Menar nog CO halten...CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Citat från: "Orthafix"Menar nog CO halten...CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Citat från: "Beta"Citat från: "Orthafix"Menar nog CO halten...CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
Citat från: "CoolEdde"Citat från: "Beta"Citat från: "Orthafix"Menar nog CO halten...CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.
Citat från: "Hubbe"Citat från: "CoolEdde"Citat från: "Beta"Citat från: "Orthafix"Menar nog CO halten...CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.Koldioxid i flytande form kallas för kolsyresnö, nu ser jag kopplingen!Så det är när man löser upp detta i vatten som man får kolsyrad dryck, enkelt! Vet inte vad jag fått för mig, men nu löste sig knutarna om man säger så!
Bra att den går bättre! Vad heter förgasare på din Dinli?Var sitter den luftskruven på förgasare som du pratar om...