Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Det är inte tillåtet att skjutsa personer på släpvagnen till en motorcykel.4 kap 15 a-b § Trafikförordningen (1998:1276)Tekniska krav på exempelvis släpvagnens däck och belysning finns i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23)//L
Har också ett intyg från Vägverket där jag får dra en släppvagn med en totalvikt på 200kg (vagn inkl. last), med min TGB 425. Detta gäller en vägregristread TGB 425 och med avsikt att dra en kärra på väg! Den får givetvis inte vara bredare än vad trafikreglerna tillåter och om jag inte minns fel så är max fordonsbredd 260cm, dock så får inte dragvagnen vara så bred att den sticker ut mer än 20cm på var sida om dragfordonet. Rätta mig om jag har fel?!
Hörni grabbar, har ni verkligen samma papper ?Den ena har ett papper som låter som ett frikort att dra vad som helst och det andra ligger i linje med vad vi vet sedan tidigare, dvs släp efter MC.//L