Och om jag inte minns helt fel så förklarade han för dig att det är lite skillnad i pris på en bandsats och en uppsättning däck.
Vadå sommarkörning?Ibland så kan även jag köra hårt
1 gång! du sket väl ner dig o trodde att du skulle bli strypt på plats
2 problem. Har en Can-Am Outlander 500 2013 (G2). Denna står utomhus (under pressening och låst mm mm) vid vårt fritidshus i södra dalarna. Det kan ibland gå 2-3 veckor innan vi åker dit. När jag var där senast så var ett däck helt tomt och två däck hade tappat en del luft (dock ej tomma men hade inom ett par, tre veckor också varit tomma). Endast ett däck hade hållit tätt under tiden. Det är inte hållbart att man ska behöva pumpa däck 20-30 min varenda gång man kommer dit. Detta var problem nummer 1, dvs hur få tätt? Var läcker det? Mellan däck och fälg? Var brukar det läcka? Har 15 mil till ÅF, glöm att åka dit för fix (har inget släp).Originaldäcken, Carlisle någonting, verkar ju vara totalt värdelösa. Tog en tur nu ikväll på packat grus, lite snö och någon isfläck. Inget grepp alls! Min gamla kinesmaskin hade ju i alla fall grepp! Detta är problem nummer 2.Jag är med andra ord redo att byta däck (och ev fälg). De storlekar som skulle vara aktuella i sådana fall är 12" fälg med 26" (originalstorlek) eller 14" med 27" (inte större).Har den samlade expertisen på detta forum några tips på däck och storlekar som kan vara lämpligt? Jag vet att jag kommer få lika många svar som om jag skulle fråga vilken motorolja som är bäst... Men skulle i alla fall behöva något "riktmärke". För övrigt kan tilläggas att jag kör 80% grus, 10% asfalt och 10% skog. Används till att ploga med på vintern.
Ring och gnäll på din ÅF. SÄg att du har 15 mil. Carlisle är ju braom man pyser runt lite på grusväg och så. Det är sådant dom är gjorda för!Annars är ju bighorns ett däck som låter som det skulle passa dig. Sorligt nog såär det ett av de enda däcken jag rekommenderar men när folk förklarar vad dom ska användas till är valet givet!För ekonomins skull skulle jag haft kvar originaldäcken. Men ska man byta så är nog bighorns lämpligt. Bra i allt utom lera.