Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: variator fråga  (läst 7290 gånger)

Utloggad olish

variator fråga
« skrivet: 1 november 2007 kl. 22:42:16 »
Hej alla ...Har en linhai 260 som jag har plockat bort 2 vikter ur
variatorn.Funkade jättebra fick hojen att varva mer vid låg hastighet.
En bekant till mej undrade då om inte remmen då skulle slira lättare,men som jag har förstått det så påverkas inte det av vikterna. Undrar om någon kan förklara detta för mej så att jag kan lugna mina två(2)celler...    :?: :lol:  :roll:
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

variator fråga
« Svar #1 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:04:54 »
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #2 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:48:42 »
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad STENE

variator fråga
« Svar #3 skrivet: 1 november 2007 kl. 23:54:58 »
Ähum. Men.. Eftersom motorn med mindre vikter varvar mer vilket gör att motorn ger mer effekt skulle kunna gör att det kan slira mer.. MEN... Jag har kört med allt från 4 till 8 vikter och jag har då aldrig fått den att slira. Kopplingen har jag därimot fått att slira på backen.. Den klåfingriga kines som vald kugg för back växeln borde det vara jakt säsong på året runt.

Nej du behöver inte vara orolig att remmen kommer att slira. Och var distinkt med gasen så sliter du inte ned kopplingen så fort heller.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #4 skrivet: 2 november 2007 kl. 00:19:09 »
Tack för era svar på min fundering.Jag håller verkligen med om denna där
kinesen som räknade ut utväxlingen på backen..för mycket risvin eller...men annars så verkar linhaien vara en bra maskin.Väldigt förvånad
över dess framkomlighet när den "bara"är tvåhjulsdriven.Det är ju iofs min första maskin så jag har inget att jämföra med.
 :)
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad MacGyver

variator fråga
« Svar #5 skrivet: 2 november 2007 kl. 06:37:24 »
Citat från: "olish"
ÖÖh..klämmer inte skivorna ihop av centrifugalkraften ?? mina 2 blev fundersamma..men det viktiga var ju att remmen INTE slirar lättare och så resonerade jag också. Kompisen får ge med sej.. :lol:


haha jo du har rätt
Jag gjorde en tanke vurpa

Ju större diameter fram ju snabbare går den
jag skrev rätt fast tvärt om...
skäms på mig...
Jag får skylla på att klockan var mycke när jag skrev
Lycka till
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad gurra-g

variator fråga
« Svar #6 skrivet: 2 november 2007 kl. 09:28:26 »
Sekundärvariatorn (Den stora) är fjäderbelastad, och det är det som bestämmer hur spänd remmen skall vara. Om man spänner fjädern så kommer motorn att gå med ett högre medelvarv över hela registret, och vice versa.  
Men när man tar bort vikter i primären, (den lilla) så ökar varvtalet mest vid acceleration. Detta därför att man vid acceleration spänner /belastar remmen, och med mindre vikter så orkar inte variatorn hålla emot utan trycker ut remskivorna.
Dinli får äver.

Utloggad The_viking91

variator fråga
« Svar #7 skrivet: 2 november 2007 kl. 14:13:09 »
Citat från: "MacGyver"
haha jag ska prova...
Som svar nej den slirar inte mer...
Vikterna i primär variatorn slungas ut av centrifugalkraften och gör då så att skivorna åker i sär och remen glider ner och får en mindre diameter på driv sidan,
detta kan jämföras med framdrevet ju mindre drev desto fortare går den men blir svagare....
Det som händer när du tar bort vikter är att det krävs högre varv på motorn för att skivorna i variatorn ska glida isär (Du har ju halverat centrifugal vikten)
det gör att den kommer att kännas starkare men den kommer även att dra mer soppa
topp farten kan nog vara den samma i allafall

hoppas att detta hjälpte dina 2  :wink:


ju _större_ framdrev ju snabbare går den, och med mindre ork, centrufigualkraften drar _ihop_ skivorna. Prova att plocka isär skivorna och längst in mellan dom så kan det sitta en variator-ring. Ta bort den så ökar du topphastigheten utan att det försämrar accelerationen.
amaha yfz 450:
Rinaldi högkompskolv
gyt R helsystem
gyt R Nerf bars
Hasplåt garage editon
Inflyttad diodlampa från crf-x
12platta
Acerbis musöron

Utloggad olish

variator fråga
« Svar #8 skrivet: 2 november 2007 kl. 16:17:57 »
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.
Goes 520 -11
Linhai 260 2x4 -05 (såld)
Hemmabyggd vedvagn,
lunningsvagn,
snöblad
"Lite fantasi"

Utloggad Blizzter

variator fråga
« Svar #9 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:07 »
När jag fick min maskin så tyckte jag den var rätt slö på högväxeln, funderade på det där med vikterna ett tag. Men eftersom jag kör 50/50 skogsväg/landsväg så har man inte så stor lust med att det ska varvas mycket hela tiden, det är ju rätt skönt att krusa runt lite med kaffepannan i lådan och filosofera lite.

Det hela löste sig när jag blev förbannad på ett odefinerbart skrammel från avgassystemet vid vissa hastigheter som retade upp mig rätt rejält. Bytte till ett rostfritt effekt avgassystem och så var skramlet borta, bonusen utöver detta blev att maskinen sticker som ett skållat troll nu och det utan att jag rört några vikter.

Original avgassystemet gör maskinen väldigt tam och det kanske är så det är tänkt för svenska förhållanden, eller så har dom hakat på billigast möjliga pipa som dom hittat. Första gången jag skulle kolla toppfart så fick man ta en hyffsat lång raka, kolla så det inte var motvind, klä av sig och smörja in sig med vaselin för att få uppleva någon toppfart 5 minuter senare. :) Nu så sitter man med skoteroverall och trycker till på gasen så har man toppfart inom ett fåtal sekunder.

Visserligen så satt packningen mellan cylinder och original krök fel så att den sannolikt täppte till en del och snodde effekt, men jag har även hört andra som talat om att effekten ökat rätt bra på låg och mellanvarv genom att endast byta avgassystem.

/Blizzter

Utloggad gurra-g

variator fråga
« Svar #10 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:37:50 »
Citat från: "olish"
Hej alla vänner..
Vi kan alla bli lite trötta så det slinter i bland. :lol:

Enfråga till Gurra_g : Kan man enkelt spänna fjädern i sekundären
och isåfall hur gör man

Anledningen till mina frågor är att jag tycker att lågväxeln är lite
för hög ,jag håller på med lite konstiga saker som tex.att släpa på en
gammal slåttermaskin för hästar!! :? för att slå vägkanter med...då är det lite svårt att hålla låg fart samtidigt som jag har drag på maskinen.
Toppfart är för mej ointressant.

Är inte säker, men är det som på snöskotrar så sitter det en helix
och en vridfjäder. På skotrarna brukar man kunna spänna fjädern genom att flytta den mellan olika hål. Men jag har inte en susning om det går på dessa maskiner. Men omöjligt är det inte.
Dinli får äver.

Utloggad DonKichote

variator fråga
« Svar #11 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:45:15 »
Bättre drag och kraft framåt är väl en grej. Är väl ingen stjärnmekaniker själv men pular på. Det tar väl lite längre tid bara  :oops:
Men om man nu exprimenterar med variatorn för att få det bättre framåt hur blir det bakåt. Idag tycker jag detta är det största problemet. Kanske på gränsen till katastrof i bland när man kör fast eller behöver backa med släp  :evil:
Can-Am Outlander 800 MAX LTD


http://www.ena4wheelers.se

 


Online just nu.

190 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PeterDer, Mrlilje, doggcrap,
Flest online idag: 207. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme