nu la jag mina gamla vikter på vågen enligt min 2€ s köksvåg så vägde mina 0,8g st
TGB 425Med 13 grams vikter (orginal)30km/h - 4300 varv50km/h - 5800 varv90km/h - 7000 varvMed 21 grams vikter (Malossi)30km/h - 3600 varv50km/h - 4800 varv90km/h - 6800 varvDetta är ca angivelse som jag uppmätt!
Mohlin´s var det, ja!
Topphastigheten blir inte högre vid bytte till tyngre vikter, den blir oförändrad eller snarare lite lägre. Det som händer med tyngre vikter är att variatorremmen expanderar lite tidigare vid ett lägre varvtal, dock kan den alldrig expandera mer än var du hade innan, problematiken ligger i att du kommer att köra med lägre varvtal genom hela registret och du förlorar då lite utav vridmomentet (kraften) som är högre vid högre varv. I stadstrafik är det guld värt då du kommer iväg mycket fortare utan att den varvar som fan medan däremot det kan vara lite svårare att nå topphastigheten då du saknar lite av kraften du hade förut vid högre varvtal, Det är inte säkert att just din maskin kommer att bete sig just så här för det är för många andra faktorer som spelar in, motorer är en hel vetenskap!! men du förstår nog vad jag menar... hi hi