Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hur tar man sig ur ett surhål?  (läst 9213 gånger)

Utloggad Snoddas81

Hur tar man sig ur ett surhål?
« skrivet: 21 maj 2008 kl. 08:30:38 »
Jag va dum nog att ge mig ut en kort sväng själv igår.
Åkte på okänd mark desutom.

Hittade en skoterled som gick efter en kraftledningsgata, det va spår efter cross/enduro hoj där innan,
 så jag tänkte att de inte va nån fara.

Jag puttrade ner och kröp sakta fram för att inte riskera nått.
Gick väl bra 150 meter ungefär sen bara försvann framvagnen ner i dy.
Och där satt jag, och maskinen sjönk.

Inte ett träd i närheten så vinchen va utesluten. Klev av och provade marken framför. Va kanske 10cm lös myr ovanpå vattnet som gungade rätt ordentligt när man gick på de, så framåt va inte heller nån bra ide. Och bakåt kom jag inte alls.

Hade inget rep eller dylikt med mig, bara en kort vajer och ett spännband.

Provade att köra ner en påle i backen bakom maskin och började vincha men pålen bara följde med.

Det hela slutade med att jag fick ringa dit assistans med långa spännband som vi satte i ett träd som stod 40meter till höger. Sen kom jag loss.

Hur hade ni gjort i samma situation.
Om jag hade varit lite längre ifrån civilisationen så hade jag kanske inte fått tillgång till hjälp.
Can am Outlander 400XT -06 Såld

Utloggad Lillhajen

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2008 kl. 09:19:33 »
Antagligen gör du en annan bedömmning av samma situation nästa gång :-).

Allvarligt talat så gäller det att tänka efter före, speciellt när man kör ensam. Om nu du har vinch fram så är väl 10-12 meter ett bra maxavstånd till fast träd eller dyligt så du kan vincha upp maskinen, detta gäller så klart vid körning på mark där framkommligheten är en öppen historia.

Kan vara bra att ha med en extra vajer på runt 15 m för situationer som du nämde.

Annars tar du med en kompis nästa gång så man har någon att garva med  :D

//L
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Nesse

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2008 kl. 09:32:31 »
Bygg dej ett jordankare och ta med spännband..med 2st spännare
eller köp ett men dom är så stora bara
Fanns visst mindre oxå på biltema art.nr 25-1004
Nesse
Eller sätter du på någon sån där billg vinch  för några hundralappar om du inte har någon bak
Kawasaki kvf650 prairie  -03

KENDA
COOPER TIERS

Msn
nesse66@hotmail.com

Utloggad Hubbe

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2008 kl. 09:39:39 »
Åker aldrig solo i skogen, man vet aldrig vad som kan hända. Folk dör ju ibland när de fastnat under maskinen efter en vurpa.
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Snoddas81

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2008 kl. 10:20:49 »
Jag "skulle bara" åka och skita ner den lite innan jag tvättade den :roll:

Brukar inte åka ensam, men nu skulle jag inte ut på äventyr igentligen.

Tyckte det såg bra ut och jag körde som sagt väldigt sakta.

Skall inföskaffa mig en längre vajer att ha med.
Man vet ju aldrig när man råkar ut för nått liknande.
Även om man inte är ensam så kan de va bra med längre vajer.
Can am Outlander 400XT -06 Såld

Utloggad Jalla

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2008 kl. 10:21:01 »
Citat från: "Hubbe"
Åker aldrig solo i skogen, man vet aldrig vad som kan hända. Folk dör ju ibland när de fastnat under maskinen efter en vurpa.


Känns som regel nr1! Åk aldrig ensam!
Räcker nog med det för att lösa de flesta problem som skulle dyka upp!
Kanske någon har en lista på vad man skall ha med sig på turer i skogen!
Mobil, gps, komunikationsradio (ifall man ej får signal på sin mobil)
Hade varit bra med en checklista vad man bör ha med sig ut.
Kymco MXU 500 Black Widow
Inhandlad hos MMB ATV

Utloggad Hubbe

Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2008 kl. 15:52:07 »
checklista:
*Rejält med soppa
*Polare med 4wd och winch.
*Flaska vatten att dricka, det är tungt och varmt att baxa hojar ur lera...

