timmar, drygt (att byta olja), och killen som gjorde jobbet hade säkert 6-7 mellanstick med annat under tiden.Det fasta priset är dock, tror jag, satt så högt att de har tid att sticka mellan med annat utan att ens det gör att de skulle förlora på jobbet.1700 kr för 2 timmars jobb är rätt bra betalt, och filtren och oljorna gick på grygt 1200 kr, så de gjorde sig nog en hacka där också.3000 kr för en 100-milaservice på en ny maskin bara måste vara en guldgruva.
Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... Ligger inte på plus hos regeringen nu...
...en Can Am Spyder ...fortkörningsbot... 5800 ...inte på plus hos regeringen nu...
Citat från: Rickard Marklund skrivet 13 maj 2011 kl. 11:30:21Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... Ligger inte på plus hos regeringen nu... det sitter VÄLDIGT mycket kåpor på en sån också, som måste bort... då kan jag tro att det blir lite dyrare och tar mer tid...men en fyrhjuling är ju relativt öppen och lätt servad.
Citat från: Pontus™ skrivet 13 maj 2011 kl. 12:02:25Citat från: Rickard Marklund skrivet 13 maj 2011 kl. 11:30:21Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... Ligger inte på plus hos regeringen nu... det sitter VÄLDIGT mycket kåpor på en sån också, som måste bort... då kan jag tro att det blir lite dyrare och tar mer tid...men en fyrhjuling är ju relativt öppen och lätt servad.Relativt öppen ja men det gör inte att det är lätt att serva alla fyrhjulingar.Ofta måste tanken upp för att man ska komma åt ventiler.För att få upp tanken måste frontrack bort, sedan plasthuven under, sedan tanken.Sen ska man utföra alla punkter på schemat, dvs även drivrem, vilket i alla fall innebär att en kåpa ska bort, i vissa fall måste fotsteg bort.Inte att glömma: Ibland har ni monterat ett tillbehör som sitter ivägen, detta måste ju bort, hasplåtar tex som kan vara knöliga med bultar som sitter fast, ska man inte få ta betalt av det?Eller en maskin som kommer in och ser ut som den varit med om ett mudrace en kvart innan, det är inte OK och kommer debiteras.I priset som sätts skall det ingå lön (med sociala avgifter och skit,vilket är en stor bit som dom flesta glömmer bort eller inte vet om), material, lokalhyra/fasta kostnader, verktygsslitage etc.Det är ganska lätt att räkna ut att det kostar att ha en verkstad.Vissa kostar mer än andra (beroende på om man gör allt i eget garage eller i riktig lokal) och därför kan priset skilja.Det skall givetvis vara fast pris, ink material.Vissa säger ett pris, t o m EX moms, till kunden, som sedan blev ink plus moms och ink plus material när det skall betalas, det är fuuult.Ja det är både fult och väldigt dumt,som privatperson är det bara att hänvisa till det första priset och låta handlaren stå för momsen själv /Benny
Citat från: Rickard Marklund skrivet 13 maj 2011 kl. 11:30:21...en Can Am Spyder ...fortkörningsbot... 5800 ...inte på plus hos regeringen nu... Var det inte du som hellre ville ha en trehjuling istället för en tvåhjuling just för att de var "lugnare och tryggare" eller hur det nu formulerades...? Verkar som om det går rätt fort de där med!
Det var can-am jag syftade på, den plasten är riktigt lätt att ta av.Allla företag har ju samma utgifter för anställda, skillnaden i pris borde vara lägre.Fast pris är bra!Givetvis ska man ta ut extra för tvätt om det behövs för att utföra servicen.Man kan ju som kund ta av hasplåtarna innan man lämnar in maskinen, det brukar funka bra.