Nu har jag lyckats byta lameller men råkade tyvärr penetrera "tratten" med donet, så nu behöver denna bytas ut.Jag testade att lägga i en växel och rulla fyrhjulingen men det verkar fortfarande som om kopplingen ligger i hela tiden. Lamellkorgens "innanmäte" (ej lamellerna) roterar men inget annat. Vad kan detta bero på (har utan resultat testat att avspänna fjädrarna i lamellhuset)? Är denna typ av våtkoppling beroende av en större mängd olja (har oljedränkt lamellerna) för att fungera? Kanske var det inte lamellerna som orsakade felet ändå (ATV'n rörde sig inte ur fläcken trots ilagd växel)?
(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)Tratten är dessvärre totaldemolerad. När den gÃ¥tt sönder sÃ¥ knackade jag bort den helt varpÃ¥ det gick lättare att dra loss muttern.Lameller och mellanskivor tycks inte i nÃ¥got läge vara sammantryckta. Armen som kopplingswiren gÃ¥r till trycker in den lilla pinnen som ses i figuren.
(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)Jag har lagt i lamell - mellanskiva - lamell - mellanskiva etc. Mellanskivorna träs pÃ¥ med hjälp av kuggmönster och lamellerna passar bara in i lamellkorgen i vissa lägen (pga "flikar" perifert). Mer än sÃ¥ har jag inte tänkt pÃ¥ vid monteringen.Jo, staget trycker in pinnen (som är lös) när kopplingen aktiveras. FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar med glidlager pÃ¥ transkÃ¥pa. Kan du avgöra detta om jag tar bilder som visar successiv demontering av kopplingen?
Yes! Jag upptäckte felet. ÅF skickade med en lamell och en mellanskiva för lite. Testade med de minst slitna av de gamla och nu fungerar kopplingen som den ska.Dock kvarstår problemet med den trasiga oljepumpen. Vad händer om man kör motorn utan denna? Totalras?
Hittade till slut manualen...(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)Enligt denna sÃ¥ är det oljefilterhuset och som du sÃ¥ riktigt anade sÃ¥ är oljepumpen det andra "huvudet" som man ser. Utan oljefilter kan man väl köra ett tag ändÃ¥ (till dess att nytt oljefilterhus kommer)? Har en isbana pÃ¥ sjön sÃ¥ det kliar i gastummen... Men det klart, oljan tycks ju gÃ¥ via filtret vidare in i kanaler i kÃ¥pväggen. Kanske filterhuset behövs ändÃ¥? :?