Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bromsfördelning och vända på framhjulen?  (läst 3565 gånger)

Utloggad Seglaren

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« skrivet: 9 maj 2008 kl. 09:44:09 »
Hur är den normala "broms-setupen"? Har nyss köpt en Barossa 250 och fotbromsen tar på alla hjul. Handbroms/parkeringsbroms? tar på bakhkjulen.

Är det en normal inställning. Är det aldrig som på en MC, handbroms= fram, fotbroms = bak?

Fördelar/nackdelar med olika alternativ?

Sen apropå framhjul, vända på dessa för bredare språvidd. Är det endast till fördel, ändrar man inte på styrgeometrin och det blir konstigt och svårare att svänga eller andra fenomen man inte vill ha?

(Kanske har det skrivits om detta förr, men jag får inte sökfunktionen att fungera...)
Polaris Sawtooth 200 Q -07
Loncin 70 -09

Utloggad sunfire

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #1 skrivet: 9 maj 2008 kl. 10:10:21 »
Att fotbromsen tar på alla fyra är ett krav för att få den gatreggad/godkännd.
...men jag kan ha fel...


Utloggad Narmasil™

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #2 skrivet: 9 maj 2008 kl. 11:25:13 »
precis som han sa, du måste ha fyrhjulsbroms för att få ha den laglig, jag hade det på min men plockade bort det för det är ju fan livsfarligt tycker jag.

Sen att vända fälgarna blir väl ungefär som spacers?, du flyttar ju ut hjulet men själva styrningen sitter på samma ställen så hjulet moonar ju ut lite, har inga som helst problem att svänga osv och jag kör rätt hårt in mellan varven
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Jocke72

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #3 skrivet: 9 maj 2008 kl. 11:57:26 »
Jo, att vända på fälgarna och eller spacers ändrar styrgeometrin till det sämre.

Om du kommer lida av det är en annan femma.


/J

Utloggad Seglaren

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #4 skrivet: 9 maj 2008 kl. 23:11:18 »
Ok, tackar för svar. Kepigt med 4-hjulsbroms8O

Apropå styrgeometri. Hur spårkänslig/överstyrd ska en 4-hjuling egentligen vara.

Mitt första intryck är lite - uhaaa, här gäller det att ha koll på styret om man inte vill landa bland tussilagon i diket. Dvs, rätt instabilt och det drar en åt ena en åt andra hållet rätt hårt.

Är förstås svårt att förmedla hur det känns, men jag vet ju hur en illa inställd framvagn på en bil kan kännas och det här är ungefär så. Kan det vara i sin ordning, kanske en vanesak och så det är på 4-hjulingar?

Märks förstås mest på asfalt, gärna lite ojämna där vägbanan lutar lite hit och dit... då blir det ju mycket tydligt.
Polaris Sawtooth 200 Q -07
Loncin 70 -09

Utloggad Narmasil™

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #5 skrivet: 9 maj 2008 kl. 23:39:27 »
har rätt dåliga vägar runt där jag bor, så länge det är rakt kan jag blåsa i 90 km/h och köra med en hand rätt bekvämt, lite trögt går det när man ska svänga vänster men det går allt.

Den vill ju rycka lite hit å dit ibland om det är lite kulor å skit i vägen men går ändå rakt fram så säga :)  svårt å beskriva
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Jocke72

Bromsfördelning och vända på framhjulen?
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2008 kl. 20:17:56 »
De är spårkänsliga.

Men det går att få de ganska hyggliga, men det blir aldrig som en tvåhjuling eller bil.


Några saker man kan prova är:

- Kolla så du har rätt lufttryck runt om.
- Kolla framvagnen. Många märken har skumma inställningar från fabrik. Kolla framförallt Toe.
- Kan hjälpa att byta däck och eller mönster. Olika däck är olika spårkänsliga.


Byter du till bättre grepp, eller justerar framvagnen så du får mer däck i asfalten, är risken hög att den blir mer spårkänslig. Alltså kan ett tips även vara att öka på Camber då du med mer Camber har mindre gummi i asfalten.

Det får naturligtvis andra följder.



/J

 


Online just nu.

162 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, monster, Hasse H, PeterDer, skogsvarelse,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme