Jag undrar en sak, är det lagligt att köra på sjöisar i Sverige? Det skulle vara jäkligt skoj och mycket närmare till vissa ställen att ta sjövägen i vinter
Citat från: LilltrollJag undrar en sak, är det lagligt att köra på sjöisar i Sverige? Det skulle vara jäkligt skoj och mycket närmare till vissa ställen att ta sjövägen i vinter Det är inte förbjudet att framföra fordon på fruset vatten men om du ska göra en permanent väg över en sjö eller havs is så krävs tillstånd från länstyrelsen och då är det trafik regler som gäller....Men isarna är inte som dom var förr... Ta det försigtigt
Citat från: MacGyver skrivet 7 augusti 2008 kl. 09:39:41Citat från: LilltrollJag undrar en sak, är det lagligt att köra på sjöisar i Sverige? Det skulle vara jäkligt skoj och mycket närmare till vissa ställen att ta sjövägen i vinter Det är inte förbjudet att framföra fordon på fruset vatten men om du ska göra en permanent väg över en sjö eller havs is så krävs tillstånd från länstyrelsen och då är det trafik regler som gäller....Men isarna är inte som dom var förr... Ta det försigtigtTack för svaret, funderade på om sjöar gick under någon slags terräng-lag. Kommer nog inte åka förens jag läsar att isen nått en viss tjocklek. Skräck att gå igenom isen. (eller så kör jag med dykdräkt och flytväst )
Tänk på att om man går igenom isen så täcker inte försäkringen det.Egen risk som det så fint heter. Men håller med grymt roligt å köra på isen...