Citat från: core_am skrivet 11 november 2008 kl. 17:22:43han har helt rätt där.. hälften av dom som har en atv har inte tillräkliga kunskaper.. samma gäller snöskotrar! jag tror att ett riktigt förarbevis skulle tona ner allt detta, men att förbjuda atvs på landsväg låter riktigt dumt Öh? Har man B-kort får man köra ett upp till 3500 kg tungt fordon (fordonskombination) som, i princip, kan gå hur fort som helst och ha massor av olika köregenskaper och ändå behövs inga specialkunskaper. Trots att det sker flera hundra dödsolyckor varje år.Varför skulle det då behövas några special eller andra kunskaper för att köra en 4-hjuling? Eller för den delen en Snöskoter, som körs i terrängen och där annat än singelolyckor är extremt sällsynt.Detta inlägg är rent politiskt och M gör detta för att visa att dom behövs och gör något för de miljoner de förmodligen får i bidrag. Ett upprop på internet och att alla som är medlemmar i M och kör 4-hjuling går ur den där skitföreningen. Tidigare har dom försökt bli av med amatörbyggda fordon också, så dom är då inte på vår sida i alla fall.
han har helt rätt där.. hälften av dom som har en atv har inte tillräkliga kunskaper.. samma gäller snöskotrar! jag tror att ett riktigt förarbevis skulle tona ner allt detta, men att förbjuda atvs på landsväg låter riktigt dumt
Citat från: g-power skrivet 12 november 2008 kl. 07:56:21ADMIN kan väl skicka ut ett systemmeddelande & infoga länken till alla forum användare? På så sätt får alla ta valet att skriva på Precis. Eller lägga upp en banner någonstans så alla ser det direkt när man går in på sidan. Det är ju inte säkert att alla bryr sig att kolla alla tavlor i forumet.Har någon skickat länken till protestlistan till M? Skulle kanske vara på sin plats att skicka länken till Vägverket också så de ser våran strid mot förslaget?
ADMIN kan väl skicka ut ett systemmeddelande & infoga länken till alla forum användare? På så sätt får alla ta valet att skriva på
Men visst borde det vara någon form av styrning på det, det finns ju dessa 10.000kr's "quads" som gör 80 km/h och vinglar överallt och har noll bromsar, dom kanske inte borde få vägreggas? men som t.ex Raptorn som har svinbra bromsar och väghållning förstår jag inte varför dom ens måste vara strypta.
Vad jag kan se av tabellen så var det 0 dödade på MC-reggade fyrhjulingar, eller ser jag fel?sen var det totalt 5 st om man räknar 2006 + 2007.Sen var det 4 st på oreggade/terrängreggade hjulingar som dött./B
YEES!!! Äntligen säger jag!Då kanske vi äntligen kan bli av med alla fula och äckliga kinafyrhjulingar Vore riktigt bra om det förbjöds.Helt sjukt ju att helt oerfarna människor får åka ut på vägen med en fyrhjuling som oftast är totalt livsfarlig. Och att ni oftast inte heller har någon skyddsutrustning.Nej, BORT MED FYRHJULINGAR FRÅN GATAN!
YEES!!! Äntligen säger jag! Vore riktigt bra om det förbjöds.Helt sjukt ju att helt oerfarna människor får åka ut på vägen med en fyrhjuling som oftast är totalt livsfarlig. Och att ni oftast inte heller har någon skyddsutrustning.Nej, BORT MED FYRHJULINGAR FRÅN GATAN!
Om du menar en som har tagit A eller B körkort för oerfaren så förstår jag ingenting, för om man inte är på gatan så tycker du alltså det är OK att köra en helt ostrypt maskin utan erfarenhet.... Beträffande skyddsutrustning så är det bara krav på hjälm och det har nog alla om de ger sig ut i trafiken.
Ja, det är vad jag menar, fick du lära dig att burka i kurvor med din bil i körskolan ? Och om någon kör med sin ostrypta Dinli som har hela 50 HK!!!!!!!! WOHO!! utanför vägen skiter jag i, där kan dom bara göra sig själva illa. Men på gatan är det inte så. Där måste man ta hänsyn till alla andra med.Visst, hjälm ja. Men resten då ? tänkt på det någon gång ? Men visst, där är det bara ni själva som kan skada er på grund av det. Men klaga för fan då inte på att media slänger skit på er sen när någon har dött!Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt..
Enligt en kort artikel i Aftonbladet så omkom 9 pers. förra året, varav 6 st i vägtrafik.. Ingen uppgift om det var reggade fordon osv. Länk till artikeln http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70868106_852__,00.html