Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Lurad....  (lĂ€st 3719 gĂ„nger)

Utloggad Ingo

Lurad....
« skrivet: 11 februari 2008 kl. 08:48:42 »
Hej!

Har köpt en kawasaki kvf 360 begagnad för tvÄ veckor sedan. Det Àr en -05:a och den ser ut som ny utvÀndigt och sÀljaren kÀndes rejÀl osv. Fanns dock ingen timrÀknare eller hastighetsmÀtare pÄ maskinen men jag hade med mig en kompis som tittade pÄ maskinen och den Àr verkligen jÀttefin. Problemen kom senare... Fyrhjulingen Àr inte registrerad vilket jag visste innan, men enligt försÀkringsbolaget var det bara att uppge chassi och ramnummer sÄ kunde de försÀkra in den. Jaha, tÀnkte jag, dÄ Àr det vÀl lugnt. Hade ocksÄ fÄtt info om att man fÄr köra pÄ egna marker om man inte har den registrerad, och eftersom jag skulle anvÀnda den sÄ kÀndes det ok. Har dock fÄtt höra sedan att en oreggad maskin fÄr man bara köra pÄ inhÀngnat omrÄde, Àr det sÄ??

NÀr jag sedan köpt maskinen sÄ ville en skadetekniker pÄ försÀkringsbolaget titta pÄ maskinen sÄ att allt skulle vara OK. Han ville dÄ se typintyget pÄ fyrhjulingen.. Typintyg?? NÄgot sÄdant har inte jag. SÀljaren sa nÀr jag köpte den att han inte hade nÄgra papper pÄ maskinen förutom kvittot pÄ att han köpt den. Ringde dÄ honom och det har nu kommit fram att maskinen Àr importerad frÄn USA. Har fÄtt den amerikanska "titeln" frÄn sÀljararen, men det kÀnns ÀndÄ som man blivit lurad. Han sa att han inte tÀnkt pÄ att informera om detta....

Har lyckats fÄ en försÀkring pÄ den nu via en ÄterförsÀljare sÄ det Àr klart. KÀnns dock surt att man köpt en importerad maskin som man kanske inte ens fÄr köra.... Fin Àr den i varje fall!

om inte annat har man ju lÀrt sig ett och annat av detta!


Tar tacksamt emot mer info frÄn er som köpt oreggade maskiner!


Tack pÄ förhand!

Utloggad Arke

Lurad....
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2008 kl. 09:10:00 »
Jag förstÄr inte riktigt vem som har lurat dig?
Han som sÄlde den.
FörsÀkringsbolaget.
Eller du sjÀlv.
Att du som köpare ska kÀnna till vilka regler som gÀller oreggat Àr vÀl sjÀlvklart? Det Àr vÀl inte sÀljarens fel?
Att försÀkringsbolaget vill att den ska vara CE mÀrkt om den ska försÀkras rimligt tycker jag. SÀljaren kanske inte hade den försÀkrad sÄ han kanske inte visste att den mÄste vara CE mÀrkt om du skulle försÀkra den. Det Àr vÀl ganska sÀllan som folk vill försÀkra dom oreggade.

Bra att det löste sig ÀndÄ.
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If itÂŽs not okay,
itÂŽs not the end.

Utloggad Ingo

Lurad....
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2008 kl. 09:49:41 »
Menar först o frÀmst att jag blivit lurad av sÀljaren som inte informerade om att den var importerad. Prisbilden för en sÄdan maskin Àr naturligtvis en helt annan.Vad gÀller oreggat osv. kan jag inte beskylla honom nÄgot för. KÀnner ocksÄ att jag blivit lurad av försÀkringsbolaget som först sa att det var okej att försÀkra den via motor- och ramnummer men sa aldrig nÄgot om att det var ett krav att ett typintyg behövdes nÀr jag ringde dom innan affÀren gjordes upp. Detta löstes ju som sagt i alla fall efter en massa krÄngel.


Jag kanske Àr du, men varför vill man inte ha en oreggad maskin försÀkrad??

Utloggad Ingo

Lurad....
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2008 kl. 09:57:02 »
......"jag kanske Àr dum". ibland Àr man för snabb nÀr man skriver

Utloggad Kaj84

Lurad....
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2008 kl. 10:05:53 »
Köpte en oreggad maskin i förra veckan, den gick nog att försÀkra med enbart tillverkningsnumret, men nu vet jag ju inte vilka regler som jÀller i Sverige, jag bor ju i Finland. Tog en trafikförsÀkring + brand och stöldförsÀkring! TÀnkte att det Àr bÀst att ha ifall nÄt hÀnder, den var inte sÄ huvudlöst dyr heller.

