Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: riktigt märke  (läst 4618 gånger)

Utloggad maxorn

riktigt märke
« skrivet: 19 september 2008 kl. 00:16:31 »
när rickard delade ut en egen avd, för allroad tänkte jag så här hmm varför? klart det kan vara intressant
att kunna dela erfarenheter med andra allroad ägare, men samtidigt känns det lite överkurs risken är att det blir för smalt "märke" och dålig aktivitet som urvattnar forumet, lets face it, allroad är inte ens ett riktigt märke.
fabrikatet som står i mitt regbevis  är buyang och det är väl en fabrik i kina som tillverkar fyrhjulingar och andra fordon. som jag förstått det är allroad ett importnamn som används av atv sweden här och i polen.
ett annat ex är allroad 500 som även kallas cf moto som verkar vara dess rätta namn,allroad 300 challenger som min modell kallas är tydligen mer en linhai än nått annat.
om man ser den tidigare modellen av av allroad är den likadan som linhai. det finns säkert fler ex på fabrikat som borde som förut samlas under en gemensam flik tex odes med fler.
jag letar gärna info i andra trådar primärt i linhai som har verkar väldig död sista tiden.
detta är en av mina favorit sighter att surfa på.men det känns som den håller på att kallna. varför?
den har defenetivt blivit bättre och snabbare men på nått vis tappat stinget vet inte vart folk tagit vägen man saknar vissa profiler.
en sak som jag tror fått folk att att tappa förtroende för detta forum är ägarens rädsla för att tappa reklam intäkter, möjligt att den är befogad men är det det inte antalet klick som fyller börsen?
kanske det är bara jag som hamnat snett och och märkt någon skillnad på
forumet.







« Senast ändrad: 19 september 2008 kl. 06:37:37 av maxorn »

Utloggad Rickard Marklund

SV: riktigt märke
« Svar #1 skrivet: 19 september 2008 kl. 15:45:51 »
Jag gör gärna samlingsavdelningar för flera olika "märken" om jag vet att de är samma, eller i vart fall delar huvudkomponenterna, men för att kunna göra det behöver jag ha hjälp av de som vet vilka modeller som är syskon med varandra.
Håller med om att allt för smala tavlor kan bli oanvända, men å andra sidan kan det ju vara svårt att hitta infon man söker om inläggen om t.ex. Allroad hamnar i avdelningen för övriga fabrikat.

När det gäller huruvida detta forum kallnat eller ej så kan det finnas flera anledningar till detta, den mest uppenbara är väl att under tiden som ATVCenter fungerade dåligt som det gjorde så startades minst 4-5 nya forum, de som startade dessa hade/har förmodligen förhoppningen att de skulle/skall kunna locka till sig trafiken från detta forum.
Att de då satsar sin tid på dessa forum är inte konstigt.
Jag tycker inte att det är konstigt att det startades nya forum, och jag önskar dem lycka till med driften.
Med ovanstående klarlagt så tycker jag inte att det är så konstigt om de som startat nya forum hellre satsar på dem än att satsa tid på att skriva i detta forum, så vitt jag kunnat se så är de flesta av de som startat nya atvforum den typ av personer som tidigare var rätt aktiva här.
Huruvida det är bra eller ej för oss som gillar ATV att det startats flera nya forum som "slåss" om besökarna är upp till den enskilde att avgöra, jag ser det inte som något positivt, detta bortsett från mina egna ekonomsika intressen, utan jag anser att det riskerar splittra upp informationen på flera mindre sajter, vilket jag tycker är olyckligt.

Ett annat skäl kan vara den svenska avundsjukan, vissa tror väl att jag tjänar pengar på det här och anser att det är fel eller orättvist på något sätt, detta trots att det kommer att ta minst några år innan jag ens fått tillbaka det jag satsat (ekonomiskt), detta bortsett från den tid jag satsat och satsar för att få det hela att flyta på bra.

Då även jag tyckte att ATVCenter fungerade dåligt så köpte jag det istället för att starta ett eget nytt forum, det var ju rätt uppenbart att den tidigare ägaren inte hade tid att underhålla sajten, och jag hoppas och tror att många håller med mig om att det var bättre att Brattberg fick en summa pengar för allt arbete han lagt ned istället för att forumet bara skulle självdö då han inte hade tid att sköta om det, eller se till att det fungerade.

Citera
ägarens rädsla för att tappa reklam intäkter, möjligt att den är befogad men är det det inte antalet klick som fyller börsen

På viket sätt anser du att min rädsla att tappa reklamintäkter gett sig uttryck?
Jag försöker göra mesta möjliga för att tillmötesgå de önskemål som finns för forumet, och för den vanlige användaren anser jag inte att jag gjort några förändringar alls?

Men som sagt, jag är öppen och mottaglig för kritik och förklarar gärna anledningen till mitt sätt att bygga upp forum/regelverk i frågor som jag inte går med på att ändra, jag anser att jag på ett mycket tydligt sätt kan försvara det allra mesta av de ändringar jag gjort, och jag gör det gärna i de fall kritiken är specificerad så att den går att besvara.

Trafikstatistiken talar inte för att forumet håller på att kallna, det är fler och fler samtidigt inloggade, och om antalet nya medlemmar fortsätter att komma till i samma omfattning som hittills kommer forumet att ha nära på 50% fler medlemmar inom ett år än vad det hade när jag tog över.
Med tanke på att ATVCenter var ca 4 år gammalt så tycker jag att det är en positiv trend om man kan öka med 50% på ett år.

Näe, du är nog rätt ute angående att folk har börjat tröttna här. Jag har sett det på andra forum som gått från små roliga till stora "storebrorserdigforum", värdelöst.

När det gäller diskussionsforum så anser jag att storleken är av stor vikt, och det kräver rätt mycket arbete att driva ett stort forum, av denna anledning så tror jag att det är bäst om stora forum drivs kommersiellt, det säkerställer tillgänglighet, uppgraderingar och funktionalitet.
Dessutom är en kommersiell aktör rimligtvis mer intresserad av att tillgodose de önskemål som medlemmarna framför än en ideellt arbetande aktör.
I vart fall på lite sikt.
Jag har arbetat mycket ideellt och har sett allt för många exempel på att man inte kan eller bör lägga ett allt för stort ideellt ansvar på enstaka personer, det fungerar som regel inte i längden, och jag anser att forum är likadana, sker engagemanget ideellt så kommer det förr eller senare att sluta som det gjorde för Brattberg, att han tappar sugen, eller att hans intressen/livssituation blir annorlunda.

MVH

Rickard

ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Spiricom

SV: riktigt märke
« Svar #2 skrivet: 19 september 2008 kl. 16:27:23 »
Jag tycker att detta om att tjäna pengar hit och dit börjar bli tjatigt. Det är ju självklart att om vi skall ha ett fungerande forum som någon sköter om så måste det ju finnas intäkter för detta. Måste vi användare bry oss om att Rickard tjänar pengar på forumet så länge han sköter om det? Jag tycker inte det och hoppas att inte folk börjar fly härifrån. Detta är ju det klart bästa ATV forumet på nätet då det funnits länge och har många poster.
Personligen tycker inte jag att politik runt forumet är ett dugg intressant. Det är ju innehållet som skrivs runt fyrhjulingar som intresserar mig och det är endast därför jag är på detta forum.

Detta är iaf min åsikt! 
Can-Am Spyder RS
Can-Am Outlander 650XT SÅLD

Utloggad Rickard Marklund

SV: riktigt märke
« Svar #3 skrivet: 19 september 2008 kl. 16:42:17 »
Jag håller med, och att tjäna pengar är inte mitt primära syfte med att driva forumet, men jag kan förstå att många tror det, det lär dröja något år innan forumets medlemmar känner mig så väl att de har förtroende för mig som person.

Att mitt sätt att driva forumet lär göra att vissa söker sig till andra siter är nog rätt självklart, och det är inte mitt mål att försöka hålla alla kvar här, min förhoppning är att jag, om jag sköter forumet så bra som jag kan, kan locka till mig nya medlemmar i allt större omfattning.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad maxorn

SV: riktigt märke
« Svar #4 skrivet: 19 september 2008 kl. 18:03:41 »
Citera
På viket sätt anser du att min rädsla att tappa reklamintäkter gett sig uttryck?
ja det har ju varit lite tjafs om länkning och banners osv. som kan leda folk till andra forum eller sajter.
mao att detta skulle användas för att dra trafik från atvforum. det är möjligt att det är befogad oro.
det händer ju att man stöter på frågor och trådar som i bland leder bort från atvforum. jag tycker att detta gör atvforum ännu bättre.
allt detta var mest en fundering då jag tycker att ett bra forum borde kunna vara ännu bättre.
jag tänker inte överge denna plats då det är den bästa databasen för denna hobby.
jag tycker även att du gör ett bra jobb och är engagerad.

Utloggad Rickard Marklund

SV: riktigt märke
« Svar #5 skrivet: 19 september 2008 kl. 21:28:36 »
Jag förstår att de regeländringar jag gjort kan irritera en del, men om man reflekterar lite över förändringarna är de väldigt små, och gör att detta forum i mångt och mycket har samma regler som de flesta andra.
I många andra forum tillåts inte bilder alls i signaturen, ej heller animerade gifbilder, så jag anser att jag har lagt nivån på en bra kompromissnivå.

Bilder i signaturer har ett antal nackdelar:

Man måste scrolla mer för att läsa inläggen.
Trögar ned forumet
Genererar mer trafik/kräver större bandbredd = högre kostnader för mig
Gratis reklamplats

De uppgifter man ger i sin signatur kan kompletteras med en avatar, och en länk i profilen (jordgloben under avataren) vilket ger alla möjlighet att få en länk till sin egen sida eller sin favoritsida.

Vi människor är som regel känsliga för förändringar, så jag har full förståelse för att det känns ovant och kanske för en del som en inskränkning, men jag har gjort de förändringar jag gjort för att på sikt bygga upp ett forum som är seriöst och snabbt, och där man som besökare inte behöver störas av reklam i inläggen eller signaturerna.
De flesta besökarna irriteras av reklam även när den finns på därför avsedd plats, så jag har svårt att förstå varför speciellt många skulle ha något emot att jag minimerar möjligheten till reklam i signaturer.
Jag skulle kunna lägga reklam i inlägg eller mellan inlägg för att öka mina intäkter men gör inte det för att jag vet att det irriterar många användare, och på samma sätt tror jag att det irriterar rätt många när signaturerna används som reklamplats.
Detta alldeles oavsett om det "drabbar" mig med minskade reklamintäkter eller ej.

När det gäller länkning till andra siter så skriver jag än en gång att det är helt ok om länkningen görs av en vanlig medlem, men inte OK när länkningen  görs av den/de som driver andra ATVforum, dels för att den typen av konstlade inlägg sällan tillför detta forum speciellt mycket, och dels för att det bidrar till att sprida information/innehåll mellan flera olika siter på nätet, nåt som jag på fullaste allvar inte tror gynnar speciellt många.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Loyden

SV: riktigt märke
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2010 kl. 16:17:40 »
Det är en bra tanke med kommersiell finansiering, jag har varit med i forum som varit riktigt stora med ideella personer bakom och självklart funkade dom bra när eldsjälarna var med men när dom tappade intresset så försvinner forumen ex bazuki en 4x4 klubb som var stor, poff är ännu en sida som stannat.......

Nä det är bra att sikta framåt så har framtida atv-ägare ett forum att vända sig till med mycket kunskap etc.

Är själv väldigt nöjd med forumen här ()p

mvh Loyden
Goes 520

 


Online just nu.

169 gäster, 8 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, ca650xt, floran, Cln, lill_bringis, CFM, Mrlilje, jha,
Flest online idag: 194. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme