Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: litet startproblem ltz 400  (lĂ€st 3581 gĂ„nger)

Utloggad lurbo

litet startproblem ltz 400
« skrivet: 31 januari 2008 kl. 00:40:30 »
hej! har lite problem med min ltz 400.

NÀr man kallstartar den mÄste den stÄ pÄ tomgÄng i ca 10 min innan man kan Äka ivÀg annars dör den direkt, men nÀr den vÀl Àr varm Àr det inga som helst problem!

Detta gÀller Àven om den fÄr stÄ och kyla av sig i bara ca en halvtimme!

Àr det nÄgot munstycke som mÄste bytas ut kanske? har haft flera fyrtaktcrossar som jag aldrig haft sÄdant problem med!

Har varit sÄhÀr sen ny, alla strypningar Àr borta.

Utloggad fourbyfour

litet startproblem ltz 400
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008 kl. 02:22:02 »
Har du kollat sÄ att choken fungerar som den ska??

Utloggad corba

litet startproblem ltz 400
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2008 kl. 08:23:07 »
SnÀlla speca vad du har.
HEl/halv system
Luftmodd?
Bestyckning? (lÄg, hög, nÄl, skruv)

Start med eller utan choke?

Hur kallt Àr kallstart? minus 10 eller +5?
Alltid varit sÄ eller börjat nu?
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Pete

  • GĂ€st
Pete
litet startproblem ltz 400
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2008 kl. 09:30:45 »
Byt lÄgfartsmunstycke till 27.5 sÄ Àr problemet löst... det sitter 22.5 i original...

Utloggad runken

litet startproblem ltz 400
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2008 kl. 09:32:05 »
min frÄga Àr?
vad Äker du pÄ för lÄgfarts-munstycke,nu vintertid..
#61 TEAM minhoj.se
-09 KTM 450sx


www.teamminhoj.cybersite.se

Utloggad lurbo

litet startproblem ltz 400
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2008 kl. 12:57:25 »
Jag har inte bytt nÄgot munstycke eller moddat den överhuvudtaget, den Àr köpt frÄn butik och har varit sÄhÀr sedan ny.

choken tror jag iaf fungerar som den ska och det Àr absolut inga problem att starta den. det Àr bara det att man fÄ vÀnta sÄ lÀnge innan det gÄr att Äka ivÀg :(

och med kallstart menar jag Àven om det Àr 25 grader varmt ute... givetvis behöver man inte vÀnta riktigt lika lÀnge dÄ.

om man byter lÄgfartsmunstycket till 27.5 gÄr det bra att köra med det Àven pÄ sommaren eftersom den Àr tjurig om Àn mindre Àven dÄ?

Utloggad corba

litet startproblem ltz 400
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2008 kl. 13:07:59 »
Jag tolkar det du sÀger som sÄ att du har tagit bort strypningarna i avgassystemet (lÀngst bak) samt i förgasaren och stoppskruven i tumgasen.
Men har fortfarande helt orginal avgassystem utan ingrepp pÄ.
Samt locket och snorkeln kvar.

Orginal sitter 130Mikuni Main (huvid) samt 22,5 pilot.

Hojen Àr för snÄlt instÀlld, och blir vÀrre nÀr man tar bort strypningen eftersom den dÄ kan slÀppa ut lite mer avgaser lite lÀttare....

Det du behöver göra Àr dels bestÀmma dig om du ska trimma eller inte.
Ska du ÀndÄ trimma sÄ gör det pÄ en gÄng.

Med trim rÀknar jag allt i frÄn helsystem och öppet filter men ocksÄ att ta bort snorkeln eller locket.

Oavsett vilken nivÄ pÄ trimmet du gör sÄ pÄverkar det hur du ska bestycka förgasaren.

Om vi sÀger att du INTE trimmar alls (snorkel och lock kvar) sÄ behöver du eventuellt bara justera brÀnsleskruven som sitter undertill förgasaren, troligen pluggad. Den pluggen borrar du dÄ ur.

Nu vet jag att alla sÀger att man ska ha ett större lÄgfart, typ 27,5 men det Àr inte alls sÀkert att det behövs. Speciellt inte om du tÀnker köra helt orginal. Jag bytte min lÄgfart till 25 efter att jag har satt pÄ ett helsystem. Testade 27.5 men den gick bÀttre med 25. SÄ det som fungerar för en behöver inte vara det bÀsta för en annan.


Skruven ska ut ca 2.5 varv.  Om den gĂ„r bĂ€ttre vid mer Ă€n 3 varv sĂ„ ska du byta lĂ„gfartsmunstycket.
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad lurbo

litet startproblem ltz 400
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2008 kl. 13:24:35 »
jajemen det Ă€r helt rĂ€tt tolkat :D  alla strypningar borta men inte det minsta trim.

okej dÄ ska jag prova justera lite pÄ brÀnsleskruven till att börja med!

Ett jÀttestort tack för hjÀlpen! Äterkommer vÀl om jag fÄr problem :D

Utloggad corba

litet startproblem ltz 400
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2008 kl. 13:36:27 »
Borra inte fel bara.

HÀr Àr en bild pÄ en lortig fugge.
Pilotscrew = brÀnsleskruv




obs du behöver inte ta bort flottörhuset
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

 


Online just nu.

146 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 162. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme