tack för infonäven om man får betalla moms på grejorna blir det billigare än om man ska låta en handlare här i sverige ta hem prylarna, de skulle lite över det tredubbla pluss frakt och moms......
Citat från: "AfrikaATV"tack för infonäven om man får betalla moms på grejorna blir det billigare än om man ska låta en handlare här i sverige ta hem prylarna, de skulle lite över det tredubbla pluss frakt och moms......Låt säga att du köper prylar för 1000 USD. När de nått gränsen så kostar de 25% moms. I detta fall är det 250 USD. När det är momsat så ska det tullas, 0.5% vilket är 62.50 USD utav 1250 USD, slutsumma är 1310 USD.Räknar man dollarn i nio kronor, så blir slutsumman 11790:- SEK, varav varorna ursprungligen kostat 9000:-. Sedan tillkommer frakten från USA vilket är rena rama skämtet. Jag har tagit hem flertalet bil och Mc delar från USA, och jag blir lika förvånad varje gång en kofångare eller fälg kostar flera tusen svenska kronor i frakt, enbart frakt. Så man ska inte låta sej luras så lätt. Det finns sätt att kringå momsen, men det innebär stora risker för varan i sej självt och för kunden som ska ta emot varan. Jag säger att det är värt att lägga lite extra pengar och köpa delarna i Sverige, istället för att riskera att bli av med både grejer och pengar för att man vill snåla på momsen tex. Så länge det är inom rimliga pris-gränser. Men ofta kan det löna sej att ta hem delar själv om man är ett gäng som kan få hem en kartong som är fylld till bredden med prylar som är försäkrat under frakten. =)
Hurtig: Lurad? Knappast. Jag har tagit hem så pass mycket grejer från alla jordens hörn och kanter så jag vet vad det kostar. Får ALLTID mina grejer skickat med UPS när jag beställer i staterna, vilket är den Amerikanska motsvarigheten till svenska Posten. Visst lönar det sej, annars hade vi väl inte gjort det, eller hur? Men det lönar sej inte alla gånger, och jag sa specifikt att det definitivt inte lönar sej om man snålar på momsen, eftersom det kan sluta med att varorna inte dyker upp.
Citat från: "Mr2t"Hurtig: Lurad? Knappast. Jag har tagit hem så pass mycket grejer från alla jordens hörn och kanter så jag vet vad det kostar. Får ALLTID mina grejer skickat med UPS när jag beställer i staterna, vilket är den Amerikanska motsvarigheten till svenska Posten. Visst lönar det sej, annars hade vi väl inte gjort det, eller hur? Men det lönar sej inte alla gånger, och jag sa specifikt att det definitivt inte lönar sej om man snålar på momsen, eftersom det kan sluta med att varorna inte dyker upp.Du kanske ska ta och kolla upp olika frakt alternativ nästa gång. Jag bad dom jag beställde av att kolla upp bästa och billigaste alternativet och som sagt blev det billigt och fick grejerna på en vecka.Det är klart att det lönar sig när det är över halva priset "over there", och jag tycker att man ska försöka att kapa momsen. Lyckas man att kapa bort en del av/hela momsen så är det ännu bättre. Varför ska man räkna på 9 kr för en dollar när den står i 7,94kr. Märkligt... Och man behöver inte vara ett gäng för att ta hem grejer billigare.Som QL säger. var jättenoga med att beställa "RÄTT GREJER"