Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nybörjare som behöver hjälp med val  (läst 6689 gånger)

Utloggad Steff008

Nybörjare som behöver hjälp med val
« skrivet: 5 februari 2008 kl. 09:07:39 »
Hej på er alla.

Detta är mitt första inlägg på detta forum, men troligen inte det sista. Jag tyckte detta var en bra tråd att starta i.

Jag är snöskoterägare sen tidigare, men har nu kommit fram till att jag skulle ha mera nytta av en fyrhjuling p.g.a. senaste årens snö- och isbrist i våra trakter. Jag bör få min snöskoter såld innan jag kan köpa en fyrhjuling, men jag tänkte att det är väl bra att va ut i tid så hinner jag läsa på lite och förhoppningsvis göra ett bra val.

För mig kommer användandet att handla om lite snöskottning o.d. de få dagarna vi har snö, men ingen våldsam körning. Eventuellt dra ut lite ved ur skogen nu som då o.s.v. Söker med andra ord en allroundmaskin med betoning på arbete. Att jag nån gång leker lite är ju dock inte helt osannolikt  :twisted: . Jag tror att kring 500 cc skulle räcka för mig, men inte mindre.

Hos mina närmsta återförsäljare kan jag välja mellan Can-Am, Polaris, Yamaha och Goes. Det kommer högst troligt att bli en av dessa eftersom jag värdesätter service och reservdelstillgång. Eftersom jag dessutom vill ha ett av de "kändare" märken hos oss kommer troligen Goes att falla ur leken.

De som jag tittat på hittills är:

- Yamah Grizzly 660
- Polaris Sportsman 500 EFI (de har ett ganska bra erbjudande på förgasarmodellen nu)
- Can-Am Outlander EFI 500 H.O.
- Goes 500 MAX (mindre intressant)

Alla rör sig i samma prisklass  förutom Goes som jag kan få reggad till samma pris som dom andra oreggade.

Intressantast för mig just nu är nog Can-Am som ju har en V-twin. Jag har förstått att den torde va den "starkaste" maskinen av dessa. Jag hittar inga direkta data på Grizzly 660 (vridmoment o.d), men med sin större cylindervolym torde den ju inte va helt slö heller trots en cyl.

Honda får jag också lokalt om jag vill ha, men de verkar bli för dyra i slutändan.

Det blev en hel del skrivet. Hoppas ni orkar genom.

Hoppas ni kan ge mig lite råd, rekommendationer och förslag.

Mvh,
Stefan

Utloggad STENE

« Svar #1 skrivet: 5 februari 2008 kl. 10:19:45 »
Som du själv skrev så är din lokala Åf av hög betydelse. För det är dem du kommer att få kontakta om/när det händer något. Av de maskiner du nämnt så tror jag inte att någon av den är dåliga. Alla har väl sina sidor. även kända/stora märken har haft problem. Så att de har egen verkstad och kunniga på att skruva. Samt lite stake då det verkar som om vissa märkens huvudkontor inte alltid vill ge garanti. Då vill man gärna ha en ÅF så står på kundens sida och kan ta "strid" för kundens räkning. Att vara ÅF är nog inte så lätt och det är väl därför det finns så få bra..

Jag skulle nog förreslå att du tittar på en reggad maskin. För det ger som mycket mer möjligheter. Den dagen då snön kommer. Alla står still på vägen men du kan lungt puttra förbi med 4-hjulingen. En varm och skön sommar dag så kan man ta en tur till glass baren och låta fartvinden svalka.
Men då faller Yamma eftersom som den inte finns som regad (de som är reggade är inte yamma längre eftersom de är ombyggda av ett annat bolag). Can-am, goes och polaris reggar sina maskiner själva (vad jag lärt mig).
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad corba

« Svar #2 skrivet: 5 februari 2008 kl. 10:28:16 »
Nu har jag själv ingen 4x4 men jag är övertygad om att som Stene också säger, alla märken har sina för och nackdelar.

Jag tror att det är väldigt personligt vilken maskin man gillar, oavsett vad som står på papperet.

Åk och titta och kläm på maskinerna så tror ialla fall jag att du kommer att hitta en du gillar lite mer. Köp då den.

Stirrar man sig blint på motorstyrka/storlek etc så får man kanske den värsta maskinen men man det är inte säkert att man trivs lika bra med den. Eftersom du redan har begränsat dig till vissa märken och kanske också pris så återstår det bara för dig att åka och prova några olika maskiner. Komihåg att det inte är någon "rocket science" att hitta en bra maskin. Ta en du känner passar dig.
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad Steff008

« Svar #3 skrivet: 5 februari 2008 kl. 10:46:13 »
Hej på er och tack för era svar.

Glömde i mitt första inlägg att Arctic Cat också finns lokalt. Jag brinner dock inte så starkt för AC så det var väl därför den glömdes.

Vad gäller reggingen så tror jag nog tyvärr att det måste bli en oreggad. Jag bor i Finland och för att köpa en reggad modell stiger priset med ca 3000 EUR (knappa 30000 SEK). Vi får hoppas att inga poliser läser detta, men för 3000 EUR så bötar man ganska många gånger  :oops: .

Jag har redan "klämt" lite på maskinerna, men provkörning blir det nog först när skotern är såld och pengarna bränner i fickan.

Det är som sagt inget enkelt val. Yamaha försäljaren skulle ev. kunna tänka sig att ta min skoter i byte mot slutet av månaden när han vet hur skoterförsäljningssäsongen blir och i det fallet blir det en Grizzly, men om jag lyckas sälja skotern innan dess så har jag ju möjlighet att välja och vraka och då kan det bli problem  :roll: . Vi har ett väldigt dåligt snö-/isläge i år så det kan bli svårt att få inbytt skotern och att sälja den direkt är inte heller det lättaste.

Skriv gärna om ni vet om några för och nackdelar med de olika märkena, modellerna.

Mvh,
Stefan

Utloggad Kaj84

« Svar #4 skrivet: 5 februari 2008 kl. 18:53:11 »
Ser man på... har idag varit och tittat på samma fyrhjulingar som du är intresserad av! (förutom goes) Värsta problemet är att veta vilken man vill ha  :roll:  Är själv okså nybörjare på detta område så man har ju inte så mycket att gå efter... varenda affär man gick in till så var deras atv bäst i test å blaha blaha enligt försäljaren :)

Så ja instämmer med föregående talare och är intressernad av synpunker på dessa hjulingar!

Tack! /Kaj
Polaris Sportsman 600

Utloggad STENE

« Svar #5 skrivet: 5 februari 2008 kl. 19:09:44 »
Kanske det är så att ni (kaj84, steff008) bor i närheten av varandra.. Då kanske ni kan få ett bättre pris om ni beställer 2 st samtidigt..

Och som corba säger. Kläm och känn. Kanske det är så att det finns fler glada finnländare på detta forum som har lite träffar då och då. Där kanske ni kan se hur maskinerna funkar live. Och med lite mutor kanske även får prova lite.

Om jag skulle få pengar över någon dag skulle det stå mellan 2 märken. Honda.. Har kört deras 2-hjulingar i en massa år och älskar deras motorer. Pratade med en snubbe på yamma som "erkände" att hondas maskiner var de bästa. kawa,yamma och suzuki kom strax efter (detta gäller 2-hjulingar och driftsäkerhet).
Kawa.. Åkte tidigare en del med en BF ägare och hans maskin går otroligt fint samt att min nuvarande ÅF fyhjuling.se som jag är otroligt nöjd med är aukt-kawa åf.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad eyehategod

« Svar #6 skrivet: 5 februari 2008 kl. 20:54:09 »
köp den som känns rätt vid provkörning...
alla dessa mskinerna du tänkt på är bra...
olvo V 70 t
suzuki lt250r

Utloggad Rilli_Chefen

« Svar #7 skrivet: 5 februari 2008 kl. 21:02:48 »
tänk på att en fyrhjuling aldrig är bättre än den servicen den erbjuds...

alla stora märken är i stora drag precis lika bra, så servicen skulle jag
vara noga med.

sen tycker jag du ska prova en arctic cat, mer åt arbetsmaskins hållet
men dom går att leka med dom också  :twisted:

Mvh /// Rille

Utloggad rantanen

« Svar #8 skrivet: 5 februari 2008 kl. 21:27:15 »
Har själv letat fyrhjuling i säkert 4 månaders tid.Provkört nästan alla märken men har fastnat för Yamaha.Grannen har en Big bear 350 -90 som är som ny,O den tuffar på fastän han kör som en tok med den förbi mig,Vill ha en automat vxl 450 o har letat efter äldre Big bear kodiak..97-04 men de är svindyra.Insett att det är bättre att köpa en nästan ny som sjunkit 15 % i pris då min plånbok inte är jättetjock.En bra service Åf är ju bra att ha i ryggen med.+ 5 års garanti som Yamaha har.

Utloggad Steff008

« Svar #9 skrivet: 5 februari 2008 kl. 21:31:23 »
Citat från: "Kaj84"
Ser man på... har idag varit och tittat på samma fyrhjulingar som du är intresserad av! (förutom goes) Värsta problemet är att veta vilken man vill ha  :roll:  Är själv okså nybörjare på detta område så man har ju inte så mycket att gå efter... varenda affär man gick in till så var deras atv bäst i test å blaha blaha enligt försäljaren :)

Så ja instämmer med föregående talare och är intressernad av synpunker på dessa hjulingar!

Tack! /Kaj

Tjenare Kaj,

Var du till Jeppis. I såfall var du inte in på Velo-Moto om du missade Goes (och Arctic Cat). Bor själv i Jeppistrakten.

Hitta förresten en annons på nya Can-Am Outlander 800 idag (killen hade fått in ett parti till bra pris). Skulle det månne va nåt? Grymt bra pris. Billigare än många begagnade likadana på nätet. Jag ringde och pratade med snubben en stund och skulle jag haft pengarna så.........

Hur som hels var dessa Outlander vägutrustade men inte reggade. Det betyder att man kan använda den oreggad och vill man senare kan man betala skattedelen till och regga. Nödvändiga papper för detta följer med.

Köp min snöskoter och mc nån! Nu!!!

Tack alla för era kloka svar och kommentarer. Det är bara att ösa på. Lite trött nu, men skall kolla närmare på inläggena i morgon.

Hälsn,
Stefan

Utloggad Kaj84

« Svar #10 skrivet: 6 februari 2008 kl. 09:07:27 »
Jo jag var till Jeppis (MC-dealer, Nymotors och Wikro). Can-Am Outlander 800 låter ju kul, men kanske väl stort för mej och min plånbok, har funderat på modellerna runt 500, men till rätt pris är väl inget omöjligt :)  vad skulle den kosta isåfall, den du beskrev? Låter ju väldigt bra om man kan göra om den till vägreggad senare om man vill! I nuläget är Polaris och Yamaha mest intressant, med på köpet av Polaris får man också ett shacktblad eller en släpkärra, skulle troligen inte ha någon större nytta av dem men ändå...  Så nu gäller det bara att komma fram till ett beslut då  :lol:
Polaris Sportsman 600

Utloggad Steff008

« Svar #11 skrivet: 6 februari 2008 kl. 09:37:29 »
Citat från: "Kaj84"
Jo jag var till Jeppis (MC-dealer, Nymotors och Wikro). Can-Am Outlander 800 låter ju kul, men kanske väl stort för mej och min plånbok, har funderat på modellerna runt 500, men till rätt pris är väl inget omöjligt :)  vad skulle den kosta isåfall, den du beskrev? Låter ju väldigt bra om man kan göra om den till vägreggad senare om man vill! I nuläget är Polaris och Yamaha mest intressant, med på köpet av Polaris får man också ett shacktblad eller en släpkärra, skulle troligen inte ha någon större nytta av dem men ändå...  Så nu gäller det bara att komma fram till ett beslut då  :lol:

Hej Kaj, du har PM,

Till alla andra: Det är inte meningen att lämna er andra utanför diskussionen och köra nån privatdiskussion med Kaj, men som ni säkert förstår vill jag inte lägga ut alla återförsäljare och deras priser offentligt här i forumet.

F.ö. så var det lite knepigare än jag trodde med reggningen. Jag ringde lokala besiktningen idag och de sa att det nog funkar eftersom maskinen är vägutrustad. Dock kan det bli problem om det inte görs innan nya EU-direktiv kommer och det är ju ingen som vet om det händer inom ett eller fem år.

Själv börjar jag bli mer och mer sugen på Can-Am. Jag har idag en motorcykel med V-Twin och är mycket imponerad av konceptet. Alla de andra 500 cc maskinerna (som jag vet om) inkl. Grizzly 660 är ju encylindriga maskiner. Dock är ju fortfarande alla maskiner intressanta och inga maskiner utesluts innan den dan kommer då det blir affär.

Hälsn,
Stefan

Online just nu.

69 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
Import, sjöfrakter, förtullningar