Våren börjar ju komma här i Skåne så det blev till att göra ögonstenen vårfin!
xlm-, de är HDR bilder du micklat ihop där va? tycker att vissa hdr bilder kan bli jävligt gryma, tex på fordon! villket program gör du de i?, försökte i PS men då kom de up en ruta där de stog att bilderna innehöl för information så fick änvända mig av photomatix istället! men sen änvänder jag vanlig kompaktkamera så blir inte lika kul att jobba med bilderna då heller:(
Citat från: TAZ skrivet 3 mars 2009 kl. 15:59:06xlm-, de är HDR bilder du micklat ihop där va? tycker att vissa hdr bilder kan bli jävligt gryma, tex på fordon! villket program gör du de i?, försökte i PS men då kom de up en ruta där de stog att bilderna innehöl för information så fick änvända mig av photomatix istället! men sen änvänder jag vanlig kompaktkamera så blir inte lika kul att jobba med bilderna då heller:(Ja det stämmer, det är HDR bilder, samtliga bilder är sammanfogade i Photomatrix, och jag använder mig utav en vanlig digitalkamera, en Casio.
nej men du behöver ta tre bilder med olika exponering, än med +2 exponering en med 0 och en med -2 man kan ta ännu fler om man vill oxå! och sedan så tar man aqntingen photomatix (ett program iprincip endast för att göra hdr bilder) eller photoshop och lägger ihop dessa 3 bilder till en HDR bild! detta innebär ju att kameran måste vara helt stilla eftersom att om den rörsig så kommer de se konstigt ut när bilderna "ligger på varandra". och att du helst ska ställa in kameran så att den inte komprimerar bilderna för att få med så mycket detaljer så möjligt. Helst skulle jag villja änvända PS för att då kan man göra mycker mer anndra saker med bilden än bara lägga ihop den till HDR, går göra endel grejer i photomatix oxå men inte lika mycket!när man har dessa olika exponeringar så får man med detaljerna i både dom mörka och ljusa detaljerna i bilden, detta ger en cool effekt, lite dataspels liknande tycker jag. Framföralt tycker jag att stora maskiner, förfallna hus, tegelväggar med klotter mm, kan se grymt coola ut medans naturbilder inte ser något vidare ut i hdr, (min åsikt)