ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: motorolja
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: motorolja  (läst 6836 gånger)

Utloggad retep

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 260
  • Total likes: 0
    • Visa profil
retep
motorolja
« skrivet: 13 oktober 2005 kl. 19:29:08 »
Har precis gjort mitt första olje och filter byte på min 350raptor, i manualen stod det att man kunde använda flera typer av olja hurvida klimatet var ute nu valde jag 10w40 som stämmer bra överens hur det är nu men det finns ju både halvsyntet och vanlig mineral jag tog mineraloljan jag kan väl inte gjort nått fel så det skulle vara halvsynteten så att nått går sönder när jag kör den nu det stod inget om vilken jag skulle ha i motorn förutom bara 10w40
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier 400

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
motorolja
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 19:30:39 »
Mineralen är bättre än syntet.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
motorolja
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 19:58:07 »
Kan Mr2T kommentera varför mineralen är bättre i detta läge?

Personligen anser jag tvärt emot med anledning av syntetoljas förmåga att anpassa sin viskositet efter temperatur osv.

Syntetoljan är ju också överlägsen i friktionshämmande syfte då det är en enorm belastning på lagerbanor osv.

Låt höra!

Som jag ser det finns det en enda anledning att använda mineral förutom på en äldre motor och dess packboxar, och det är med våt koppling då syntet blir lite för hal. Det kanske det är så på Raptor 350?
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad THE-DOCTOR

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 0
    • Visa profil
THE-DOCTOR
motorolja
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 20:29:23 »
The-Doctor is back :!:

Håller med Outlander  8)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
motorolja
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 20:32:34 »
Visst kan jag göra det.
Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga spormotortcyklar tex, vilket påverkar kravet. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns ju bättre och sämre mineraloljor och jag avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen.

Off-Roadarna har nackdelarna med liten oljevolym i förhållande till motorvolymen och hastigheten (kylvinden) i förhållande till motorvarv vid körning i terräng. De körs ju faktiskt på ett, jämfört med landsvägscyklarna, mer varierat sätt. En så hög norm som möjligt är att föredra och en mineralolja är ofta att föredra framför en syntetolja eftersom lagertrycket är högt som jag sa innan. Detta är speciellt viktigt för dom som kör mycket på landsväg i hög fart jämfört med toppfarten och för dig som kör extremt tungt, till exempel skogsnissarna även om det där går långsamt. I båda fallen riskerar man ovanligt hög motortemperatur. Med vissa speciella körförhållanden kan ändå syntetoljan ha vissa fördelar som lägre koksning i hög temperatur men inte otvetydigt. V-motorer med låg HK-effekt bör ha mineraloljor om man inte har hydrauliska ventillyftare
Off-roadare bör ha en mineralolja om motorn inte körs extremt varm.
Motorer med hydrauliska ventillyftare ska i normalfallet ha helsyntetoljor (finns undantagsfall) *pust* Nöjd =)

*EDIT* tillägger att oljan han valt är en multigradeolja som uppfyller den normen jag pratade om innan:  SAE 10 W (3500 cP) vid -20, OCH den uppfyller samtidigt kravet för SAE 40 vid 100 grader C. Så det där med oljan e väldigt viktigt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad retep

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 260
  • Total likes: 0
    • Visa profil
retep
ok
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:08:19 »
ok men då tycker du mr2t att jag ska forsätta köra med mineralolja då? den oljan jag kör på är mobil1 super
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier 400

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
motorolja
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:08:29 »
Tjena THE-DOCTOR! Welcome back!

Mr2T, jag är med på ditt resonemang till viss del men det håller egentligen mest för konstant belastning likn. racing eller båtmotorer.

Visst körs en maskin på hård belastning hela tiden så används främst en straight grade olja på tex SAE-50 i varma förhållanden (klimat) och i kallare förhållanden vanligtvis straight SAE 30.

Detta gör man för att de yttre omständigheterna av kylning har en liksidig inverkan, det gör ar ju att multigrade oljor tappar sin vits här. OCH då kan mineraloljan användas med fördel.

Men jag vidmakthåller starkt att i en modern motor med väsentligt BLANDAD användning och med kallstarter osv mår bättre under normala omständigheter med helsyntet, "tvättningsegenskaperna" i en syntetolja är också bättre. Behovet av detta ökar vid kallstarter pga sotning, nedbrytning av olja etc.

Hmm, kan bli en kul debatt det här.....
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
motorolja
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:22:49 »
Av praktiska skäl har man multigrade oljor eftersom man kan använda oljan i såväl kallare som varmare klimat, eller om man så vill både som sommar och vinterolja. MEN alla hojar trivs inte med multigradeoljor med stora spann. Om en motor börjat bli sliten kommer du att få högre oljeförbrukning med vissa oljor, speciellt helsyntetoljor med stora skillnader i viskositetstal, 10W-60 till exepmel. I ett sånt fall är det bättre att rekomendera en multigradeolja med smalare viskositetsomfång eller en rak olja (finns i 30, 40 och 50). Multigrade-oljor är vanligast.

När en multigradeolja slits så kommer oljefilmen lättare att brista. Ju större spann på viskositeten desto större risk för sådant slitage. Välj därför inte en olja med ett extremt omfång om du inte av speciella skäl behöver det. Framför allt slits oljorna av växellådan och kopplingen. När oljan slits minskar oljans förtjockning och enkelt kan sägas att man sliter ner oljan från en 10W/50 till en 10W/40, men även oljans förmåga att bilda oljefilm påverkas.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad retep

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 260
  • Total likes: 0
    • Visa profil
retep
motorolja
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:29:06 »
ojoj det blev rörigt för min knopp där uppe det enda jag vill veta det är om jag ska fortsäta köra med min mineralolja av 10w40 mobil1 super är väldigt ny på detta så jag hänger inte med så mycket än hoppas ni förstår :?  :)
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier 400

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Re: ok
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:30:32 »
Citat från: "retep"
ok men då tycker du mr2t att jag ska forsätta köra med mineralolja då? den oljan jag kör på är mobil1 super



En singelgrade-olja har endast ett viskositetstal och tjocknar inte vid uppvärmning.
En doublegrade-olja (20W-30) har omfattar två intilliggande viskositetstal..
En multigrade-olja (10W-60) har ett spann med de gränser som är angivna, dock minst tre steg uppåt. Ut efter detta så ska du välja olja. Jag säger inte vilken olja just DU ska köra med, men baserat på egen erfarenhet (senast skar jag en turbo pga dålig smörjning i höga temperaturer med en syntetolja) så säger jag att du ska köra på mineral. Nämnas bör väl att jag har ordentligt uppskrämda prylar med löjligt små differanser på tex lagerbanor etc, så jag ställer väldigt höga krav på vilken olja jag använder. Penzoil 20w-50 Performance som är en mineral använder jag själv i det mesta pga bra mångsidighet. Du som kanske inte håler på med extremtrimmning utan kör standard maskin eller lätt standardmaskin kan ju köra med vilken olja du vill. En grundregel brukar vara att aldrig använda helsytetolja i en gammal motor som alltid gått på minraler innan. Det är på grund av att synteten sköljer bort sot och partiklar mycket effektivare än den gammla sortens minrealer och löser upp gammla avlagringar i tryckrör och liknande vilket kan resultera i igensatta oljefilter och oljesilar med ett haveri pågrun av dålig smörning.

Nu orkar jag inte babbla mer om oljor, det är femtioelfte gången i ordningen jag gör detta på ett forum, men jag har iallafall delat med mej av min personliga åsikt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad lasse

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 253
  • Total likes: 1
    • Visa profil
lasse
motorolja
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:36:53 »
använd en olja för mc annars kanske kopplingen går åt helvete
Anmäl till moderator   Loggat
can am xt-p 1000 2018 t3 b   outlander 570 t3 a pro-17 scrambler 1000-15 vägreg såld
raptor 700se-09 vägreg såld
raptor 350-vägreg såld
smc 250 vägreg såld
pgo150-02 vägreg såld

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
motorolja
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2005 kl. 21:39:01 »
Citat från: "lasse"
använd en olja för mc annars kanske kopplingen går åt helvete


Det är ju givetvis en förutsättning om du har våta lameller. (om din koppling badar i samma olja som motorn gör. Annars är det en torrkoppling och oljan behöver inte vara anpassad för kopplingslameller)
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: motorolja
 


Online just nu.

629 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 647. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info