Klart!
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad tompeng2

SV: Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #7 skrivet: 19 april 2011 kl. 22:56:48 »
Visst är det bra att inte vara ensam, men det är massor med allehanda folk ute i skogen ensam.
Så bara det faktum att vara ensam ska inte hålla en borta från skogen.
Men du gjorde ett stort misstag som inte hade många meter lina/bogserband med dig.
Har man winsch så gäller det att ha med sig många meter spännband eller liknande
så att man kan få tag i nått att koppla winschen i.
Är marken tveksam och det inte finns nått att koppla winschen i, åk inte dit.
Ingen winsch?  Åk inte ut ensam i eländig terräng.
För att dra bakåt kan ett spännband användas som spel/winsch.
Ett spännband ger ju ett väldigt kort drag, med två spännband parallellt
kan man dra en bit med det ena och släppa det andra för omtag.
Är det helt hopplöst så kan en såg vara räddningen.
Såga ner ett träd i lämplig storlek och använd stammen som hävstång och tippa upp
maskinen ur hålet.
För att winscha maskinen vertikalt, ta 3 st lämpliga trädstammar och bygg en tripod
ovanför/framför eller runt maskinen. Koppla winsch vajern uppe  i toppen av tripoden.
Detta har räddat mig en gång ur ett djupt hål.
Framförallt gäller det att inte få slut på ide'er.
Se det som en utmaning att få upp maskinen även om det kommer att ta tid.
Ringa assistans är ett nederlag, men ibland får man ta det även om det svider.  ;)


Utloggad Oskar P

SV: Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #8 skrivet: 19 april 2011 kl. 23:48:52 »
ingen fara att åka ut ensam, det gör jag ofta, i mörker dessutom, och kör fast gör jag det med, och då får man som tidigare skrev använda fantasin att hitta olika lösningar, det kan dock ta en stund ibland..
ett ankare fungerar bra som fästpunkt för vajern på en myr.
5 meters stroppar har jag också med mig samt en 10meters bogserlina, så jag kan totalt få 35 meter "aktionsradie" på wincharna
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Narmasil™

SV: Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #9 skrivet: 20 april 2011 kl. 00:13:59 »
Beror ju lite på hur man ser det, ibland ska det så förbannat lite till för att olyckan ska vara framme, visst låter det mesigt innan man varit ute för något allvarligt. Själv visste jag att man inte borde åka själv men gjorde det i alla fall, visserligen körde jag ganska hårt men med tanke på att man inte var så väldans långt ifrån döden så tänker man på ett helt annorlunda sätt nu.

En kompis till en kompis körde ihjäl sig med motorcykel när han skulle parkera den, fastnade med byxbenet i fotpinnen och välte utan att kunna ta emot sig, bröt nacken mot trottoarkanten  :-\

Ska ju ganska mycket till men man bör tänka till både 1 och 2 gånger när man kör själv, tycker ju inte man ska sluta köra själv men man ska tamejfan tänka igenom det man gör flera gånger om utan att stressa
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad anersimyra

SV: Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #10 skrivet: 20 april 2011 kl. 10:45:32 »
Jag har en syntetlina som jag tyvärr inte minns vad den heter,den är helt rund i formen och säljs i längder om 20 meter på Hornbach.Till detta har jag köpt en liten spänngroda,ett fästdon som nyper åt hårdare runt linan ju hårdare man drar.Går suveränt snabbt att arbeta med.Tänk på att en spänngroda inte fungerar på billiga nylonlinor etc,antingen vire eller en helt rund och dyr syntet (8mm) ()p

Utloggad Coolgate

SV: Hur tar man sig ur ett surhål?
« Svar #11 skrivet: 4 november 2012 kl. 11:24:31 »
Lite roligt att man inte är ensam om att ta vatten över huvudet när man är själv :). Jag brukar aldrig åka i myrar å sumphål själv lr utan radio.... Men är nu nyss hemkommen från ett exakt likadan händelse som detta! Dock hade ja ngt att wincha i långt bort o sump upp till knävecken! Så fort man rörde gasen så sjunk maskin som ett mynt mot botten  :banghead:  :tickedoff ... Bara ge sej ut i skiten me lågskor, dock gortex... Men va hjälpte det!!

Har iallafall lärt mig en läxa... Se till att aldrig åk själv om man ska ut å bösa i leran!

Tack för mej leverpastej  :D
Suzuki KingQuad 700 -07
27" mudlight sulor
Warn Winsh
Warn Stor jävla plog
4-Zone hand/tumvärme
BigGun dämpare
Copperhead chip

 


Online just nu.

68 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ZebuZa
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme