Ja du måste mappa.Jag hade inte riskerat min maskin genom att trimma utan att mappa iallafall+ att du inte kommer att få ut effekten som avgassytemet kan ge utan att mappa...Pga att maskinen inte har någon lambdasond så kan den inte justera sig själv. Ändrar du någonting, tex större insug, öppnare luftfilter, eller öppnare avgassystem så måste du alltså kompensera blandningsförhållandena för detta, annars kommer maskinen att få en för mager blandning och det i sin tur kan leda till stora motorhaverier.Jag tror iofs att det finns prylar att köpa i dag som löser detta bekymmret, men som vanligt så kostar det...Ang PC3 som väl anses som det bästa alternativet så är det plug&play,dvs inget lödande edl. Mappar att ladda ner på deras hemsida. Man kan ju även göra sina egna mappar om man vet vad man pysslar med. Det finns även folk här och på andra forum som gärna delar med sig av sina egenkomponerade mappar. Bäst blir det ju så klart om allt blir inställt i en dynojetbänk/rullande landsväg.Installationsanvisning hittar du här...http://www.powercommander.com/downloads/416/install/411/eng416-411.pdfmappar och en massa annan info hittar du här...http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_all_downloads.aspx?mk=15&mdl=120&yr=2007Handlar du din din pc3 här så får du den mappad och klar efter de prylar du har monterat om du vill...http://www.fuelmotousa.com/För övrigt så fungerar forumets sökfunktion nuförtiden och du kan säkert få fler detaljerade svar om du söker skulle du gå bet på att hitta informationen du söker så kan jag nästan garantera att du hittar den här...http://www.raptorforum.com/Ang hk så är det ca 48 i en orginal R700, hur mycket det blir när du trimmar beror ju helt på vad du gör. Skulle gissa på att du kan plocka ut 70-75 hk, men som sagt smakar det så kostar det....Strypningar finns det väl inga om det inte är en dresel eller liknande du pratar om? Iså fall så har en sån ca 20hk...
Japp då har du ca 48hk. Ang 660 så gäller detsamma för en strypt maskin, för det ingår i reglerna för vägregistreringen att maskinen inte får ha mer än 15kw ( http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_Fyrhjuling_utgava%207.pdf ) Detta gäller alla fyrhjulingar som är vägreggade. Ostrypt är jag lite osäker på men har för mig att det ligger på ca 40hk.ang var du kan bänkköra så kan du väl slå en signal till http://www.motospeed.se/, dom är åf för dynojet/powerkommader i svergie och kan säkert svara på den frågan(ligger ju i västerås oxå så då kanske deras verkstad passar dig bra?)
kör med Dual barker system på min, har även PC3 box och det är helt idiotsäkert att montera dit PC3 boxen, bara sätta i 4 kontakter under tanken... Systemet jag har ger 10hk som mest vid något visst varvtal.Finns hur mycket mappningar som helst till Raptor 700. som mitt "kit" hur lätt som helst. laddade programmet med en laptop på 2 minuter så var det i hjulingen. dock är ju inte alla motorer identiska men denna "styrnings" mappning räcker fint, dock bör ju alla maskiner egentligen mappas i bänk individuellt. jag har portat min topp osv nu, ska borra trotteln bara sen blir det i bänk med den
mjo min motor är klenast i trotteln nu. jag har fixat toppen, tändningsbox etc etc.dock får nog borrning av trottel vänta lite, lär ju få räkna med 1 månads driftstopp och jag har nyss haft en månad så är inte så sugen nu direkt. Jag funderade på vad en trottel kunde kosta att köpa och sen borra den så jag slipper vänta. så kunde jag sälja en borrad sen här i sverige... och nej det finns bara EN i världen som borrar raptor trottlar och det är i USA. Alla som kör med borrade trottlar där säger att bara han som gör de.det FINNS färdiga större trottlar finns även med 2 spridare på dom också. men minimum pris för bara spridarn ligger på runt 900$ och det tycker då jag är jävligt häftigt för runt 2-3hk
Citat från: Narmasil skrivet 27 augusti 2008 kl. 22:35:57men dom rekommenderade AB finmekaniska i uppsala, ringde han, grymt trevlig, bokade tid för mappning den 9/9 , han hade ingen tidigare tid, så det får bli då, då hinner man då på grejerna också.. tel nummer till dom 018- 31 44 92 om nån mer vill bromsa =) återkommer med effektnuffror...MVH//Marcus