ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Sänka LTZ
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Sänka LTZ  (läst 1833 gånger)

Utloggad Droopfy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Droopfy
Sänka LTZ
« skrivet: 26 februari 2008 kl. 14:21:22 »
"som en flaggstång på hjul"

så kändes LTZ:an innan jag sänkte den.

Olika typer av sänksatser har jag sett till diverse olika priser.

Bland annat Denna modell:



Varför betala nästan 1000:- för två frästa aluminiumbitar?

Lite klurande och måttande och några timmar vid fräsen låg resultatet klart.

Min sänksats deluxe =) sänkbar i två steg.
sänker ca 10 cm på första steget. drygt 13 på andra

efter sänkningen blev maskinen betydligt stabilare. dock jobbar inte dämparna riktigt som det är tänkt och den blir betydligt stötigare i framvagnen.

någon som har tips på hur man kan avhjälpa detta?

Byggkostnad 100:- matrialkostnad
Byggtid ca 8 intensiva timmar. inklusive skisser ritningar och kafferaster.




Spara slantar Bygg själv. och ha jäkligt trevligt under tiden.
//Droopfy
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad CoolEdde

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 164
  • Total likes: 0
    • Visa profil
CoolEdde
Sänka LTZ
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2008 kl. 15:05:17 »
Smart, ekonomiskt och roligt om man är händig och får allt att funka! :)
Stora projekt på gång med din suzuki, hasplåtar och nu sänkning, varför inte en projekt-tråd?
Anmäl till moderator   Loggat
====================
Stora drömmar om en fyrhjuling!
***************************

Utloggad Droopfy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Droopfy
Sänka LTZ
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2008 kl. 15:17:20 »
Citat från: "CoolEdde"
Smart, ekonomiskt och roligt om man är händig och får allt att funka! :)
Stora projekt på gång med din suzuki, hasplåtar och nu sänkning, varför inte en projekt-tråd?


Jo. det kanske vore en idé. men jag tror jag fortsätter dela upp det hela i flera olika trådar då dom behandlar olika delar i projektet. och dessutom vissa helt andra projekt så som verkstadslyften osv.

men vi får se. hojen skall sänkas rejält bak också. lägger nog in den delen här också. så håll utkik.

//Droopfy
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad klotsvenne

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3045
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
klotsvenne
Sänka LTZ
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2008 kl. 15:39:10 »
dämparna funkar bättre om man sänker dom vid övre fästena istället ...eller varför inte både uppe o nere så vinkeln på dämpen blir bättre... 8O
Anmäl till moderator   Loggat
YFZ 450

Utloggad kyozo

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 465
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kyozo
Sänka LTZ
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2008 kl. 15:45:50 »
smidigt och funktionellt äntligen nån som tänker till när dom gör egen sänksatts å gör den justerbar i olika lägen......

ang dina dämpare så blir den stötig pga du har ändrat framvagns geometri när du flyttar "ut" nedre fästet på stötdämparen det gör att du får en tyngre brytpunkt för stöt dämparen.

det är därför jag har hafft svårt att förstå mig på alla dessa sänksattser för ingen tar hänsyn till det övre fästet om man även moddar det genom att förlänga/flytta det med snett uppåt så får man bibehållen fjädringsväg mindre belastning på stötdämparen och får en fjädring/dämpning lik den som var innan sänkningen.
när det kommer en sån lösning på marknade så komer jag att vara en av dom första i kön
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 450X 07 SÅLD

***************************************

Utloggad Droopfy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Droopfy
Sänka LTZ
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2008 kl. 16:06:38 »
Citat från: "klotsvenne"
dämparna funkar bättre om man sänker dom vid övre fästena istället ...eller varför inte både uppe o nere så vinkeln på dämpen blir bättre... 8O


Jo... jag har sett något exempel på detta. dock inte sett några sänkningssatser för detta. åter till ritbordet tycks det. ska nog passa på att göra detsamma på 700:an så man får lite användning av dämparna.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Droopfy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Droopfy
Sänka LTZ
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2008 kl. 16:09:14 »
Citat från: "kyozo"
smidigt och funktionellt äntligen nån som tänker till när dom gör egen sänksatts å gör den justerbar i olika lägen......

ang dina dämpare så blir den stötig pga du har ändrat framvagns geometri när du flyttar "ut" nedre fästet på stötdämparen det gör att du får en tyngre brytpunkt för stöt dämparen.

det är därför jag har hafft svårt att förstå mig på alla dessa sänksattser för ingen tar hänsyn till det övre fästet om man även moddar det genom att förlänga/flytta det med snett uppåt så får man bibehållen fjädringsväg mindre belastning på stötdämparen och får en fjädring/dämpning lik den som var innan sänkningen.
när det kommer en sån lösning på marknade så komer jag att vara en av dom första i kön


Jag ska faktiskt hem och skissa på detta i helgen. såg någon som gjort det på en kinamaskin. dock hade dom bara gjort fästet i ovankant, så dämparna stod i en lodrät linje neråt... men kanske är den funktionen ändå bättre än att bara sänka i underkant..

//Droopfy
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Sänka LTZ
 


Online just nu.

619 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 659. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info