AngÄende var man fÄr köra sÄ har jag inte hört om nÄgot inhÀgnat omrÄde förr, bara att man inte fÄr köra pÄ allmÀn vÀg. SÄ enligt min tolkning ska det vÀl vara ganska ok att köra pÄ skogsvÀgar Ä sÄ, tror jag :)
Polaris Sportsman 600

Utloggad Arke

Lurad....
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2008 kl. 10:27:39 »
Citat frÄn: "Ingo"
Menar först o frÀmst att jag blivit lurad av sÀljaren som inte informerade om att den var importerad. Prisbilden för en sÄdan maskin Àr naturligtvis en helt annan.Vad gÀller oreggat osv. kan jag inte beskylla honom nÄgot för. KÀnner ocksÄ att jag blivit lurad av försÀkringsbolaget som först sa att det var okej att försÀkra den via motor- och ramnummer men sa aldrig nÄgot om att det var ett krav att ett typintyg behövdes nÀr jag ringde dom innan affÀren gjordes upp. Detta löstes ju som sagt i alla fall efter en massa krÄngel.


Jag kanske Àr du, men varför vill man inte ha en oreggad maskin försÀkrad??


Jag antog att det gÀllde trafikförsÀkring eller liknande. Oreggade maskiner brukar (kan i princip bara anvÀndas som) anvÀndas som gÄrdsmaskiner och dÄ kÀnns sÄn försÀkring onödig. Jag drar paraleller med ÄkgrÀsklippare. Om den Àr en olycksfallsförsÀkring du Àr ute efter sÄ förstÄr jag att försbolaget vill att den Àr CE mÀrkt. Om det gÀller stöldförsÀkring sÄ kan vÀl det inte varit nÄgra problem?
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If itÂŽs not okay,
itÂŽs not the end.

Utloggad Arke

Lurad....
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2008 kl. 10:45:54 »
Citat frÄn: "Kaj84"
Köpte en oreggad maskin i förra veckan, den gick nog att försÀkra med enbart tillverkningsnumret, men nu vet jag ju inte vilka regler som jÀller i Sverige, jag bor ju i Finland. Tog en trafikförsÀkring + brand och stöldförsÀkring! TÀnkte att det Àr bÀst att ha ifall nÄt hÀnder, den var inte sÄ huvudlöst dyr heller.

AngÄende var man fÄr köra sÄ har jag inte hört om nÄgot inhÀgnat omrÄde förr, bara att man inte fÄr köra pÄ allmÀn vÀg. SÄ enligt min tolkning ska det vÀl vara ganska ok att köra pÄ skogsvÀgar Ä sÄ, tror jag :)


Terve

I Sverige sÄ Àr det inhÀgnat omrÄde som gÀller om man ska följa lagen. Men vem gör det? Det finns nog ingen polis som skulle fÀlla nÄgon om man kör oreggat pÄ sin egen gÄrd. Men skogsvÀgar i allmÀnhet bör man undvika om man jobbar som lastbilschaffis och Àr beroende av körkortet.
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If itÂŽs not okay,
itÂŽs not the end.

Utloggad Ingo

Lurad....
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2008 kl. 11:54:45 »
Vad tror ni experter om priset dÄ? Fick betala 40 000 för denna maskin.

Utloggad Ingo

Lurad....
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2008 kl. 12:03:28 »
Kom pÄ en sak till jag funderar pÄ: Brukar handlare byta in oreggade maskiner?

Tack pÄ förhand!

Utloggad PEPPE

Lurad....
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2008 kl. 14:29:45 »
För att göra det enkelt (tumregel).
1. Oreggad=crosshoj el importerad ATV. FÄr köras enbart pÄ avsedd bana.
2. TerrÀngreggad=FÄr anvÀndas pÄ egen mark samt till och frÄn egen mark OM man skall tex röjja sly eller liknande.
3. Gatreggad= FÄr enbart anvÀndas pÄ allmÀn vÀg samt endurospÄr.

InhÀgnad mark betyder inte att platsen Àr omgÀrdad av ett staket, det betyder en plats pÄ en karta som Àr inringad och godkÀnd av berörd myndighet.

Bra va? :D
GHOST-GRYLLHOPPERS STOCKHOLM

Kolla mina filmer/snuttar pÄ Youtube.
http://www.youtube.com/user/Gryllhoppers

Utloggad Arke

Lurad....
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2008 kl. 14:48:49 »
Citat frÄn: "Ingo"
Vad tror ni experter om priset dÄ? Fick betala 40 000 för denna maskin.


Om den Àr i gott skick sÄ lÄter det som ett mycket bra pris.
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If itÂŽs not okay,
itÂŽs not the end.

Utloggad nek

LÄMNA TILLBAKAS
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2008 kl. 16:10:40 »
hej jo om du vill köra atv regga dÄ ska du vÀll kunna fÄr lÀmna tillbaks den fÄ pengar tillbaks dÄ ocj skaffa en rgga atv för vÀg dÄ

de Ă€r ju konstig att ej ÅF infomera om att den Ă€r ej vĂ€g regga de ska göra de dĂ„


lycka tilll
har som hobbis amatörradio

 


Online just nu.

188 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, Mattismarkus, Hasse H, Svansen365,
Flest online idag: 203. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme