ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: variator fråga
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: variator fråga  (läst 10036 gånger)

Utloggad olish

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
olish
variator fråga
« skrivet: 1 november 2007 kl. 22:42:16 »
Hej alla ...Har en linhai 260 som jag har plockat bort 2 vikter ur
variatorn.Funkade jättebra fick hojen att varva mer vid låg hastighet.
En bekant till mej undrade då om inte remmen då skulle slira lättare,men som jag har förstått det så påverkas inte det av vikterna. Undrar om någon kan förklara detta för mej så att jag kan lugna mina två(2)celler...    :?: :lol:  :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
MacGyver
variator fråga
« Svar #1 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:04:54 »
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:
Anmäl till moderator   Loggat
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad olish

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
olish
variator fråga
« Svar #2 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:48:42 »
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
variator fråga
« Svar #3 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:54:58 »
Ähum. Men.. Eftersom motorn med mindre vikter varvar mer vilket gör att motorn ger mer effekt skulle kunna gör att det kan slira mer.. MEN... Jag har kört med allt från 4 till 8 vikter och jag har då aldrig fått den att slira. Kopplingen har jag därimot fått att slira på backen.. Den klåfingriga kines som vald kugg för back växeln borde det vara jakt säsong på året runt.

Nej du behöver inte vara orolig att remmen kommer att slira. Och var distinkt med gasen så sliter du inte ned kopplingen så fort heller.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad olish

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
olish
variator fråga
« Svar #4 skrivet: 2 november 2007 kl. 00:19:09 »
Tack för era svar på min fundering.Jag håller verkligen med om denna där
kinesen som räknade ut utväxlingen på backen..för mycket risvin eller...men annars så verkar linhaien vara en bra maskin.Väldigt förvånad
över dess framkomlighet när den "bara"är tvåhjulsdriven.Det är ju iofs min första maskin så jag har inget att jämföra med.
 :)
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
MacGyver
variator fråga
« Svar #5 skrivet: 2 november 2007 kl. 06:37:24 »
Citat från: "olish"
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:


haha jo du har rätt
Jag gjorde en tanke vurpa

Ju större diameter fram ju snabbare går den
jag skrev rätt fast tvärt om...
skäms på mig...
Jag får skylla på att klockan var mycke när jag skrev
Lycka till
Anmäl till moderator   Loggat
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
variator fråga
« Svar #6 skrivet: 2 november 2007 kl. 09:28:26 »
Sekundärvariatorn (Den stora) är fjäderbelastad, och det är det som bestämmer hur spänd remmen skall vara. Om man spänner fjädern så kommer motorn att gå med ett högre medelvarv över hela registret, och vice versa.  
Men när man tar bort vikter i primären, (den lilla) så ökar varvtalet mest vid acceleration. Detta därför att man vid acceleration spänner /belastar remmen, och med mindre vikter så orkar inte variatorn hålla emot utan trycker ut remskivorna.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad The_viking91

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 130
  • Total likes: 0
    • Visa profil
The_viking91
variator fråga
« Svar #7 skrivet: 2 november 2007 kl. 14:13:09 »
Citat från: "MacGyver"
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:


ju _större_ framdrev ju snabbare går den, och med mindre ork, centrufigualkraften drar _ihop_ skivorna. Prova att plocka isär skivorna och längst in mellan dom så kan det sitta en variator-ring. Ta bort den så ökar du topphastigheten utan att det försämrar accelerationen.
Anmäl till moderator   Loggat
amaha yfz 450:
Rinaldi högkompskolv
gyt R helsystem
gyt R Nerf bars
Hasplåt garage editon
Inflyttad diodlampa från crf-x
12platta
Acerbis musöron

Utloggad olish

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
olish
variator fråga
« Svar #8 skrivet: 2 november 2007 kl. 16:17:57 »
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad Blizzter

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Blizzter
variator fråga
« Svar #9 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:07 »
När jag fick min maskin så tyckte jag den var rätt slö på högväxeln, funderade på det där med vikterna ett tag. Men eftersom jag kör 50/50 skogsväg/landsväg så har man inte så stor lust med att det ska varvas mycket hela tiden, det är ju rätt skönt att krusa runt lite med kaffepannan i lådan och filosofera lite.

Det hela löste sig när jag blev förbannad på ett odefinerbart skrammel från avgassystemet vid vissa hastigheter som retade upp mig rätt rejält. Bytte till ett rostfritt effekt avgassystem och så var skramlet borta, bonusen utöver detta blev att maskinen sticker som ett skållat troll nu och det utan att jag rört några vikter.

Original avgassystemet gör maskinen väldigt tam och det kanske är så det är tänkt för svenska förhållanden, eller så har dom hakat på billigast möjliga pipa som dom hittat. Första gången jag skulle kolla toppfart så fick man ta en hyffsat lång raka, kolla så det inte var motvind, klä av sig och smörja in sig med vaselin för att få uppleva någon toppfart 5 minuter senare. :) Nu så sitter man med skoteroverall och trycker till på gasen så har man toppfart inom ett fåtal sekunder.

Visserligen så satt packningen mellan cylinder och original krök fel så att den sannolikt täppte till en del och snodde effekt, men jag har även hört andra som talat om att effekten ökat rätt bra på låg och mellanvarv genom att endast byta avgassystem.

/Blizzter
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
variator fråga
« Svar #10 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:50 »
Citat från: "olish"
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.

Är inte säker, men är det som på snöskotrar så sitter det en helix
och en vridfjäder. På skotrarna brukar man kunna spänna fjädern genom att flytta den mellan olika hål. Men jag har inte en susning om det går på dessa maskiner. Men omöjligt är det inte.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad DonKichote

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 0
  • Enköping
    • Visa profil
DonKichote
variator fråga
« Svar #11 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:45:15 »
Bättre drag och kraft framåt är väl en grej. Är väl ingen stjärnmekaniker själv men pular på. Det tar väl lite längre tid bara  :oops:
Men om man nu exprimenterar med variatorn för att få det bättre framåt hur blir det bakåt. Idag tycker jag detta är det största problemet. Kanske på gränsen till katastrof i bland när man kör fast eller behöver backa med släp  :evil:
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800 MAX LTD


http://www.ena4wheelers.se

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: variator fråga
 


Online just nu.

592 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 642. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info