Bashan har en 110cc som är vägreggad..
för en atv som är mc-registrerad (vägreggad) finns det ingen maxhastighet utan det är hastighetsmärkerna som gäller för vägen!
Här hemma skall sonen börja övningsköra med bil. Vi har funderat över detta om man kan övningsköra med 4-hjulingen då den får framföras med B-behörighet. Tog och ringde vägverket där man först inte kunde svara men dom har nu ringt tillbaka med följande svar:När man ansöker som handledare (och övriga tillstånd) för övningskörningen ska man söka för både A & B. Kräver givetvis att handledaren har A-behörighet. Sedan är det "fritt fram" att övningsköra med fyrhjuling (ingen effektbegränsning) på samma sätt som med vanlig MC. När det sedan blir dags för teori, uppkörningar mm behöver man inte fullfölja A-behörigheten utan kan slutföra det hela och när allt är klart kan man köra vidare med sin fyrhjuling och bil på den klara B-behörigheten om man nu inte vill ta den dubbla A & B.Kanske lite luddigt beskrivet men.........................
Jag pratade med polisen när jag blev stoppad en gång och de ringde och slog i böcker ett långt tag innan jag fick beskedet att genom att fyrisen fick framföras på B så fick jag övningsköra med den som skulle övningsköra för B-kort också.
Citat från: "AtvHudik"Jag pratade med polisen när jag blev stoppad en gång och de ringde och slog i böcker ett långt tag innan jag fick beskedet att genom att fyrisen fick framföras på B så fick jag övningsköra med den som skulle övningsköra för B-kort också.Då får du kanske fråga igen :wink: Fick just det som sas till mig vid kontakten med vägverket bekräftat från polishåll här i Enköping. Men det är väl som mycket annat med 4-hjulingar luddigt :roll: Eller så är det andra bestämmelse norr över