ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Tjuvström...?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Tjuvström...?  (läst 11018 gånger)

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
Tjuvström...?
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2008 kl. 18:41:17 »
Citat från: "matsb"
Har precis samma problem på min 07:a att batteriet laddas ur. Tänkte att det är väl Kina kvalitet på batteriet så jag bytte till ett nytt varta batteri för två veckor sedan. Efter ett par dagar i kall väderlek gick det inte att starta maskinen. Funderar om det är vinchen som är problemet även fast den bara går med täningen igång. Det är jävligt irriterande iallafall.


Har för mig att det är kopplingschema i reservdels boken man får med maskinen (ibland skickar inte säljaren med den boken). Där bör man ju kunna se om det sitter någon diod från generator eller inte, troligtvis sitter det ihop med laddningsrelät. Har du inte kopplat några andra prylar än vinch till fyrhjulingen så borde det sannolikt vara laddningsrelät som är paj. Min maskin kan stå i veckor kallt utan att det är några problem att starta och även jag har vinchen direkt kopplad till batteriet.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Skier

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Skier
Tjuvström...?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2008 kl. 09:16:42 »
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 "Monster-Jam" -05

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
Tjuvström...?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2008 kl. 11:35:25 »
Citat från: "Skier"
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.


Som det påpekats så är kina batterierna rätt kassa oavsett vad man köper för hoj. Hade ingen laddning när jag fick min maskin ny och då byttes både laddningsregulator och batteri. Har du en modell med analoga hastighetsmätaren så har du en laddningslampa på fyrhjulingen för att övervaka laddningen, dom med digital mätare har det inte i alla fall inte Challenger maskinen.

Kör du med parkeringslyse på bara så bör laddningslampan vara släkt hela tiden. Har du allt lyse på så lyser den lite på tomgång men bör vara släkt när du kör utom just när fläktarna är igång. En lurig sak att tänka på, har du nyladdat batteri och laddningslampan är släckt men börjar att lysa konstant efter en 15-20 min (allt lyse på) så är laddningsrelät paj. Detta hände mig, verkar som om laddningslampan går på spänningen i batteriet och inte på vad generatorn levererar.

Även om laddningsregulatorn fungerar så kan ju dioden (vart den nu sitter på en Linhai) vara dålig och då går strömmen tillbaks till generatorn när maskinen är avstängd precis som på en bil.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Skier

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Skier
Tjuvström...?
« Svar #15 skrivet: 25 mars 2008 kl. 11:27:26 »
Citat från: "Blizzter"
Citat från: "Skier"
Jag ska prova att mäta min när jag kommer hem igen. För att se om det finns någon tjuvström.

vad det gäller laddningen så tycker jag av det jag han testa senast så fick jag ladda på den men så for som den hade fått gått lite så var det inge problem att starta den igen.
Om den inte laddade så skulle den bli bara sämre och sämre när man har den igång...eller?

Vad är enklaste att mäta laddningen.. kolla spänningen innan start och efter för att se vad det skiljer ????

Batteriet är ny bytt.


Som det påpekats så är kina batterierna rätt kassa oavsett vad man köper för hoj. Hade ingen laddning när jag fick min maskin ny och då byttes både laddningsregulator och batteri. Har du en modell med analoga hastighetsmätaren så har du en laddningslampa på fyrhjulingen för att övervaka laddningen, dom med digital mätare har det inte i alla fall inte Challenger maskinen.

Kör du med parkeringslyse på bara så bör laddningslampan vara släkt hela tiden. Har du allt lyse på så lyser den lite på tomgång men bör vara släkt när du kör utom just när fläktarna är igång. En lurig sak att tänka på, har du nyladdat batteri och laddningslampan är släckt men börjar att lysa konstant efter en 15-20 min (allt lyse på) så är laddningsrelät paj. Detta hände mig, verkar som om laddningslampan går på spänningen i batteriet och inte på vad generatorn levererar.

Även om laddningsregulatorn fungerar så kan ju dioden (vart den nu sitter på en Linhai) vara dålig och då går strömmen tillbaks till generatorn när maskinen är avstängd precis som på en bil.

/Blizzter


Nu har jag börjat testa lite på min maskin.
Det är så att den laddar som den ska, menhelt klart så har jag något som drar ur den för jagtestade att ladda batterietfullt och sedan fick den stå över natten. Morgonen efter är den så urdragen att den inte orkar gå runt.
Så något som drar ganska mycke måste de ju vara.
Har testat att mäta tjuvströmen direkt på batteriet men kan inte där få fram något.

En liten följd fråga bara var sitter eran tuta. min har inte fungerat sedan jag köpte den, har inte tänkt på de så mkt men nu letade jag och kunde inte finna den???


Så tips på vad och hur jag ska söka skulle vara trevligt...
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 "Monster-Jam" -05

Utloggad Skier

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Skier
Tjuvström...?
« Svar #16 skrivet: 25 mars 2008 kl. 11:34:21 »
Nu har jag testat lite på min Linhai för att få fram vad som drar ström.
Jag laddade batteriet fullt och ställde den över natten och morgonen efter så orkade den inte dra runt motorn.

Den laddar som den ska, der klart tillräckligt med ström från generatorn.
Provae sedan att mäta och den ligger ocg tjuv drar. Jag testade både på + och - polen men fick inte fram någon krypström där!!

Batteriet är ju som sagt nytt dock från feltema... menmen.

En annan sak som jag tittade på när en del av plasten ändå var av plockad var tutan.
Den har inte fungerat sedan ny utan jag har bara inte brytt mig om den.
Men nu kan jag j..lar inte hitta den? Tips??


Så hur ska jag gå vidare med detta???
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 "Monster-Jam" -05

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
Tjuvström...?
« Svar #17 skrivet: 25 mars 2008 kl. 19:58:09 »
Citat från: "Skier"
Nu har jag testat lite på min Linhai för att få fram vad som drar ström.
Jag laddade batteriet fullt och ställde den över natten och morgonen efter så orkade den inte dra runt motorn.

Den laddar som den ska, der klart tillräckligt med ström från generatorn.
Provae sedan att mäta och den ligger ocg tjuv drar. Jag testade både på + och - polen men fick inte fram någon krypström där!!

Batteriet är ju som sagt nytt dock från feltema... menmen.

En annan sak som jag tittade på när en del av plasten ändå var av plockad var tutan.
Den har inte fungerat sedan ny utan jag har bara inte brytt mig om den.
Men nu kan jag j..lar inte hitta den? Tips??


Så hur ska jag gå vidare med detta???



Ok du har nytt batteri och det borde ju vara ok, men för att utesluta att även det batteriet är felaktigt har du provat att låta det stå fulladdat över natten utan något kopplat till det?

Har du kollat om maskinen drar tjuvström även om vinch och annan eventuell extra utrustning varit frånkopplad?

Drar den ändå ström om du kollat det så måste det vara laddningsregulatorn som inte är helt ok. Alternativt om det sitter en diod vid generatorn eller i laddningsregulatorn, som ska stoppa retur ström till generatorn när maskinen är avstängd.

Tänkte tala om vart tutan sitter men av någon anledning så kommer jag inte på det just nu. :-P Har för mig att den sitter under plasten fram, någon annan här kommer nog på vart den sitter.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Skier

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Skier
Tjuvström...?
« Svar #18 skrivet: 27 mars 2008 kl. 11:49:31 »
Nu har testandet gått vidare.
och i morse så ville den starta som den skulle..
Det jag gjort är att testa mig fram genom att ladda batteriet sedan plocka bort kablarna för vinchen och extraljusen.
Då drog den inget.

Jag höll då på och rotade runt i fram under plasten och hittade två trådar som bara hängde där.
En grön (-) och en mintgrön (+) som troligen ska vara till signalhornet som inte finns där längre.. maskinen var så när jag köpte den.
Men samma kablar ser ut att gå in i en relä liknande sak som jag inte kan fast ställa vad den är till för??
Gissningen är någon typ av kondensator funktion...(gissning)

Jag ska montera ett nytt signalhorn men hur stort ska de vara??


Jag hade samtidigt majlat Fyrhjuling.se för att höra lite om dom kunde tipsa om något som brukar kunna vara ganska så frekvent fel med laddningen på linhai. Och deras svar var att tändningslåste brukade kunna vara en vanlig orsak.
Så jag sprayade i 5.56 i låset och grejade med nyckeln, på - av och upp ,ner.

Så som läget är nu så ser de ut att ha hjälpt så jag ska ge den ytterligare lite tid innan jag ropar hej.
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 "Monster-Jam" -05

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Tjuvström...?
« Svar #19 skrivet: 27 mars 2008 kl. 15:11:46 »
Då skall jag tömma en burk 5-56 i mitt tändningslås med. Samt att jag tror att min styrning till vinchen kan ha påverkat det. Den är nu urkopplad så jag skall se om det hjälper.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad MrTerreng

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
    • Visa profil
MrTerreng
Tjuvström...?
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2008 kl. 16:39:08 »
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MrTerreng

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
    • Visa profil
MrTerreng
Tjuvström...?
« Svar #21 skrivet: 27 mars 2008 kl. 16:39:35 »
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Skier

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Skier
Tjuvström...?
« Svar #22 skrivet: 27 mars 2008 kl. 17:48:59 »
Citat från: "MrTerreng"
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke



Kan det vara så att kondensatorn ska hjälpa till att ge tutan en starkare puls..??

Blir att kolla lite på vad för tuta man ska ha, 12v e ju klart men kan de skilja på nåt annat sätt?

För övrigt så har den startat och varit full med ström i dag :-)
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 "Monster-Jam" -05

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
Tjuvström...?
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2008 kl. 20:05:12 »
Citat från: "Skier"
Citat från: "MrTerreng"
Hej Skier..
Kollade kopplingsschemat till Linhai och det stämmer att det ska vara en
grön och ljusgrön kabel till tutan. på kabeln som går från knappen till
tutan sitter det en kondensator men jag vet inte vad den fyller för funktion //micke



Kan det vara så att kondensatorn ska hjälpa till att ge tutan en starkare puls..??

Blir att kolla lite på vad för tuta man ska ha, 12v e ju klart men kan de skilja på nåt annat sätt?

För övrigt så har den startat och varit full med ström i dag :-)


Skönt att du fick ordning på laddningen! Tutan låter som en vanlig motorcykel eller moped tuta och den behöver ingen extra ström från någon kondning eller liknande. Saknade den tuta från där du köpte den så är det väl bara att ringa och påpeka detta så borde dom kunna skicka en till dig inom två röda.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Tjuvström...?
 


Online just nu.

630 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 668. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info