Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LTZ -går som skit....  (läst 2776 gånger)

Utloggad makroman27

LTZ -går som skit....
« skrivet: 31 oktober 2008 kl. 13:41:29 »
Hej

En nybliven LTZ ägare här.

Liten besviken dock, hann inte mer än att komma hem innan den börja gå dåligt.
Den dör,hostar och smäller(pyser) när jag ger lite gas för att sedan på varv gå bra..
Går fan inte att köra i trafiken när den hoppar studsar så j.....
Har frågat lokala verkstan och de säger "skit i förgasarn" kanske..
Nån som har nåt annat tips en lekman kan testa?

Det är en 07 som är orginal men ostrypt..

//Makro
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad Fuhok

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 13:44:28 »
hur länge har du haft den? för nu när det är kallt så kan det vara läge att bestycka om...
Suzuki LTR 490cc 2006
Athena bigbore kit
Högkompskolv 13:1
DMC helsystem
Motoworks bränslebox
Hotrod vevparti
UNI filter
MX-force nerfbars
Fatbar styre
Styrhöjare

Utloggad makroman27

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 13:47:38 »
3 dagar.. i min ägo..men den har gått 380 mil ca
« Senast ändrad: 31 oktober 2008 kl. 13:54:23 av makroman27 »
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad Fuhok

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 14:03:56 »
letade lite och hittade den här tråden kan kanske vara till lite hjälp!!!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6672.0

Lycka till...
Suzuki LTR 490cc 2006
Athena bigbore kit
Högkompskolv 13:1
DMC helsystem
Motoworks bränslebox
Hotrod vevparti
UNI filter
MX-force nerfbars
Fatbar styre
Styrhöjare

Utloggad makroman27

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 14:22:07 »

Tack, hur vet man vad man har för bestyckning ?
finns det nån som har en bra beskrivning på hur man gör för att byta bestyckning.
har inte mekat förgasar sen man var 15...
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad freddeboy

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 20:48:34 »

Tack, hur vet man vad man har för bestyckning ?
finns det nån som har en bra beskrivning på hur man gör för att byta bestyckning.
har inte mekat förgasar sen man var 15...

Jag har precis köpt en 2005-års LT-Z som stått några månader. Gick bra innan den blev varm sen rök den svart (fick alldeles för mycket bränsle) och hade ingen tomgång. Tog lös förgasaren och kollade bestyckning och fann även att choke-trotteln ärgat fast i loppet. Vanligt på Mikuni BSR36 att choken kärvar fast.

Mitt råd är att du skruvar lös plasten framtill och tar bort tanken för att kunna skruva bort gasaren. sen lossar du på underdelen (flottörhusbotten) och kollar vad det står på munstyckena. Passa på att rengöra förgasaren och rensa munstyckena när du ändå har bort gasaren. Finns trådar i detta forum om ungefärlig bestyckning för olika luftburksmodifikationer och avgassystemkonfigurationer. Sök lite så hittar du. Standard är 130 huvud och 22,5 lågfart. Jag har med helt öppen luftburk och HMF helsystem 155/27,5 iofs dial-A-jet som gör runt 5+ på huvud. Runt 160/27,5 verkar vara brukligt för de flesta med öppen burk och trimsystem.

I denna tråd finns bild på hur det ser ut när du fått isär flottörhuset och var resp. munstycke sitter. Samma gasare på raptor 350 fast utan TPS och annan bestyckning. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7736.0;all

« Senast ändrad: 31 oktober 2008 kl. 20:59:30 av freddeboy »
Yamaha Raptor YFM700R SE (Dresel) SÅLD
Suzuki LT-Z400 (Dresel) SÅLD
Yamaha YFM350RV        SÅLD
SMC 250                      SÅLD

Utloggad makroman27

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2008 kl. 22:53:00 »
Tack ,

vågar man plocka ner den utan att vara van? jag får väl prova, kan ju inte gå annat än åt he...?:)

ang choken ? den har ju kärvat fast såklart, kan man ta bort den helt och ersätta den med
dragreglage ist ? nån som gjort det? går det?

jag har idag beställt ett DMC helsystem så jag borde kanske ha samma bestyckning som du.
Ska även beställa KN filter ...

//Makro
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad freddeboy

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #7 skrivet: 1 november 2008 kl. 11:06:44 »
Ta det bara lugnt så går det säkert bra. Hittade en how-to här http://www.albaaction.com/service/z400pipe.htm Jag skulle hellre rekommendera ett öppet skumfilter än ett av k&n-typ om du kommer att köra i terrängen eller i andra dammiga miljöer. Många hävdar att luftfilter av k&n-typ släpper igenom för många dammpartiklar och det är ju kanske därför man aldrig sätter såna på crossare...men kör man bara på asfaltsvägar kanske det funkar.

Har läst på utländska forum att det finns kit för choken som du frågar om, men jag vet inte om det blir bättre...Det bästa är väl att motionera och smörja choken med jämna mellanrum. Borde vara som handbromsen på bilar ungefär - manövrerar man den regelbundet kärvar den sällan ihop. Jag har iaf beställt en ny choke-trottel och väntar just nu på den innan jag kan köra igen. Kostar 220:- men var naturligtvis restad hos leverantör...och jag är sååååå körkåt och solen skiner  :cry:
« Senast ändrad: 1 november 2008 kl. 18:27:06 av freddeboy »
Yamaha Raptor YFM700R SE (Dresel) SÅLD
Suzuki LT-Z400 (Dresel) SÅLD
Yamaha YFM350RV        SÅLD
SMC 250                      SÅLD

Utloggad makroman27

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #8 skrivet: 1 november 2008 kl. 21:32:54 »

Vågade mig på att plocka ner den en bit idag iaf, och när jag lyfte på locket till gasaren låg det 3 delar av fjädern somsitter där..Vet inte riktigt vad fjädern gör?
Fick såklart inte tag på nån ny fjäder idag då det mesta va stängt. Men jag drog iaf ut fjäder som var kvar
och då funkade den kanon i ca en timmes grustagskörning :D .Men såå på vägen hem så blev det samma visa igen..??? Ang choken så tog jag ut den och rensa från ärj och skit, men den flyter ändå inte på som den ska..
En känsla jag fick va att när jag drog i chokvajern så gick den bättre? kan det va så att det är choken som gör att den går illa,typ att den rört sig i gasaren efter lite vild körning? ?

//Makro
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad freddeboy

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #9 skrivet: 1 november 2008 kl. 21:55:25 »
Den fjädern har lite förenklat uppgiften att strypa mängden bränsle och luft som motorn suger i sig vid gasavslag. Den trycker alltså ner vakuumtrotteln och nålen som sitter monterad på den när undertrycket sjunker - alltså vid gasavslag.

Beträffande choken är det ju så att det är när du drar i vajern som förgasaren chokar. Går den bättre med choke (när den är varm alltså) är det sannolikt så att förgasaren inte är korrekt bestyckad eller inställd.
Yamaha Raptor YFM700R SE (Dresel) SÅLD
Suzuki LT-Z400 (Dresel) SÅLD
Yamaha YFM350RV        SÅLD
SMC 250                      SÅLD

Utloggad makroman27

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #10 skrivet: 1 november 2008 kl. 22:42:19 »
Då väntar jag tills helsytemet kommer på mån-tis förhoppningsvis ,så får jag bestycka om den då.
tack för tipset om foamfiltret också, får bli ett sånt.

Kör du med öppen burk och orginalfiltret?
LTZ -07
*DMC Afterburner helsystem

Utloggad freddeboy

SV: LTZ -går som skit....
« Svar #11 skrivet: 3 november 2008 kl. 07:48:37 »
Jag kör med öppen burk, men vet inte om det är orginalfiltret...det är ett runt foamfilter iaf.
Yamaha Raptor YFM700R SE (Dresel) SÅLD
Suzuki LT-Z400 (Dresel) SÅLD
Yamaha YFM350RV        SÅLD
SMC 250                      SÅLD

 


Online just nu.

191 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tirill, Crister, Rixpucko,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme