ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: turbo?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: turbo?  (läst 4838 gånger)

Utloggad sea

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
    • Visa profil
sea
turbo?
« skrivet: 28 november 2005 kl. 07:25:10 »
tack! var hittar man en turbo? det lät som ett hett alternativ.
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier baja 650 ds

Utloggad sunfire

  • SKARA
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2385
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • HMF helsystem till salu, skicka pm.
    • Visa profil
sunfire
turbo?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2005 kl. 09:21:02 »
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1543
Anmäl till moderator   Loggat
...men jag kan ha fel...


Utloggad sea

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
    • Visa profil
sea
turbo
« Svar #2 skrivet: 28 november 2005 kl. 09:30:58 »
tack för tipset men jag har nog ingen lust att lägga 40lax  även om det vore värt varje krona...............
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier baja 650 ds

Utloggad kenta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
    • Visa profil
kenta
turbo?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2005 kl. 10:05:06 »
Det finns en svensk firma som håller på o ta fram turbo till ATV:s
WWW.MC-XPRESS.COM    priser=vet ej
Anmäl till moderator   Loggat
AWASAKI 750 Brute Force -06,Silver Ltd Edit,Gatreg,Gatdäck på ITP,Trg på Orig,Wileyco Helsystem,
,ITP Mud Lite XL trgdäck,Spacers.Winch, 5 x-ljus fram, 1 backljus.Dubbade originaldäck.

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Re: turbo
« Svar #4 skrivet: 28 november 2005 kl. 10:20:44 »
Citat från: "sea"
tack för tipset men jag har nog ingen lust att lägga 40lax  även om det vore värt varje krona...............


Jag har allvarligt talat svårt att tro att du kommer att komma mycket under den summan, även om du gör allting själv.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad perhaven

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
    • Visa profil
perhaven
turbo?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2005 kl. 14:37:12 »
jag skulle byggt själv.. Tror att ett aggregat från en smart (den pyttelilla bilen från mercedes) skulle vara lagom. + en extern wastegate.. vet ej beteckningen på aggregatet men det är litet som en kanelbulle.. bett någon fräsa ut en avgasfläns i stål till turbon och svetsat i ett grovt fint avgasrör. Plockat oljetryck till turbon via motorns oljetrycksvakt med hjälp av en banjobult och dragit ner en retur på lämpligt ställe.. En nerkapad intercooler från saab 900 eller kanske en intercooler från nån modern tdi-bil, dom brukar vara rätt små. Fixa några rostfria rör och lite silikon-slang så är nog saken biff på ett par helger i verkstan.   Svåra blir nog bara att få till en förgasare som gillar laddtryck.
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki KingQuad is the shit!!! Gamla maskiner: Yamaha Raptor 660, Yamaha kodiak 400

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
turbo?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005 kl. 17:22:28 »
Jag saxar min egna text från Svensk QuadRacing. Kan vara nyttig information för andra som går i samma tankar.=)

"Nä, jag vet inte varför det inte skulle gå, men jag tänker direkt på aggregatet. Om man ska ha minimalt lagg med maximal spool-up så brukar man använda små aggregat. Dom allra minsta aggregaten är alltid lättrycksaggregat och orkar sällan hålla ett bars laddtryck under konstant last. Jag antar dessutom att du kommer att köra utan laddluftkylare, vilket i sin tur gör att insugstemperaturen blir hög, och som du säker vet så tar varmluft större plats än kallluft, och för att kompensera detta så måste man höja laddtrycket för att få in samma mängd luft, och då är man tillbaka på problem nummer ett, storleken på turbon och spool-up'en.

Jag tänker även på att det bara är en cylinder som får arbeta, alltså får man laddtrycket i vågform eftersom avgastrycket kommer i takt med att avgasventilerna öppnar. Hade det varit två eller fler cylindrar så hade man haft ett jämt flöde på avgaserna, men med en cylinder så borde laddtrycket bli stötigt? Blir det stötigt så måste man ha en tillräckligt snabb wastegate och snabba wastegate'ar är små, precis som dom är på ett litet aggregat, men dom orkar väl inte att hålla stängt för ett bars laddtryck när dom är så små som på en lättrycksturbo?

Kompressionen får även ändras väsentligt om det ska hålla med ett bars laddtryck, och ändras det så pass mycket så att det blir bra med överladdning, så blir det fel på andra hållet, det vill säga att hojen blir trött och orkeslös innan den byggt upp laddtryck. En sak till, med oljan och vattnet. Aggregatet kyls och smörjs med hjälp av vatten och olja, när aggregatet arbetar på ett bars laddtryck så blir det glödhett och snöbollseffekten är igång, det genererar att motoroljan blir otroligt varm, och vattnet ännu varmare och borde därför koka om du inte byter ut vattenkylaren mot ett stOrt dito (det går ju inga stora mängder vatten i en atv) och/eller monterar minst en 19 raders oljekylare.Detta är mina högst egna tankar och teorier eftersom jag aldrig har konverterat en encylidrig motor, jag skulle däremot vilja prova det nån gång =) Berätta gärna med ingående hur du gör, kan vara kul att veta och bli rättad"
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Elin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1187
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Elin
turbo?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005 kl. 18:58:29 »
Citat från: "kenta"
Det finns en svensk firma som håller på o ta fram turbo till ATV:s
WWW.MC-XPRESS.COM    priser=vet ej


Där inne i garaget har man varit och drägglat några gånger ;)!
Ligger inte långt från mig :)...
Anmäl till moderator   Loggat
~*Yamaha Raptor 350 -07*~

Utloggad perhaven

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
    • Visa profil
perhaven
turbo?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005 kl. 19:30:00 »
tror ju inte man behöver mata i ett bar precis utan det skulle nog räcka gott med max 0,5 bar. Angående kompressionen  så kan man ju svarva ner kolven, gröpa ur /bearbeta toppen eller be någon göra en tjockare toppackning..  När man har gjort iordning allt och så är det ju bara att skruva upp trycket till man märker att motorn spikar. Om möjligt; i med mer bränsle i motorn, om inte; justera ner wastegaten aningen.

Som mr 2 takt skrev så kan den ju vara en ide med fetare kylare, främst olje kylaren..

har själv aldrig märkt nån överdriven temperatur ökning när det har turbokonverterats.. (på bilar alltså)

Man bör nog kolla upp innan man börjar med om prylarna kommer hålla, dvs staken, kolv, lager etc..
Men prövar man inget vinner man inget!
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki KingQuad is the shit!!! Gamla maskiner: Yamaha Raptor 660, Yamaha kodiak 400

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
turbo?
« Svar #9 skrivet: 28 november 2005 kl. 20:04:46 »
Citat från: "perhaven"
tror ju inte man behöver mata i ett bar precis utan det skulle nog räcka gott med max 0,5 bar. Angående kompressionen  så kan man ju svarva ner kolven, gröpa ur /bearbeta toppen eller be någon göra en tjockare toppackning..  När man har gjort iordning allt och så är det ju bara att skruva upp trycket till man märker att motorn spikar. Om möjligt; i med mer bränsle i motorn, om inte; justera ner wastegaten aningen.

Som mr 2 takt skrev så kan den ju vara en ide med fetare kylare, främst olje kylaren..

har själv aldrig märkt nån överdriven temperatur ökning när det har turbokonverterats.. (på bilar alltså)

Man bör nog kolla upp innan man börjar med om prylarna kommer hålla, dvs staken, kolv, lager etc..
Men prövar man inget vinner man inget!


Bilar är en helt annan femma, mitt nick står bla för Toyota Mr2 Turbo =)
Mitt tips till dej är att köpa en bredbandslambda, så att du kan hålla stenkoll på bränsleluftblandningen. Runt lambda 8-9 vid full-last är väldigt safe.

Att svarva ner kolven är nog det sämsta du kan göra, på så vis så försvagar du ju en redan svag kolv, eftersom den inte är tillverkad för att klara överladdning. En tjockare topp-packning är nog din melodi isåfall. Det är bättre att skjuta en packning är att behöva riva en hel motor på grund av en rasad kolv, inte sant!? Montera laddtrycksmätare.

En spikning är inte alltid hörbar för det mänskliga örat, speciellt inte om det är på ett fordon där man är öppen för fartvinden vilket tar bort mycket av motorljudet och ersätts med vindbrus. Montera knacksensor om det går.

Värmeutvecklingen från en turbo är abnormalt stor. Dvs, är din turbo luft eller vattenkyld så får aggregatet oljan/vattnet att nå höga temperaturer, om det inte monteras oljekylare och en större vattenkylare (om aggregatet e vattenkylt) så kommer motorn garanterat att bli för varm. Montera vattentemperaturs mätare

Kolla gäna ochså vad du har för oljetryck i maskinen från början och ta reda på vad aggregatet kräven för oljetryck för att smörja/kyla som det ska, och om oljepumpen verkligen orkar att pumpa oljan genom turbon. Montera oljetrycksmätare.

Det blir ofta ganska så dyrt i längden, och man brukar försvara sej med att det var en lärorik grej att göra, fast att man är uppe i samma pengar som ett bolt-on kit. Det man aldrig räknar med är alla små omkostnader som gör att budgeten skjuter iväg, så som stålomspunna söangar, rörbitar, klämmor, mätare, nipplar, kontakter, slangar etc. Endå fortsätter man att göra det <=) Jag får önska dej lycka till om du skrider till verket, hör gärna av dej om jag kan hjälpa dej med något på vägen.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Borggren

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 263
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Borggren
turbo?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2005 kl. 12:15:18 »
Citat från: "perhaven"
jag skulle byggt själv.. Tror att ett aggregat från en smart (den pyttelilla bilen från mercedes) skulle vara lagom. + en extern wastegate.. vet ej beteckningen på aggregatet men det är litet som en kanelbulle.. bett någon fräsa ut en avgasfläns i stål till turbon och svetsat i ett grovt fint avgasrör. Plockat oljetryck till turbon via motorns oljetrycksvakt med hjälp av en banjobult och dragit ner en retur på lämpligt ställe.. En nerkapad intercooler från saab 900 eller kanske en intercooler från nån modern tdi-bil, dom brukar vara rätt små. Fixa några rostfria rör och lite silikon-slang så är nog saken biff på ett par helger i verkstan.   Svåra blir nog bara att få till en förgasare som gillar laddtryck.


Hej, skicka iväg fuggen till mc-xpress, så fixar ha säkert den för en billig peng, de är grymt bra att ha att göra med.
Då jag åkte plastraket med "stressfläkt" så åkte jag med dubbla topplockspackningar och det funkade fint, dock var det tvungen att vara orginalpackningar då inget annat höll, laddade 0,75bar

Så det e bara bygga på men låt oss få veta hur det går med bilder osv, kul med lita folk som vågar...
Anmäl till moderator   Loggat
ST med KTM 612cc och 450cc motor....
Söker extra KTM 450 motor....

fd.Yamaha 450, Supermoto utrustad

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: turbo?
 


Online just nu.

734 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 770. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info