Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: variator fråga  (läst 7833 gånger)

Utloggad olish

variator fråga
« skrivet: 1 november 2007 kl. 22:42:16 »
Hej alla ...Har en linhai 260 som jag har plockat bort 2 vikter ur
variatorn.Funkade jättebra fick hojen att varva mer vid låg hastighet.
En bekant till mej undrade då om inte remmen då skulle slira lättare,men som jag har förstått det så påverkas inte det av vikterna. Undrar om någon kan förklara detta för mej så att jag kan lugna mina två(2)celler...    :?: :lol:  :roll:
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

variator fråga
« Svar #1 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:04:54 »
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #2 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:48:42 »
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad STENE

variator fråga
« Svar #3 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:54:58 »
Ähum. Men.. Eftersom motorn med mindre vikter varvar mer vilket gör att motorn ger mer effekt skulle kunna gör att det kan slira mer.. MEN... Jag har kört med allt från 4 till 8 vikter och jag har då aldrig fått den att slira. Kopplingen har jag därimot fått att slira på backen.. Den klåfingriga kines som vald kugg för back växeln borde det vara jakt säsong på året runt.

Nej du behöver inte vara orolig att remmen kommer att slira. Och var distinkt med gasen så sliter du inte ned kopplingen så fort heller.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #4 skrivet: 2 november 2007 kl. 00:19:09 »
Tack för era svar på min fundering.Jag håller verkligen med om denna där
kinesen som räknade ut utväxlingen på backen..för mycket risvin eller...men annars så verkar linhaien vara en bra maskin.Väldigt förvånad
över dess framkomlighet när den "bara"är tvåhjulsdriven.Det är ju iofs min första maskin så jag har inget att jämföra med.
 :)
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

variator fråga
« Svar #5 skrivet: 2 november 2007 kl. 06:37:24 »
Citat från: "olish"
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:


haha jo du har rätt
Jag gjorde en tanke vurpa

Ju större diameter fram ju snabbare går den
jag skrev rätt fast tvärt om...
skäms på mig...
Jag får skylla på att klockan var mycke när jag skrev
Lycka till
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad gurra-g

variator fråga
« Svar #6 skrivet: 2 november 2007 kl. 09:28:26 »
Sekundärvariatorn (Den stora) är fjäderbelastad, och det är det som bestämmer hur spänd remmen skall vara. Om man spänner fjädern så kommer motorn att gå med ett högre medelvarv över hela registret, och vice versa.  
Men när man tar bort vikter i primären, (den lilla) så ökar varvtalet mest vid acceleration. Detta därför att man vid acceleration spänner /belastar remmen, och med mindre vikter så orkar inte variatorn hålla emot utan trycker ut remskivorna.
Dinli får äver.

Utloggad The_viking91

variator fråga
« Svar #7 skrivet: 2 november 2007 kl. 14:13:09 »
Citat från: "MacGyver"
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:


ju _större_ framdrev ju snabbare går den, och med mindre ork, centrufigualkraften drar _ihop_ skivorna. Prova att plocka isär skivorna och längst in mellan dom så kan det sitta en variator-ring. Ta bort den så ökar du topphastigheten utan att det försämrar accelerationen.
amaha yfz 450:
Rinaldi högkompskolv
gyt R helsystem
gyt R Nerf bars
Hasplåt garage editon
Inflyttad diodlampa från crf-x
12platta
Acerbis musöron

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #8 skrivet: 2 november 2007 kl. 16:17:57 »
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad Blizzter

variator fråga
« Svar #9 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:07 »
När jag fick min maskin så tyckte jag den var rätt slö på högväxeln, funderade på det där med vikterna ett tag. Men eftersom jag kör 50/50 skogsväg/landsväg så har man inte så stor lust med att det ska varvas mycket hela tiden, det är ju rätt skönt att krusa runt lite med kaffepannan i lådan och filosofera lite.

Det hela löste sig när jag blev förbannad på ett odefinerbart skrammel från avgassystemet vid vissa hastigheter som retade upp mig rätt rejält. Bytte till ett rostfritt effekt avgassystem och så var skramlet borta, bonusen utöver detta blev att maskinen sticker som ett skållat troll nu och det utan att jag rört några vikter.

Original avgassystemet gör maskinen väldigt tam och det kanske är så det är tänkt för svenska förhållanden, eller så har dom hakat på billigast möjliga pipa som dom hittat. Första gången jag skulle kolla toppfart så fick man ta en hyffsat lång raka, kolla så det inte var motvind, klä av sig och smörja in sig med vaselin för att få uppleva någon toppfart 5 minuter senare. :) Nu så sitter man med skoteroverall och trycker till på gasen så har man toppfart inom ett fåtal sekunder.

Visserligen så satt packningen mellan cylinder och original krök fel så att den sannolikt täppte till en del och snodde effekt, men jag har även hört andra som talat om att effekten ökat rätt bra på låg och mellanvarv genom att endast byta avgassystem.

/Blizzter

Utloggad gurra-g

variator fråga
« Svar #10 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:50 »
Citat från: "olish"
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.

Är inte säker, men är det som på snöskotrar så sitter det en helix
och en vridfjäder. På skotrarna brukar man kunna spänna fjädern genom att flytta den mellan olika hål. Men jag har inte en susning om det går på dessa maskiner. Men omöjligt är det inte.
Dinli får äver.

Utloggad DonKichote

variator fråga
« Svar #11 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:45:15 »
Bättre drag och kraft framåt är väl en grej. Är väl ingen stjärnmekaniker själv men pular på. Det tar väl lite längre tid bara  :oops:
Men om man nu exprimenterar med variatorn för att få det bättre framåt hur blir det bakåt. Idag tycker jag detta är det största problemet. Kanske på gränsen till katastrof i bland när man kör fast eller behöver backa med släp  :evil:
Can-Am Outlander 800 MAX LTD


http://www.ena4wheelers.se

 


Online just nu.

107 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster
Flest online idag: 150. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd