Citat från: meko skrivet 11 november 2008 kl. 16:42:19Citat från: Spiricom skrivet 11 november 2008 kl. 14:15:45Skrev mail till Motormännen och fick följande svar:Tack för ditt mejl och dina synpunkter. Under senare år har antalet fyrhjulingar i trafiken ökat och antalet olyckor medfyrhjulingar har också stigit. Problematiken kring fyrhjulingar ligger i att det iprincip enbart krävs körkort klass B (eller förarbevis) för att framföra dem, ochatt många användare inte har tillräckliga kunskaper för att köra fordonet. Dessutomär dessa fordon anpassade för terrängkörning och inte stadstrafik. Motormännenmotsätter sig inte att fyrhjulingen ska få framföras i nyttotrafik, t.ex. iskogsbruk och för att ploga m.m, och då kan korta förflyttningar på allmän vägförekomma. Däremot menar vi att p.g.a. de specifika fordonsegenskaperna inte bör fåframföras på allmän väg. Som vanligt då med andra ord!! Vad jag har fattat angående olyckor med ATV/QUAD inblandat, så är majoriteten oreggade eller fyllekörning osv. ??Rätta mig gärna om jag har fel??Frågade du hur många olyckor som var i trafiken kontra terrängen, vägreggat kontra terrängreggat?Solklart att olyckorna ökar med mer fordon i trafik , konstigt vore väl annars?!Men att sen förbjuda allt så fort statistiken talar emot, då skulle ju inte ett enda fordon få finnas.. Jag har skickat ett nytt mail och frågat om statistik osv. Dom generaliserar ju fyrhjulingar utan att ha någon som helst kunskap och förstående.
Citat från: Spiricom skrivet 11 november 2008 kl. 14:15:45Skrev mail till Motormännen och fick följande svar:Tack för ditt mejl och dina synpunkter. Under senare år har antalet fyrhjulingar i trafiken ökat och antalet olyckor medfyrhjulingar har också stigit. Problematiken kring fyrhjulingar ligger i att det iprincip enbart krävs körkort klass B (eller förarbevis) för att framföra dem, ochatt många användare inte har tillräckliga kunskaper för att köra fordonet. Dessutomär dessa fordon anpassade för terrängkörning och inte stadstrafik. Motormännenmotsätter sig inte att fyrhjulingen ska få framföras i nyttotrafik, t.ex. iskogsbruk och för att ploga m.m, och då kan korta förflyttningar på allmän vägförekomma. Däremot menar vi att p.g.a. de specifika fordonsegenskaperna inte bör fåframföras på allmän väg. Som vanligt då med andra ord!! Vad jag har fattat angående olyckor med ATV/QUAD inblandat, så är majoriteten oreggade eller fyllekörning osv. ??Rätta mig gärna om jag har fel??Frågade du hur många olyckor som var i trafiken kontra terrängen, vägreggat kontra terrängreggat?Solklart att olyckorna ökar med mer fordon i trafik , konstigt vore väl annars?!Men att sen förbjuda allt så fort statistiken talar emot, då skulle ju inte ett enda fordon få finnas..
Skrev mail till Motormännen och fick följande svar:Tack för ditt mejl och dina synpunkter. Under senare år har antalet fyrhjulingar i trafiken ökat och antalet olyckor medfyrhjulingar har också stigit. Problematiken kring fyrhjulingar ligger i att det iprincip enbart krävs körkort klass B (eller förarbevis) för att framföra dem, ochatt många användare inte har tillräckliga kunskaper för att köra fordonet. Dessutomär dessa fordon anpassade för terrängkörning och inte stadstrafik. Motormännenmotsätter sig inte att fyrhjulingen ska få framföras i nyttotrafik, t.ex. iskogsbruk och för att ploga m.m, och då kan korta förflyttningar på allmän vägförekomma. Däremot menar vi att p.g.a. de specifika fordonsegenskaperna inte bör fåframföras på allmän väg.
han har helt rätt där.. hälften av dom som har en atv har inte tillräkliga kunskaper.. samma gäller snöskotrar! jag tror att ett riktigt förarbevis skulle tona ner allt detta, men att förbjuda atvs på landsväg låter riktigt dumt
kan allt hålla med er om allt... fast det finns dom som har det värre i Norge kostar en Raptor ca 105.000 NORSKA kronor OREGGAD... och den kostar 60.000 norska kronor att få reggad.Har en kompis som fick pröjsa just det för drygt 1 år sen. I sverige kostar samma grej ungefär hälften Men visst borde det vara någon form av styrning på det, det finns ju dessa 10.000kr's "quads" som gör 80 km/h och vinglar överallt och har noll bromsar, dom kanske inte borde få vägreggas? men som t.ex Raptorn som har svinbra bromsar och väghållning förstår jag inte varför dom ens måste vara strypta.Ta en Hayabusa t.ex 190hk och lite lättare? topphastighet på över 250 km/h... nu pratar vi om nödvändigt!