ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Längtan
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Längtan  (läst 2901 gånger)

Utloggad blaise

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 358
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blaise
Längtan
« skrivet: 22 december 2007 kl. 19:41:39 »
Raptor 700 -08 DMC steg 3 kitt 15 DREV anländer i mellandagarna måste väl bli bra SKA man köra in nåt innan trimmet åker på eller ????
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hijack

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 481
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hijack
Längtan
« Svar #1 skrivet: 22 december 2007 kl. 19:58:57 »
Japp, man måste köra in maskinen först i minst 3000 timmar alt 10000 mil så :lol:  :lol:

Skojar bara som du kanske förstod. Enligt "owners manual" så ska motorn köras in i 20 timmar, men det är väl förmodligen redan gjort och då är det väl fritt fram...

saxat från "owners manual"...

Engine break-in
There is never a more important period in the
life of your machine than the period between
zero and 20 hours.
For this reason, we ask that you carefully read
the following material. Because the engine is
brand new, you must not put an excessive load
on it for the first several hours of running. During
the first 20 hours, the various parts in the engine
wear and polish themselves to the correct operating
clearances.
During this period, prolonged full throttle operation
or any condition which might result in excessive
engine heating must be avoided. However,
momentary (2-3 seconds maximum) full throttle
operation under load does not harm the engine.
Each full throttle acceleration sequence should
be followed with a substantial rest period for the
engine by cruising at lower r/min so the engine
can rid itself of the temporary build up of heat.
If any abnormality is noticed during this period,
consult a Yamaha dealer.
0-10 hours:
Avoid continuous operation above half throttle.
Allow a cooling off period of five to ten minutes
after every hour of operation. Vary the speed of
the machine from time to time. Do not operate it
at one set throttle position.
10-20 hours:
Avoid prolonged operation above 3/4 throttle.
Rev the machine freely through the gears but do
not use full throttle at any time.
After break-in:
Avoid prolonged full throttle operation. Vary
speeds occasionally.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad blaise

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 358
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blaise
Längtan
« Svar #2 skrivet: 22 december 2007 kl. 20:06:26 »
OK ska försöka hålla mig!!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hijack

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 481
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hijack
Längtan
« Svar #3 skrivet: 22 december 2007 kl. 20:06:47 »
Jag missförstod dig kanske :oops:  Är det så att ny maskin OCH trim anländer samtidigt så är den ju såklart inte inkörd :oops: Om man följer tillverkarns anvisningar så är det väl inget hinder att man gör inkörningen med trimmet på? Man jag kan garantera dig att det blir ännu svårare att låta bli att gasa med trimmet på... :wink:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad blaise

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 358
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blaise
Längtan
« Svar #4 skrivet: 22 december 2007 kl. 20:46:21 »
yes allt är nytt när jag får det , får väl ta det lite easy, det är ju lättare när det är halt väglag det ger ju nada när man gasar så man kan ju lika gjärna ta det lite lugnt Hade Dinli 450 förut så jag hoppas det blir lite skillnad !!!!!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad devils_own

  • skojpojken
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 212
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hmm,var den inte helgul :/
    • Visa profil
devils_own
Längtan
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2008 kl. 01:25:27 »
Citat från: "blaise"
yes allt är nytt när jag får det , får väl ta det lite easy, det är ju lättare när det är halt väglag det ger ju nada när man gasar så man kan ju lika gjärna ta det lite lugnt Hade Dinli 450 förut så jag hoppas det blir lite skillnad !!!!!


 :twisted:
har kört in min hårt och den går utav bara h..vete. pratade med en åf när kompisen köpte ltz:a.han hade tagit två goes 450 och provat skillnad.båda håller än(6 mån sen) men den hårda går bäst.slutade med att min kompis kört in sin nya ltz stenhårt. går kanon idag efter 100 mil
Anmäl till moderator   Loggat
"Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."‏

Utloggad buell1125r

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
    • Visa profil
buell1125r
Längtan
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2008 kl. 20:14:41 »
Att ta det lite lungt i början är nog inte fel men har själv inte varit så pet noga med mina in körningar o än så länge inte lyckats köra ihjälnågot inte i motorväg i allafall :twisted:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad CrazyMac

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 200
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
CrazyMac
Längtan
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2008 kl. 20:25:52 »
Finns många myter kring inkörning. Att ge maskinen vad den tål är nog inte helt fel. Man behöver ju inte plåga ihjäl den på varvstoppet men annars använda den ordentligt. Varmkörning är dock viktigt, och man ska gärna låta bli att köra endast korta bitar.

Jag skulle gärna se att mina kunder smiskade sina maskiner lite mera under inkörningen.
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 700Fi -08 Camo (till salu)
14" ITP SS112 Alufälgar 14x6, 14x8
Innova MudGear 27x10 27x12
Muzzy SlipOn
Winch ComeUp ATV-3000
Heavy-Duty Bumper
Hasplåtar för A-armar, buk och fotsteg
Plog, snökedjor handtagsvärme mm...

Utloggad rotax

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
rotax
Längtan
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2008 kl. 13:47:13 »
skulle tippa att de e samma på 2t och 4t
kör varierande utan långa fullgas repor med hård belastning
man skall ej köra på tex 5000rpm i en halvtimme och tro att motorn e bra inkörd eftersom att kolven och ringarna ska slita in sig mot cylinderloppet och om man kör på ett kontinueligt varv/belastning så kommer värmeutvecklingen att bli lika hela tiden och då kan man säga att kolven och ringarna är inkörda på den just den värmen och skal inte köras på andra varv/belastningar
summa sumarum av detta är att folk tror att en hård inkörning bildar en stark motor
men de e variationen som gör hela grejen

ett tipps till er som åker 2t och börjar att få dåligt komp trotts att kolv och ringar är relatift nya är att köra 1-2 tankar med en miniral baserad olja för att slita in ringarna mot cylindern igen (förutsatt att inte ringarna är slut)
skulle bli förvånad om det inte funkade på en 4t motor oxå

använd inte en förbra olja ibörjan för då slits inte motorn på rätt sätt
byt ofta isälle i börgan

hoppas att ni förstod va jag menade kan bli lite luddit ibland när man ska översätta tanke till text :wink:

//micke
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
Längtan
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2008 kl. 17:27:01 »
Citat från: "rotax"
ett tipps till er som åker 2t och börjar att få dåligt komp trotts att kolv och ringar är relatift nya är att köra 1-2 tankar med en miniral baserad olja för att slita in ringarna mot cylindern igen (förutsatt att inte ringarna är slut)
skulle bli förvånad om det inte funkade på en 4t motor oxå

använd inte en förbra olja ibörjan för då slits inte motorn på rätt sätt
byt ofta isälle i börgan

//micke

Som vanligt när det gäller inkörning så blir det olika svar beroende på vem man frågar. Har du provat själv att köra byta till mineral olja och sedan tillbaka till syntet för att "för att slita in ringarna mot cylindern igen" och då fått bättre komp?
För enligt vad jag fått lära mig så får du visserligen bättre komp med en mineral olja än med en syntet, men delarna slits desto fortare och om man då byter tillbaka till syntet oljan så har du ännu sämre komp än tidigare. Sen om det har så större praktisk betydelse om man nu skulle råka köra en tank på mineral olja och sedan syntet kan ju kanske diskuteras.

Så min slutsats är då att har man väl börjat köra på en mineralolja så byt inte tillbaka till syntet, från syntet till mineral går oftast bättre.

Med en inte alltför bra olja antar jag att du menar mineral olja?

EDIT: det här gällde 2t.
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad rotax

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
rotax
Längtan
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2008 kl. 18:14:59 »
jag har provat att köra en tank miniralolja i min rotax 800a pga att rotax inte kan göra orginal kolvar till större twinnar (enkel ring)
och de hjälpte
det var mulle på m-performance i mora som tippsade mig att prova detta

ta en dragracemotor av dom manligare kalibrarna som ett exempel vad som gäller vid val av "inkörnings" olja ............ingen olja alls
och det är enbart för att livslängden på dom motorerna är så pass korta
och att dom skall hinna täta innan race
nog för att det inte är några långa körningar som gäller utan att ha "blod" i motorn

att du får ett högre tryckförhållande i förbräningsrummet med en miniralolja är för att den oftast är tjockare är vad en syntet olja är
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
Längtan
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2008 kl. 19:24:25 »
Citat från: "rotax"
jag har provat att köra en tank miniralolja i min rotax 800a pga att rotax inte kan göra orginal kolvar till större twinnar (enkel ring)
och de hjälpte
det var mulle på m-performance i mora som tippsade mig att prova detta

ta en dragracemotor av dom manligare kalibrarna som ett exempel vad som gäller vid val av "inkörnings" olja ............ingen olja alls
och det är enbart för att livslängden på dom motorerna är så pass korta
och att dom skall hinna täta innan race
nog för att det inte är några långa körningar som gäller utan att ha "blod" i motorn

att du får ett högre tryckförhållande i förbräningsrummet med en miniralolja är för att den oftast är tjockare är vad en syntet olja är

Ok iofs så kan jag medge att inkörning med en mineral olja kan ibland kan vara att föredra, men sen att det skulle göra några underverk för kompen  att köra på mineral olja för att sedan gå tillbaka till syntet och då ha högre märkbar komp än tidigare är nåt jag är skeptisk till. Men jag kan ju ha fel ,men det är iallafall min tro. Men jag lovar att nästa gång jag skaffar en 2t:are så lovar jag att testa.
Sen så är jag ju av lite av åsikten att valet av olja beror på typen av körstil samt vilken typ av motor.
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Längtan
 


Online just nu.

531 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 581. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info