ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: EFI Programmers
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: EFI Programmers  (läst 2523 gånger)

Utloggad wolub

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Total likes: 0
    • Visa profil
wolub
EFI Programmers
« skrivet: 7 januari 2008 kl. 18:25:59 »
Det har varit delade meningar om huruvida EFI programmers har givit någon ökad performance eller inte. Nu hävdas det (http://mudanddirt.com/tech/noprogrammer/ ) att det kan vara skadligt för motorn att inte använda EFI p om man kör med effektavgassystem.

Vad säger den samlade expertisen här på forumet? Vilka kör med effektavgassystem? Har ni programmers? Hur länge har ni kört? Erfarenheter?
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander 800 LTD-08, fulla Ricochets, BRP hårdbox m snabbfäste, motorvärme, varm gas & handtag, 4xWARN trail-lights, HMF Slip-on, 27" Mudlites XTR, HMF Optimizer, K&N filter, varm sits, sidebars, Engansdämpare runt om, Dalton clutchkit, Power Steering Stabilizer - dvs ganska fullsmetad maskin!

Utloggad QL

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 420
  • Total likes: 0
    • Visa profil
QL
EFI Programmers
« Svar #1 skrivet: 7 januari 2008 kl. 19:52:03 »
Det stämmer delvis...
EFI systemen på fyrisar har normalt inga CO sensorer i avgassystemet som en modern bil har.
EFI systemet på en fyris beräknar bränslet baserat på:
-MAF sensorn (luftmängd in i motorn)
-Motortemperatur
-Lufttemperatur
-Varvtal
-Gaspådrag
(Vissa detekterar även hastighet, växel och lutning för begränsningssyften...)

Ändrar du avgassystemet kan teoretiskt motorn gå för tunt om inte EFI systemet programmeras om med parametrarna på det nya avgassystemet.
Dock kompenseras detta delvis genom att mer luft detekteras av MAF sensorn.
Men JA, om du skall få ut maximal effekt av avgassystemsbyte på en EFI maskin måste du programmera om EFI systemet!
Anmäl till moderator   Loggat
GB Blade 425 4x4
SYM TrackRunner 200 2x4

Tidigare ATV innehav:
Suzuki KingQuad 700
Linhai Allroad 300
Lifan 250 kopia

Utloggad pålamalm

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1043
  • Total likes: 0
    • Visa profil
pålamalm
EFI Programmers
« Svar #2 skrivet: 8 januari 2008 kl. 18:16:04 »
the need for an EFI programmers on a Can-am ATV running an exhaust. On one side you have the die hard "No you don't need a programmer" group, and on the other side you have the "Your going to kill your motor if you don't run a programmer" group. So MUDandDIRT along with the Ms MudNutz teamed up to get the facts on this question.

   We got two Can-ams for our test. The first was a new 07 Outlander 800 with 20 miles on the odometer and a brand new 08 Outlander 650 with 40 miles on the ticker. Both were bone stock with stock air filter and no snorkel system.

   The testing was done by myself (MUDandDIRT) using a Dynojet Wide Band Commander monitoring RPMs, Throttle Position, and Air/Fuel ratio on each bike. Two runs per throttle position range were ran on a closed road with a slight hill. Throttle positions were adjusted using the throttle position stop screw and the Wide Band Commander reading the TP sensor. Throttle positions ran were 100%, 80%, 60%, 40%, and 20%. Idle A/F was also recorded. The wide band sensor was welded into the stock exhaust can and the HMF pipe before the can.

   A short lesson on A/F readings. Most dyno tuners have found that peak HP comes at about 13.5/1 air fuel ratio. Anything higher then 13.5 is a lean condition (To much air) and anything below 13.5 is a rich condition (To much fuel). I personally feel that any (+ or -) 1 point in either direction justifies a programmer. Those limits would be 12.5 on the rich side a 14.5 on the lean side.

THE CAN-AM OUTLANDER 800  

The 800 was the first up with stock exhaust. Two runs per TP range was ran and recorded. Below are the average results for each range
100%- A/F readings were in the low 13s off the start and settled off at 12.8 and 12.7
80%- A/F readings were in the low 13s and high 12s
60%- A/F readings were in the mid to low 13s
40%- A/F readings were in the low 14s to high 13s
20%- A/F readings were in the high 13s to low 14s
Idle- We read mid to high 12s

   We unbolted the stock exhaust and bolted up the HMF with no programmer.
100%- A/F readings were in the low 14s at low RPMs to high 13s in the high RPMs
80%- A/F readings were in the low 14s at low RPMs to mid 13s in the high RPMs
60%- A/F readings were in the low 14s at low RPMs to mid 13s in the high RPMs
40%- A/F readings were in the mid to low 14s
20%- A/F readings were in the mid 14s (mostly 14.6 to 14.7s)
Idle - A/F readings were almost dead on in the mid 13s

   Our conclusion is that just bolting up an HMF to a stock 800 does lean out the motor. This lean condition will not hurt your motor over a short period of time but could cause long term wear to the motor due to the extra heat a lean condition causes. Also let me note that these reading were made with a stock paper filter. I highly recommend the UNI replacement filter but replacing the stock filter with this high flow filter will cause the mixture to lean out bumping them into the danger zone.

   MUDandDIRT suggests a programmer to adjust your bikes A/F mixture out of the outer limits into a safer range.

 THE CAN-AM OUTLANDER 650

The same tests were made with a Can-am 650 using our HMF exhaust. Stock muffler readings were not made but the HMF readings were recorded.
100%- A/F readings were in the high to low 13s
80%- A/F readings were in the mid 13s
60%- A/F readings were in the mid 14s at low RPMs to low 13s in the high RPMs
40%- A/F readings were in the upper mid 14s at low RPMs to low 14s in the high RPMs
20%- A/F readings were in the high 13s at low RPMs to upper high 14s in the high RPMs. Our second run put us into the mid 15s.
Idle- A/F readings were in the low 13s

   Again this is with the stock paper filter that does not flow as much as the preferred UNI replacement filter from Can-am. Our conclusion is that a programmer is highly recommended with the 650s running an exhaust. At slow trail speeds our test bike would be running in a dangerous A/F range.

CONCLUSION

   In the end the decision to fork out the $200 to $300 bucks is up to you. I personally think that it is worth the money to put the A/F ratio back into specs. Of course you are going to have the cases on either side that one bikes A/F was dead on with a programmer and another was WAY out of wack. No two bikes will run the same and no two readings will be the same. But are you certain that your bike is running perfect throughout the whole RPM/TP range? For those that don't I suggest a  programmer.

All data logs can be found at the link below. The logs will include a time stamp, Throttle position, RPM, and A/F
Anmäl till moderator   Loggat
CAN-AM 800 MAX
14 tum fälgar

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: EFI Programmers
 


Online just nu.

555 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 581. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info