Hejsan! Jag har nyligt köpt en Suzuki King Quad 400 (Min första ATV) med 26x10x14" fram och 26x12x14" bak, som heter "Kenda Radial Bounty Hunter", och eftersom jag är riktig nybörjare så antar jag att däcken är bra nog, men vad kan man säga om dessa, är det "plast"-däck eller är det någorlunda bra fäste i dom? Jag har även originalhjulen, oanvända, hur pass bra är dom?Jag funderar om man ska köpa skruvdubb och dra in i originalhjulen och ha som vinterdäck, är det bra eller anus? Tackar för tips!! MvhMickeP.S. Intressant forum det här, mitt första inlägg.. :S ..men mycket att läsa!
Citat från: Gro0over skrivet 7 januari 2011 kl. 15:43:20Hejsan! Jag har nyligt köpt en Suzuki King Quad 400 (Min första ATV) med 26x10x14" fram och 26x12x14" bak, som heter "Kenda Radial Bounty Hunter", och eftersom jag är riktig nybörjare så antar jag att däcken är bra nog, men vad kan man säga om dessa, är det "plast"-däck eller är det någorlunda bra fäste i dom? Jag har även originalhjulen, oanvända, hur pass bra är dom?Jag funderar om man ska köpa skruvdubb och dra in i originalhjulen och ha som vinterdäck, är det bra eller anus? Tackar för tips!! MvhMickeP.S. Intressant forum det här, mitt första inlägg.. :S ..men mycket att läsa! Har haft såna på båda mina kq samt har kompisar som kör med dem, de är tyvärr känsliga om man kör i djupa traktorspår , det pressas in skräp emellan däck och fälg, varje gång vi kört har nån med de hjulen haft pyspunka, vet inte om det är fälgarna som har svårt att hålla tätt eller däcken.Svezon här på forumet kan berätta mer.
Okej, bra att veta!Det ska jag testa, ingen aning vad trycket är nu, tänkte på det tidigare faktiskt..Man har ju hört att lågt tryck är bra för greppet, nu vet jag vart jag ska börja.. ...0,3!Tack för tipset Hydro!!
Kör du med lågt däcktryck i skogen med dom hjulen så GARANTERAR jag att du kommer få punktering. Däcket släpper från fälgen. Vi är tre stycken häromkring som har samma hjul och alla har samma problem. Jag ska höra med däckverkstaden om de har nåt slags lim så man kan få däcket att fästa bättre mot fälgen, då jag tror att det är för dålig kant på fälgen som däcket ligger an mot.
Citat från: svezon skrivet 17 januari 2011 kl. 09:54:54Kör du med lågt däcktryck i skogen med dom hjulen så GARANTERAR jag att du kommer få punktering. Däcket släpper från fälgen. Vi är tre stycken häromkring som har samma hjul och alla har samma problem. Jag ska höra med däckverkstaden om de har nåt slags lim så man kan få däcket att fästa bättre mot fälgen, då jag tror att det är för dålig kant på fälgen som däcket ligger an mot.Å fan, då föll det bort att åka med lågt tryck! Det har man ju varit med om, att ha alu-hjul på bilar som inte hållt tätt, utan att ha några skador.. borde ju gå att täta med nåt klet mellan däck och fälg.. :SMan vill ju ogärna bli stående i långt ut i skogen med punka! Hmmm... ska nog inhandla en 12v-pump.. Tur att man frågade här i alla fall, nu vet man ju vad som kan hända i alla fall!
Citat från: Gro0over skrivet 17 januari 2011 kl. 14:53:35Citat från: svezon skrivet 17 januari 2011 kl. 09:54:54Kör du med lågt däcktryck i skogen med dom hjulen så GARANTERAR jag att du kommer få punktering. Däcket släpper från fälgen. Vi är tre stycken häromkring som har samma hjul och alla har samma problem. Jag ska höra med däckverkstaden om de har nåt slags lim så man kan få däcket att fästa bättre mot fälgen, då jag tror att det är för dålig kant på fälgen som däcket ligger an mot.Å fan, då föll det bort att åka med lågt tryck! Det har man ju varit med om, att ha alu-hjul på bilar som inte hållt tätt, utan att ha några skador.. borde ju gå att täta med nåt klet mellan däck och fälg.. :SMan vill ju ogärna bli stående i långt ut i skogen med punka! Hmmm... ska nog inhandla en 12v-pump.. Tur att man frågade här i alla fall, nu vet man ju vad som kan hända i alla fall! Jula har en billig start booster med en liten kopressor. Kompressorn drivs av boostern så du behöver inte koppla den till hjulingen heller sålänge du har laddning i boostern. Boostern är för klen för en bil men funkar nog utmärkt på hjulingen om du skulle få dåligt medström i batteriet också.